<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

Suikervrije koekjes/toetjes

February 29 2008 at 2:15 PM
Maaike 

Hey,

Tot nu toe lukt het aardig om suiker te vermijden, maar Gust gaat 1,5 dagen in de week naar een onthaalmoeder en daar is nog een kindje dat wel suiker eet en hij wil al eens proeven wat ik maar normaal vind. Ook durven mama en papa al eens wat zaken eten met suiker in.

Gust eet meestal fruit als 'snoepje/koekje/toetje' of rijstwafels (en dan moet ik naar een biowinkel wil ik zoutloze vinden). Maar ik wil wat meer variatie.
Ik heb nu wel zelf een recept om vb suikervrije muffins te maken. Heeft nog iemand suikervrije lekkernijtjes?
Soyahapjes bevatten vaak rietsuiker en ik ben ook nog geen suikervrije koekjes tegen gekomen, zelfs niet in de biowinkel. Maar misschien kijk ik niet goed. Dus als iemand merknamen weet (die ze ook in Belgie hebben) hoor ik het graag.

Groeten,
Maaike

Respond to this message   
AuthorReply
Veronique

hier

February 29 2008, 2:24 PM 

in de biowinkel wel koekjes gezoet met dadelstroop en zo of maisstroop.
ERRUG LEKKER!!

Enne, zelf appelflapjes maken zonder suiker?

Of bananenloempiaatjes?

Of toastjes met fruitprak?

Of pannenkoekjes, poffertjes?

Midas krijgt ook geen suiker, alles puur.
Wil ook geen snoepje.

Of zelf cake bakken met dadelstroop en dan in plakjes snijden?/reepjes?

Kan je ook invriezen dan.

Succes!

Respond to this message   
V

en nog een linkje

February 29 2008, 2:25 PM 

Respond to this message   
merel

Suiker: das schrikken! Ook in Liga vanaf 4 maanden!

March 5 2008, 8:07 PM 

Ik geef mijn oudste zo min mogelijk suiker, maar je ontkomt er bijna niet meer aan: 5 jaar en snoepje weigeren dat is wel heel moeilijk. Gelukkig eet hij ook graag rauwe worteltjes, stukken paprika en cherry tomaatjes: alsof het snoepjes zijn!
De jongste van 6 maanden krijgt natuurlijk helemaal geen suiker.
Maardaar en tegen ben ik echt een zoetekauw! Ik gooi ik elke kop thee flinke scheppen suiker en ook in de yoghurt ma de suiker niet ontbreken. Ik vind dit echt een traktatie voor mijzelf. Verder geef ik niet zoveel om bijvoorbeeld chocolade.
Maare, denk dat ik maar snel rietsuiker ga aanschaffen! Dit is ook niet echt " gezond" maar minder slecht dan de kristalsuiker. Althans dat hoop ik?
En ik ben echt heel blij dat ik nooit geloofd heb in light producten waarin aspartaam in zit, wat een rotzooi is dat dan! Dat het uberhaupt goedgekeurd is... belachelijk.

Maar dan: ik wilde eens een koekje aanschaffen voor Merlijn. Eerst even de ingredienten bekeken en wat denk je: suiker toegevoegd!!

Zie hier de ingredieten van Liga eerste stap: Erwtenzetmeel, aardappelzetmeel, glucosestroop, suiker, plantaardig vet, erwteneiwit, rijstzetmeel, rijsmiddel (ammoniumwaterstofcarbonaat),calciumcarbonaat, emulgator (sojalecithine), natuurlijk vanillearoma, ijzer, vitamine B3, vitamine B1, vitamine B6.

Niet echt normaal toch?? Van de bambix startkoekjes kan ik geen ingredienten vinden en ook niet van de bolletje nijntjekoekjes. Alleen maar allergieinformatie.

Is er niets anders te vinden in de winkel (buiten de zoutloze rijstewafeltjes van Bambix om) dat geen troep bevat maar wel een leuk tussendoortje is??

Heb nog niets gekocht, is natuurlijk ook niet nodig maar als ik een koekje bij de thee heb wil ik Merlijn ooit wel eens iets anders geven dan een rijstewafeltje of een broodkorstje. (en ook in brood zit weer suiker verwerkt..., pff...)

Respond to this message   
martine-mv-lucas

fruitcakejes

March 1 2008, 12:24 PM 

Ik maak wel eens suikervrije cakejes

3 rijpe bananen pureren met 3 eieren tot het een schuimig mengsel is.

1 appel in kleine blokjes snijden
100 gram rozijnen
200 gram zelfrijzend bakmeel

Deze 3 door bananenmegsel scheppen. Moet wel beetje luchtig blijven.
In kleine cake/muffin vormpjes doen, ca 1 eetlepel van het beslag

160 graden/60 minuten

Respond to this message   
mamaMarit

klinkt lekker!

March 2 2008, 10:20 AM 

Die bananencakejes klinken heerlijk. Ik ga ze binnenkort eens maken, maar dan zonder rozijnen, want met 7,5 maand lijkt me dat nog niet zo verstandig... ei staat ook pas later in het schema, maar dat risico durf ik wel te nemen omdat er nauwelijks allergie in de familie zit.

Respond to this message   
martine-mv-lucas

rozijnen

March 4 2008, 7:18 AM 

staan de rozijnen niet later in het schema ivm motoriek, dat ze "los" moeilijk te pakken zijn?

Respond to this message   

Gonneke, lk

Re: rozijnen

March 4 2008, 11:04 AM 

Ja, losse rozijntjes zijn notoire verslik objecten. In een cake zijn het gewoon weer gedroogde en geweekte druiven.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net

Respond to this message   
judith

eet ze al

March 5 2008, 12:33 PM 

yara heeft van de week rozijnen gegeten (8,5 maand). heeft nog maar 2 ondertandjes, maar toch lijkt ze wel te kauwen. heb wel de grotere exemplaren gegeven. ze lijkt ze alleen niet echt bijzonder te vinden. Maar ze kan ze dus wel heel goed oppakken met duim en wijsvinger (zoals alles eigenlijk).
ik ga dat bananen recept eens proberen, lijkt me lekker! goeie tip

Respond to this message   
Liesje28

Re: Suikervrije koekjes/toetjes

March 4 2008, 5:17 PM 

Bij de reform zijn alle producten van het merk 'molenaartje' zonder suiker. (gezoet met tarwestroop geloof ik). Ik heb er nu volkoren biscuitjes van en die vind Matthijs erg lekker!

Respond to this message   
judith

fruitcakejes waren lekker!

March 6 2008, 9:11 AM 

hoi martine,
gister je fruitbaksels geprobeerd, het ging er met smaak in! nou was ik wel een beetje eigenwijs natuurlijk en heb er wat gesmolten boter doorheen gedaan voor de smeuigheid. Ik vroeg me af, na het lezen van al die suiker informatie, zou je koek en cake achtige baksels kunnen zoeten met diksap bijvoorbeeld? dan zit er wel een zoetig tintje aan. Iemand al geprobeerd? Of welke zoetstof heeft eventueel de voorkeur bij jullie?
gr judith

Respond to this message   
martine-mv-lucas

mooizo

March 6 2008, 11:43 AM 

Mooi dat je ze lekker vond.

Lucas (vr)eet er zo 3 of 4 achter elkaar op als ik het toesta.....

Met zoeten heb ik het nog nooit geprobeerd. Als je lekker rijpe bananen hebt is het voor mij zoet genoeg, maar ik eet al jaren suikervrij/arm.

Een buurvrouw van mij (nu verhuist) zoette haar baksels wel eens met honing.

Als ik zoetstof gebruik haal ik speciaal zoetstof bij de banketbakker. Kost wat, maar het is wel lekker baksel wat je krijgt.

Respond to this message   
Rieneke mv Lukas

diksap

March 10 2008, 2:52 PM 

Hoi Judith.

Ik eet al jaren geen suiker en ik maak altijd een appeltaart met appeldiksap. Gaat prima!!
Als je wilt, kan ik het recept hier wel es neerzetten!

En als ik geen diksap in huis heb, neem ik rijststroop, van de refom zaak. Dat is ook erg lekker zoet, lijkt op honing, beetje stroop achtig.. erg lekker en ook goed mee te bakken. Ook als je bvbeeld appelflappen maakt, maar met niet zulke zoete appels, is het een goed zoetmiddel!!

groetjes, RIeneke

Respond to this message   
jojo mv dimitri soren

zoetten

March 7 2008, 1:51 PM 

ik maak dingen ook wel eens zoeter met honing.

maar gelukig zijn mijn kids niet echt van het zoete.

maar je kunt ook ahornsiroop gebuiken.

Respond to this message   

Michele

pas op met honing

March 8 2008, 9:00 PM 

Letten jullie er wel op dat de honing al een keer verhit is? Koud geslingerd kan bacterie├źn (en ook sporen van pollen) bevatten die schadelijk zijn voor de gezondheid van baby's.
Volgens mij is een bakproces thuis niet afdoende om de bacterie├źn uit te schakelen. Maar misschien heb ik het mis?

Lilypie Next Birthday PicLilypie Next Birthday Ticker

Respond to this message   
jojo mv dimitri soren

ja

March 9 2008, 2:35 PM 

ja idd wel opassen.
als ze onder het jaar zijn mogen ze zowiezo geen honing.

Respond to this message   
Jose

cake

March 18 2008, 11:15 PM 

boerencakemeel van koopmans daar zit geen suiker in, je kan dan in de bio winkel fructose kopen, dit is suiker puur uit vruchten. En dit dus i.p.v. gewone suiker toevoegen.

Respond to this message   

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  
Find more forums on NutritionCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2014 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  

Maak je met plezier gebruik van het forum? Steun het bijvoedingsforum dan met een donatie
Zo blijven we vrij van ongewenste reclame voor ongewenste producten