Hallo,
Allereerst wil ik me even voorstellen als nieuw lid hier. Ik ben de mama van Anouk. Mijn dochtertje krijgt nog steeds borstvoeding. Sinds 2 maanden voed ik haar bij. Meestal volgens de Rapley-methode, soms nog met wat hulp van mama.
Dan nu mijn vraag. Sinds een paar weken is Anouk flink veranderd qua (eet-)gedrag. Een maand geleden werd Anouk opeens heel humeurig, wilde weer nachtvoedingen en overdag weigerde ze de borst. Heel af en toe dronk ze een beetje, maar maar 2 of 3 keer per dag een klein beetje, terwijl ik 4 tot 5 keer per dag gewend was, en dan goede hoeveelheden (voor zover dat te peilen is zonder die maatstreepjes op je borst

) Ik dacht aan een sprongetje, en dat leek het ook te zijn. Na 3 weekjes knapte haar humeur op en dronk ze overdag weer op de momenten die ik van haar gewend ben. De nachtvoedingen bleven echter, sterker nog, dat wordt steeds 'erger'. Anouk sliep sinds eind maart door van 19.00 tot 5.00/7.00, nu wordt ze minimaal 2 keer per nacht wakker voor voeding, meestal echter wel 3 of 4 keer. Haar alleen maar troosten werkt niet, als haar papa haar komt troosten wordt ze erg boos, neem ik haar over, dan zoekt ze de borst tot ze die krijgt. Ze drinkt dan ook erg lang, het gaat dus echt om honger...
De nachtvoedingen breken me op en ik vraag me af waar de verandering van komt. Mijn vermoeden is dat ze overdag te weinig eet en drinkt, en daardoor 's nachts inhaalt... Maar overdag wil ze echt niet meer eten en drinken dan ze nu doet: Overdag drinkt ze nu weer 4 keer, soms nog 5, waardoor ze op 6-8 voedingen per etmaal uitkomt. (De dagvoedingen zijn echter minder dan de nachtvoedingen) Ik voed haar op verzoek, en vaak drinkt ze dan 1 kant, laat opeens huilend en ongeduldig los, en dan krijgt ze de andere kant. Die laat ze dan vaak na enkele slokken boos en huilend los, en zodra ik haar rechtop zet, is het over. Blijkbaar haar manier van laten merken dat ze genoeg heeft... Ze wil overdag niet vaker drinken, als ik haar eerder aanleg, begint ze zich weg te draaien en huilt ze op dezelfde manier als na het drinken, wat in mijn ogen betekent dat ze niet (meer) hoeft. Natuurlijk kan ik haar ook meer bijvoeding geven om haar honger te stillen, zodat ze misschien 's nachts minder komt, maar ook daarin geeft ze snel aan genoeg te hebben... Ik laat haar eten tot ze zelf niet meer wil, dwing haar niet, maar biedt haar ook meer aan als het op is, zel bepaald dus echt helemaal zelf... 's Nachts heb ik dus het idee dat ze overdag te kort komt, maar overdag krijg ik er echt niet meer in...
Zou het inderdaad een kwestie van honger zijn (ze drinkt immers aanzienlijke hoeveelheden 's nachts), of is er iets anders? Wie denkt mee?

Hieronder nog even de schema's van Anouk, zoals het was, en nu. Beide zijn uiteraard bij benadering, want alles gaat op verzoek.
Het was:
6.30 BV
9.30 Fruit (vaak 1 stuk helemaal op)
10.30 BV
13.00 Boterham (vaak 1/2-1)
14.30 BV
16.00 rijstwafeltje(s)
17.30 Groente en aard/rijst/enz. (vaak tegen 100 gram)
19.00 BV en naar bed
Nu is het:
4.00 BV (veel/lang)
6.30 BV (veel/lang)
8.00 BV (weinig/kort)
9.30 Fruit (hooguit 1/2 stuk)
11.00 BV (weinig/kort)
13.00 Boterham (hooguit 1/2)
14.00 BV (weinig/kort)
16.00 rijstwafeltjes
17.00 BV (weinig/kort)
17.30 Groente en aard/rijst/enz (nog maar heel weinig, soms niks)
19.00 BV (weinig, soms weigert ze, deze bied ik haar aan voor slapen, dus niet op haar verzoek)
22.00 BV (veel/lang)
1.00 BV (veel/lang, soms slaat ze deze over)
Waarom deze verandering opeens? Moet ik iets veranderen, of haar zo laten gaan?