<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

koemelkallergie en introductie tarwe

September 9 2005 at 9:45 PM

Hoi,

Vanwege koemelkallergie introduceren wij de vaste voeding heel langzaam en geleidelijk en volgens de 'regels' (3 dagen hetzelfde voedingsmiddel, eerst niet allergene, dan licht en dan sterk allergene voedingsmiddelen etc).

Nu heb ik me deze week dus vergist en mijn dochtertje soepstengel en brood (allebei koemelkvrij uiteraard) gegeven omdat ik mijn hoofd had dat dat mocht vanaf 9 maanden. Vandaag weereens over gelezen (oa op babyallergie.nl en folders van dietist) en lees dat het beter is te wachten met tarweproducten tot ze 1 jaar is.

Ze heeft deze week de tarwe goed verdragen, geen enkele reactie en ik zou haar heel graag toch brood geven ook omdat ze het bij de creche bij andere babies ongeveer uit handen grist.

Wie heeft ervaring hiermee? Kan ik beter wachten of kan het geen kwaad omdat ik geen reactie heb gezien? Of kan die reactie later nog komen?

Fran mv Roos (14-12-04)

Respond to this message   
AuthorReply
marijke

via dietiste

September 10 2005, 11:10 AM 

Hoi,

Jochem is 7 maanden en overgevoelig voor fruit en koemelk. Hij krijgt dit ook niet. Ook ik heb KMvrij brood gekocht. Ik mag van de dietiste brood aan hem gaan geven. Ik bouw ook langzaam op, ben dus begonnen met heel lichtbruin / bijna wit, oerbrood. Gister een beetje gegeven, weet nog niet of het goed gaat. Toch vertrouw ik erop dat het niet heel slecht uit hoeft te pakken als mijn dietiste het adviseert. Volgens mij is de startperiode van gluten ook erg wisselend.

Succes, Marijke

Respond to this message   

niet wachten tot 1 jaar

September 10 2005, 2:18 PM 

Dag Fran,

Als Roos een KMA heeft, mag ze geen koemelk ende producten waar dat in verwerkt is. Als zij goed eet, al het andere eten goed verdraagt, mag ze wel tarwe, en ook gluten eten. Je hoeft dus niet te wachten tot zij een jaar is. Je geeft haar natuurlijk wél brood dat koemelkvrij is. Je diëtist kan je aan een lijst helpen, of je vindt deze bij het Voedingscentrum [of misschien heb je al zo'n lijst]. De nieuwste adviezen zijn te lezen in de Landelijke Standaard Voedselallergie van maart 2005. Mijn samenvatting/vertaling kun je hier vinden:
http://www.borstvoeding.com/kleintjes/voedselovergevoelig.html

Succes en eet smakelijk,
Stefan Klientjes, kinderdiëtist

Respond to this message   

wat erop doen?

September 13 2005, 12:55 PM 

Steven (meerdere allergieen, 8 maand oud) eet ook (TARVO-)brood.
Wat kan er nou wel en niet op met die allergieen? Tot nu toe heb ik alleen appelstroop gedaan.
Iemand tips?

Respond to this message   

tips!

September 14 2005, 8:56 PM 

Ha Caroline,

welke allergieën heeft Steven? Als we dat weten kan iedereen met tips komen
Groet,

Stefan Kleintjes, kinderdietist

Respond to this message   

Caroline mv Jesse en Steven

hier komen ze :)

September 15 2005, 1:40 PM 

Wat eten betreft: koemelk, kippe-eiwit, noten en pinda. (bewezen via bloedtest)
Verder een sterk vermoeden van soya, tomaat en banaan.

Respond to this message   

suggesties voor broodbeleg??

September 16 2005, 9:50 AM 

Hoi Caroline,

ik denk ook vooral aan zoet, zoals appelstroop en fruitmoes, of vegetarische smeerleverpasta [wel de ingrediëntendeclaratie goed nakijken hoor]

Wie heeft er nog meer suggesties?
Groet,

Stefan Kleintjes, kinderdietist

Respond to this message   
bianca mv menno

kokosbrood

September 15 2005, 3:19 PM 

hier gaat het erg goed met kokosbrood op brood! ook gestampte muisjes zijn erg in trek, wel zoetigheid ja, maar ja, ik vind dat ze al genoeg moeten laten....

Respond to this message   

Bedankt!

September 11 2005, 5:30 PM 

Dag Stefan,

Bedankt voor je antwoord. Veel nuttige info die jouw samenvatting biedt. Meteen uitgeprint!

Ik heb me gebaseerd op folders/info die ik via de dietist heb gekregen. Die dietist zien we helaas niet meer vanwege het feit dat mijn afspraken steeds schriftelijk verzet werden waardoor mijn afspraak van eind augustus verplaatst is naar eind oktober. Daar heb ik dus niet veel aan en het is dus erg fijn om te weten dat er de mogelijkheid is om hier een vraag te stellen.

Dank nogmaals.

Groet, Fran

Respond to this message   
Current Topic - koemelkallergie en introductie tarwe
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  
Find more forums on NutritionCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2014 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  

Maak je met plezier gebruik van het forum? Steun het bijvoedingsforum dan met een donatie
Zo blijven we vrij van ongewenste reclame voor ongewenste producten