<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

nachtschade

April 10 2007 at 10:28 PM
Gootje 

Hoe zit het ook alweer met nachtschade. Mijn oudste dochter (bijna 3) krijgt altijd rode vlekken als ze tomaat en aubergine eet. Verder heeft ze nergens last van. Is dat schadelijk. Moet ik bij mijn jongste dochter (deze week 6 maanden, donderdag beginnen we!!!) nog opletten met deze groenten?

Dank je wel,
Gootje

Respond to this message   
AuthorReply

Re: nachtschade

April 11 2007, 9:24 AM 

Alle leden van de nachtschade hebben iets giftigs, maar niet elke soort heeft hetzelfde giftige onderdeel. Bij de aardappel is het bijvoorbeeld de groene verkleuring. Wel is het zo dat een allergie voor 1 lid van de familie een aanwijzing is dat de andere leden wellicht ook minder goed vallen. Rode vlekken is een allergisch symptoom, geen vergiftiging. Of je dat erg vindt, moet je zelf bepalen. Als er verder geen klachten zijn, kun je voor jezelf besluiten dt er met rode vlekken wel te leven valt.
Nachtschade vergiftiging werkt in op het zenuwstelsel.

"De Nachtschadefamile (Solanaceae) is een familie van bedektzadige planten. De familie bevat veel giftige planten als de zwarte nachtschade, die deels als medicijn gebruikt worden, maar ook bekende nutsplanten als de tomaat, aardappel, paprika, aubergine. Andere bekende planten zijn de tabaksplant en de petunia. Deze laatste wordt evenals Brugmansia vanwege de sierlijke bloemen gekweekt." (bron: wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nachtschadefamilie)

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net

Respond to this message   
Mv Rosa&Elise

Vraag mbt aardappel

April 11 2007, 2:00 PM 

Nu het onderwerp voorbij komt: ik vraag me af of het voldoende is de groene plekken van de aardappel af te snijden. En de rest gewoon aan je kind aan te bieden. Of zitten er in de normaal gekleurde delen van deze aardappel ook gifstoffen dan?

Respond to this message   

alleen de groene verkleuringen

April 11 2007, 3:15 PM 

Alleen de groene delen zijn licht-giftig. EN je kan die verkleuring voorkomen door aardappels altijd in het donker te bewaren. De groene verkleuring vindt namelijk plaats onder invloed van licht.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net

Respond to this message   

besjes

April 11 2007, 10:52 PM 

De besjes van de aardappel zijn ook behoorlijk giftig, dit alleen even ter informatie

Lilypie Borstvoeding PicLilypie Borstvoeding Ticker

Respond to this message   
Janneke

Besjes?

April 12 2007, 10:17 PM 

Misschien een beetje dom van mij, maar wat zijn de besjes van een aardappel??

Respond to this message   

Re: Besjes?

April 13 2007, 9:56 AM 

De aardappelplant heeft prachtige kleine witte of rose, stervormige bloempjes, die na het uitbloeien veranderen in besjes. en die zijn, net als de besjes van bijvoorbeeld de zwarte nachtschade giftig. Hier: http://tinyurl.com/3ynljh vind je een plaatje van een aardappelplant.
De besjes van de tomaatplant, ofwel de tomaten, ook een nachtschade, zijn dan weer niet giftig, die zijn juist heel gezond.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net

Respond to this message   
Gootje

April 12 2007, 9:06 PM 

Gonneke,

Je schrijft: Rode vlekken is een allergisch symptoom, geen vergiftiging. Of je dat erg vindt, moet je zelf bepalen. Als er verder geen klachten zijn, kun je voor jezelf besluiten dt er met rode vlekken wel te leven valt. Nachtschade vergiftiging werkt in op het zenuwstelsel.

Nog even voor de zekerheid navragen of ik het goed heb gelezen/snap. De rode vlekken zijn dus geen vergiftiging??

Dank,
Gootje

Respond to this message   

Re: quote

April 12 2007, 9:24 PM 

Voor zover ik weet uit een vergiftiging met andere symptomen.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net

Respond to this message   

dus: geven of niet?

April 13 2007, 11:42 AM 

Als die rode vlekken een allergisch sysmptoom is, is het dan niet beter om die groente niet te geven? Ik had zelf het idee dat je anders misschien een grotere kans krijgt op een "echte" allergie. Of is dat onzin?

Onze kindjes lijken absoluut geen allergische aanleg te hebben maar Madelief krijgt wel vlekken van aubergine (niet van tomaat of andere groenten).

Respond to this message   

toch graag professionele mening

April 15 2007, 2:55 PM 

Dit draadje is alweer helemaal naar beneden aan het verdwijnen, en ik wil toch graag wat professioneler mening over hoe erg die rode vlekken nu eigenlijk zijn. De toon van dit draadje is een van "het zijn alleen maar allergische verschijnselen dus zo erg is het niet".

Maar als die vlekken allergische verschijnselen zijn, is het dan niet beter die groente voorlopig niet te geven? Is er geen risico dat het anders erger wordt? Dat ze een echte allergie ontwikkelen? Of loopt het zo'n vaart niet? Stefan?

Respond to this message   

vlekken

April 16 2007, 6:11 PM 

Ha Esther,

Rode vlekken zijn een teken ergens van: van een opkomende allergie, overgevoeligheid of van 'iets'. Maakt niet zoveel uit: het lichaam uit zich en laat zien dat het niet gelukkig is met dat voedingsmiddel [of misschien met de bestrijdingsmiddelen, kleurstoffen, of wat dan ook]. Het lichaam kan er -nog- niet mee overweg, kan er slecht mee overweg...

Dus ja, w√°t het nou precies is, durf ik ook niet te zeggen. Maar een dergelijke reactie is voor mij wel aanleiding om te zeggen: laat dat eten dan maar even staan. Het komt nog wel eens.
En geef je borstvoeding. Wel, eet het dan welf, en kijk of de reactie er dan ook is bij je kind. Is die reactie er niet, nou, dan eet je het af en toe, da's geod voor het wennen. Is de reactie er wel, nou, dan stop je er mee, en probeer je het het volgende seizoen nog eens.

Kan je hier wat mee?
Groet!

Stefan Kleintjes, kinderdi√ętist | http://www.borstvoeding.com/

Respond to this message   

dank je wel

April 16 2007, 6:32 PM 

Ik heb nu in ieder geval genoeg informatie om misschien toch maar even geen aubergine aan Madelief te geven. Jammer want ze eet het graag. En het betekent ook dat haar broer het voorlopig niet krijgt want daar pakt ze het van af ...

Maar zolang ze daar niet ook op reageert blijf ik dus wel rustig tomaat geven - geen reden om die hele nachtschadefamilie van het menu te schrappen.

Respond to this message   
Gootje

mmmm

April 16 2007, 10:29 PM 

Mmmm, ik was de aanstichtster van dit berichtje en zie het nu weer naar boven gaan. Mijn oudste dochter (wordt in juli 3) heeft dus deze verschijnselen vanaf het begin. Wij eten toch eigenlijk wel wekelijks aubergine. En ze is gek op tomaten. Ze heeft verder absoluut nergens last van.

Ze heeft 16 maanden borstvoeding gehad en vanaf haar 8e maand (toen was het bijvoeden met prakjes nog steeds nihil, dat bliefde mevrouw niet) zijn we a la rapley eten gaan geven.

Ik meende ook ergens opgepikt te hebben dat kindjes heel goed zelf weten waar ze niet tegen kunnen en dit dus laten liggen.

Mijn jongste dochter (6 mnd) zal ik voorlopig deze groenten niet geven. Maar wat moet ik nu met mijn oudste dochter?

Bedankt,
Gootje

Respond to this message   
hillie

nachtschade??? ken dat niet!

April 17 2007, 10:57 AM 

Hoi, misschien stomme vraag, maar wat is nachtschade? Heb er echt nog nooit van gehoord en de reacties lezend word ik ook niet veel wijzer.

Respond to this message   

plantenfamilie

April 17 2007, 11:13 AM 

Nachtschade is een plantenfamilie, waar onder andere tomaten, aubergine en aardappel bij horen (een langere lijst staat op http://nl.wikipedia.org/wiki/Nachtschadefamilie ). Deze planten hebben altijd giftige delen maar vaak ook gedeelten die goed eetbaar zijn.

Respond to this message   
Current Topic - nachtschade
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  
Find more forums on NutritionCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2014 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  

Maak je met plezier gebruik van het forum? Steun het bijvoedingsforum dan met een donatie
Zo blijven we vrij van ongewenste reclame voor ongewenste producten