<< Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  

Rådyrpremierte småhunder og prøvenekt etter nyttår.

January 26 2000 at 3:52 AM
No score for this post

Ønsker komentarer på at vi ikke får stille på prøve på hare etter nyttår dersom hunden er jaktpremiert på rådyr.

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

Rådyrlos etter jul.

No score for this post
January 26 2000, 11:50 PM 

Hei,

Jeg tror dette er begrunnet med viltloven. Jeg klipper ut litt av det viktigste her (fra www.lovdata.no)

§ 3
"Alt vilt, herunder dets egg, reir og bo er fredet med mindre annet følger av lov eller vedtak med
hjemmel i lov."
(Mao, utenfor jakttid er alt vilt fredet)

"Det er forbudt å fange, jage, drepe, eller skade fredet vilt."
(Mao, du har ikke lov til å slippe hund etter rådyr utenfor jakttida)

Det kan selvsagt diskuteres om det er noe poeng i å ekskludere drevere med premiering på rådyr fra prøver etter jul, hvis prøven foregår i et terreng der det er kjemisk rensa for rådyr. Men jeg antar man har vært nødt til å sikre seg når man utformet reglementet til jaktprøvene, slik at det ikke kunne tolkes slik at man driver med ulovligheter under slike arrangementer.

Selvsagt kan ingen ta deg for at en hund du slipper etter hare på etterjulsvinteren jager rådyr en periode, men jeg tror nok uansett at man bør være litt forsiktig med dette - det kan det raskt bli baluba av !

Bare så det er sagt - jeg har få betenkeligheter med å slippe dreveren etter jul dersom jeg er sikker på at det ikke er rådyr i terrenget.

Protestester !!!!!!!!!!!!!!

No score for this post
February 1 2000, 10:23 AM 

Det irriterer meg grenselaust att noen få har klart å ødelegge for så mange.

Etter som eg har fått med meg så var en i styre i Dreverringen Norge med på å få gjennom den regelen om att hunder som er jaktpremierte på rådyr ikke skal ha mulighet til å delta på prøve etter rådyrjakta slutt, hvis det stemmer så mener eg att han har handlet mot medlemmenes beste og burde selvsagt ekskluderes fra Dreverringen på grunn av illojalitet/forræderi.

Slik eg ser det så bør det være opp til hver enkelt å vurdere om han/hun kan klare å styre hunden unna rådyrlos på prøven. Der er tross alt ganske store variasjoner i rådyrstammen hvis man ser på hele landet og det er ikke så vanskelig å velge terreng som der ikke oppholder seg rådyr i, hvis man eventuelt skulle ha en hund som man ikke klarer å styre.

Eg syns den regelen i bunn og grunn tegner på dårlige vurderinger, eventuelt meget dårlige kjennskap til de faktiske forhold og syns vi Drevereiere og andre eiere av lavbeinte Jakthunder bør gi utrykk for våre meninger til de ansvarlige og rydde opp i rekkene våre.

Eg for min del savner en skikkelig protest fra Dreverringen og føler meg mer eller mindre forrådt av styre i Dreverringen Norge og mener att hvis de ikke er vaksne nok til å ta affære så faller mye av meningen med Dreverringen Norge bort.

Håper andre som mener det samme som meg benytter anledningen til å protestere mot det som etter min mening er en undervurdering av oss Drevereiere !!!!!!!!!!

Current Topic - Rådyrpremierte småhunder og prøvenekt etter nyttår.
  << Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  
Create your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement