<< Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  

Innkalling av drever i los

January 8 2000 at 2:55 PM
No score for this post

Jeg har en drever på ca 4 mnd. Jeg ønsker så smått å starte trening på innkalling av hunden i los ved uønsket utslag eller ved uønsket lengde på los. Jeg er usikker på hva som er den beste innkallingsmetoden. Er det med "komandoord" eller er det best å "blåse" hunden inn ved hjelp av fløyte, i så fall hvilke fløyte, lydløs m/hundefrekvens eller vanlig dommerfløyte?

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

Innkalling fra los

No score for this post
January 10 2000, 4:53 PM 

Hei,

Jeg vil anbefale deg å helst bruke ei fløyte til å kalle inn hunden. Dette fordi du slipper at andre kan rope inn hunden fra los (illsinte grunneiere, samer, dyre"venner" osv) Ei fløyte vil også bære mye lengre enn et rop i de fleste tilfeller (uten at jeg har noen innsikt i din stemmeprakt...)

Det som blir anbefalt (har aldri prøvd sjøl, selv om det burde være rimelig enkelt) er å blåse i fløyta rett før du setter fôrskåla ned foran hunden. Hver eneste gang. Da vil hunden forbinde fløyta med noe positivt, og den kommer inn fra los. Fungerer kanskje ikke på alle hunder uten unntak, men slik jeg har hørt det er dette en "supermetode"...

Et alternativ er kanskje å blåse i hagleløpet istedet ? Forutsetter at du jakter med hagle hele tida og ikke rifle, men... Kommer kanskje også an på hvor tålmodige naboer du har...

Lykke til med unghunden !

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
Current Topic - Innkalling av drever i los
  << Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  
Create your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement