<< Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  

Ferske drevereiere ber om hjelp!!!

January 20 2001 at 2:42 PM
No score for this post

Kan noen hjelpe oss med svar på disse enkle spørsmålene? Vi er ferske hundeeiere, og har ingen kjennskap til jakthunder. Sider vi har flere spørsmål enn svar, trenger vi litt hjelp fra erfarne drevereiere. Vi har vært eiere av en 3 1/2 år gammel drevertispe i en uke nå. I følge tidligere eier, er hun en allerede en godt trent harehund. Høstens fangst ble 8 harer.Hun er snill og grei og har tillit til oss, MEN:

* hun knurrer, flekker tenner og logrer med halen til enkelte som kommer på besøk. Er det vanlig at drevere har et utpreget markeringsbehov hjemme? Er det noe vi kan gjøre for å få slutt på dette? Hun har ikke vært slik hos tidligere eier så vidt vi vet.

* er det for tidlig å slippe henne løs? Vi bor på ei øy i Finnmark, så vi har mer enn nok plass å ta av. Vi er nemlig "redde" for at hun ikke skal komme tilbake til oss. Hun lystrer ordre innendørs.

* Hvilket fòrmerke anbefales? Hvor ofte og hvor mye? Hun veier litt mer enn matchvekta som er 11 kilo.

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

Svar

No score for this post
January 29 2001, 11:58 AM 

* hun knurrer, flekker tenner og logrer med halen til enkelte som kommer på besøk. Er det vanlig at drevere har et utpreget markeringsbehov hjemme? Er det noe vi kan gjøre for å få slutt på dette? Hun har ikke vært slik hos tidligere eier så vidt vi vet.

<SVAR> Min erfaring er at Drevere har meget godt utviklede basic instinkter. Tør nesten påstå at alt den foretar seg er bestemt av nesen... mat, vaktinstinkt etc Ikke ønsket adferd som bjeffing på fremmede må korrigeres men det er vanskelig å overvinne dens sterke instinkter.

* er det for tidlig å slippe henne løs? Vi bor på ei øy i Finnmark, så vi har mer enn nok plass å ta av. Vi er nemlig "redde" for at hun ikke skal komme tilbake til oss. Hun lystrer ordre innendørs.

<SVAR> Her må vil jeg si at det kommer an på kontakt forholdet mellom fører og hund. Kommer den på innkalling idag ? Hvis ikke ville jeg startet å innlære dette først. Skaff et jakt horn og noen six' packer med røkapølser som deles i små biter og start på 1 meter fra hunden. Dette kommer raskt ihverfall på en unghund. Utover dette syntes jeg den skal slippes med engang det er tross alt det beste den veit

* Hvilket fòrmerke anbefales? Hvor ofte og hvor mye? Hun veier litt mer enn matchvekta som er 11 kilo.

<SVAR> Min hanne veier 17 kilo, forer morgen, middag med ca 200g i øyeblikket Roayal Canin. Har gode erfaringer samt fått anbefalinger på Precept for men dette er ganske dyrt. Drevere spiser alt så hvis pelsen er blank og avføring fast er det et tegn på at det er et ok for man bruker.

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
Current Topic - Ferske drevereiere ber om hjelp!!!
  << Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  
Create your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement