<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

Gisteren op TV over potjesvoeding

June 19 2007 at 7:32 AM
Nadine mv Nele 25-05-2005 

Gisteren kwam er een arts vertellen over potjesvoeding op TV, in het nieuws op een Belgische zender.
Ik heb niet alles kunnen horen, wegens de drukte in huis.

Maar enkele dingen kon ik goed verstaan. Ik was er niet echt goed van dat men moeders op deze manier potjes komt aansmeren.

Potjes zijn gezond en hebben een prima voedingswaarde. Dat geloof ik ook, maar waarom eten mensen steeds minder vers? Als je al op deze jonge leeftijd geen verse voeding meer geeft.
Potjesvoeding wordt op de meest hygiënische manier bereid. Daar heb ik dus wel mijn twijfels bij.
Potjesvoeding is een goede overgang naar vaste voeding. In stukjes kunnen zo jonge kinderen zich verslikken!
In potjes zit de juiste hoeveelheid. Dus daarmee willen ze zeggen dat elk kind net genoeg heeft met zo'n potje. Een kind dat meer honger heeft krijgt dus niet meer. En Nele zou dan weer drie keer kunnen eten van zo'n potje. Maar die zou zo'n heel potje naar binnen moeten werken want het is de juiste hoeveelheid.

En nu alle moeders maar massaal potjes kopen in België!

Ik heb er geen problemen mee dat mensen prakjes en potjes geven. Ieder doet wat hij wil.
Maar het op deze manier op tv tonen dat vind ik erover.

Groetjes,

Respond to this message   
AuthorReply

eeuwige discussie

June 19 2007, 7:41 AM 

Ik denk dat het een eeuwige discussie zal blijven. Ik ben het eens met de mening dat vers eten erg belangrijk is voor de (smaak)ontwikkeling en de mondmotoriek. Daar hoor je nooit iets over. Ik geloof direct dat voedsel uit potjes goed is en aan de strengste eisen voldoet. Daarom wil ik wel eens een potje geven als we bijvoorbeeld weg zijn en ik heb niets in de vriezer of zo.
Ik ken iemand die praat niet over warm eten/groente maar over "een potje". Zij is er van overtuigd dat het beter is voor de gezondheid omdat alles erin zit. Iedereen mag een eigen mening hebben maar de media moeten beter nadenken of en hoe ze iets brengen. Het voedingscentrum zou er eens aandacht aan moeten besteden. Zo kunnen mensen ECHT een bewuste keuze maken ipv een keuze die ze min of meer opgelegd krijgen.

Corrine, trotse mama van Ruben,
geboren 10-11-2006

Respond to this message   

Inderdaad

June 19 2007, 7:54 AM 

Ik heb ook niets tegen potjes.
Heb het Nele ook al eens proberen te geven, zonder succes.
En ze krijgt nog steeds regelmatig zo'n klein plastic kuipje fruit (zonder een merk te noemen), omdat die best lekker zijn en Nele weinig fruit wil eten.

Maar de manier waarop men het op tv brengt. Jonge moeders zijn zo vatbaar hiervoor. Een arts die dit komt vertellen, dat geloven de meeste jonge moeders.
Nooit wordt er eens iets vertelt over vers eten. Of eens een vergelijking gemaakt.
Als er eens een programma is over bv dan laten ze gelijk zo'n extreme situaties zien, kinderen van 9 jaar die bv krijgen.

Het leek gisteren echt alsof alleen potjesvoeding zonder twijfel het beste is. Zo goed kan je zelf nooit eten klaar maken. Ze laten de ouders geen keuze.

Groetjes,

Respond to this message   

Onbewust kopen

June 19 2007, 8:08 AM 

Wat me ook opvalt is dat mensen zo onbewust kopen. Niet alleen op het vlak van babyvoeding. Ook bij het kopen van hun eigen voeding denken mensen niet meer na.
Maar vooral wat betreft babyvoeding en voeding van jonge kinderen.
Ouders denken heel snel dat het wel goed zal zijn, want de reclame zegt dat toch.
Of het is goed, want het wordt toch verkocht. Die redenering hoor ik vaak in mijn omgeving.
Sinds Nele vaste voeding krijgt ben ik toch veel bewuster beginnen omgaan met voeding. Ik kijk nu veel sneller op een pak wat er allemaal inzit.

Groetjes,

Respond to this message   

Re: Onbewust kopen

June 19 2007, 9:01 AM 

"Ouders denken heel snel dat het wel goed zal zijn, want de reclame zegt dat toch."
Veel ouders zeggen ook: als het niet goed was, zou het toch niet verkocht mogen worden. Dat vind ik persoonlijk nog kwalijker, het idee dat het verkopen van ongezonde dingen verboden is en dus niet voorkomt. Niet dat ik wil beweren dat potjes ongezond zijn, maar die vaste overtuiging dat alles wat je kunt kopen daarom dus niet onveilig of ongezond kan zijn, dat is ongezond en soms onveilig. Je hoort toch ook regelmatig dat kindervoeding uit de handel genomen wordt of een partij wordt teruggenomen omdat er bacteriële verontreinigingen zijn aangetroffen of glas splinters of andere enge dingen. In je zelfgemaakte hapje zul je dat toch niet gauw vinden.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net

Respond to this message   

Voedingsindustrie

June 19 2007, 9:11 AM 

Je moest eens weten wat er allemaal in de voedingsindustrie gebruikt wordt. En welke uitschuivers er soms gemaakt worden, die nooit het daglicht zien.

Dan word je vies van alle eten dat er in de winkel verkocht wordt.
Dat wil niet zeggen dat ik niets in de winkel koop, maar ik ben gelukkig wel wat bewuster gaan omgaan met voedsel.

Groetjes,

Respond to this message   
sandra

gezond/ongezond

June 19 2007, 10:36 AM 

Zo probeerde ik een paar mensen te informeren over de leverpastei, waar het van gemaakt is, wat erin zit etc etc. Zeggen ze; als het zo slecht is dan werd het toch niet verkocht??. Duhu, sigaretten zijn ook niet goed, maar worden ook verkocht! Dat zijn keuzes die je zelf maakt, gezond of ongezond. Maar ook dat snappen ze dan niet

Gr Sandra

Respond to this message   

markris

link

June 19 2007, 9:42 AM 

http://www.vtm.be/nieuws/index_bekijkonline.htm

Het is het zesde item!

Jammer dat er niemand werd geïnterviewd die nooit fruitpapjes gegeven heeft.

Niet Commerciele Banner
Niet Commerciele Banner

Respond to this message   
Lineke

wat ik niet snap...

June 19 2007, 9:53 AM 

... is dat potjes/puree nodig schijnt te zijn omdat babies nog niet hebben leren kauwen en daardoor de kans op verslikken groter is :S
En als je dan rond 1 jaar begint met echt voedsel, hebben ze dan al wel geleerd te kauwen??? En ga eens na waar je jezelf eerder in verslikt... vloeibaar of vast...

Nou ja, hier zijn natuurlijk mensen die wel weten hoe het moet
I'm preaching to the choir here

Respond to this message   
Maartje12

dat is ook wat ik niet snap

June 19 2007, 2:16 PM 

Een vriendin van mij geeft al potjes vanaf 5 maanden, het enige wat dr kindje krijgt is potjes: fruit in een potje en warm eten in een potje elke dag.
Want ach dat is zo handig en tis toch maar tot 1 jaar want daarna kunnen ze met de pot mee-eten.
Nu het zal mij benieuwen of dat kindje dan ook echt met de pot mee gaat eten als ie niet beter weet dan: eten zit in een potje...

Respond to this message   

Bedankt

June 19 2007, 9:58 AM 

Nu kan ik het fragment eens helemaal bekijken.

Groetjes,

Respond to this message   

Re: Gisteren op TV over potjesvoeding

June 19 2007, 3:42 PM 

Wat ik dan wel weer positief vind is een stukje in het groeiboekje van het CB over bijvoeding. Er staat namelijk dat je eten ook niet geprakt (in stukken) moet geven.

Respond to this message   
Current Topic - Gisteren op TV over potjesvoeding
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

Maak je met plezier gebruik van het forum? Steun het bijvoedingsforum dan met een donatie
Zo blijven we vrij van ongewenste reclame voor ongewenste producten