<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

toppie

March 21 2008 at 9:17 PM

dag allemaal
mijn dochtertje is nu ruim 6 maanden en ik heb al die tijd bv gegeven. Ben super trots op me en mijn vriend ook. Heb mooi cadeautje zelfs gekregen. Wil zo lang mogelijk doorgaan, mede door de motivatie van al deze verhaeln op het forum. Was laatst op het CB bureau en kreeg erg de indruk dat bijvoeding erg belangrijk is en dat de bv maar bijzaak os. Liet haar maar kletsen... raar toch en niets eens complimentje dat ik half jaar heb volgemaakt. Ook die ervaringen?

Respond to this message   
AuthorReply
SDL

bij ons

March 21 2008, 10:42 PM 

Ze gaf een bevestigende blik als ik zei dat ik nog steeds BV gaf, alsof iedereen dat doet, maar kom.

Als ik zei dat ik stukken groenten en fruit aanbied, zei ze direct RAPLEY??? Niet doen hoor, is niet volgens de normen van K&G!
Heb gezegd dat het wel vlot ging (had toen nog maar 3 dagen ervaring), dat ze niet kokhalst of zo... Maar heb het snel over een andere boeg gegooid, want had echt geen zin in een preek.

Toen wist ik nog niet dat ze een absolute lepelweigeraar is en stukken dus de enige manier zijn. Ik probeer nog hoor, maar niet teveel
Weet je hoe we platte kaas geven? Ik sop de lepel in de platte kaas en geef haar de lepel. En zij eet het op. We werken zo met 2 lepels. En het potje is leeg!

Ondertussen is ze dikke 8 maanden en sinds gisteren heeft ze voor het eerst een volledige maaltijd pompoen gegeten. Plots uit het niets! Ze keek me aan "waar is de rest, het is op hoor". Ik snel nog een halve rijpe banaan genomen en ook doe heeft ze netjes helemaal opgegeten. Ik was stomverbaasd.
En vandaag toch weer zeker!!!

10 april moet ik terug naar K&G: ben eens benieuwd wat die gaan zeggen.

Respond to this message   

van mij wel hoor!

March 21 2008, 11:41 PM 

twee complimenten: eentje voor jou en eentje voor je vriend! Natuurlijk heb jij jullie dochtertje gevoed, maar een vriend die je steunt is goud waard. Zo! en ga nu maar lekker trots zitten wezen samen

Groet,

Stefan Kleintjes, kinderdiëtist | http://www.borstvoeding.com/

Respond to this message   
Hennah

misschien typisch Nederlands om geen complimenten te geven?

March 22 2008, 12:21 AM 

In het begin zeiden consulatiebureau en kinderarts wel dat het heel belangrijk was om borstvoeding te geven, maar inderdaad, na zes-acht maanden geen compliment gekregen dat ik dat nog steeds deed...
En al helemaal geen aanmoediging om er verder mee door te gaan!

Maar nu ik er over nadenk: ik vind dat er op mijn werk in het algemeen ook veel te weinig complimenten worden gegeven. Misschien iets typisch Nederlands?

En na zes maanden heeft "mijn" consultatiebureau (Amsterdam) het ook vooral over het geven van (bij)voeding en lijkt de bv er niet meer toe te doen.

En ik ontving een menu van het cb, met bij de lunch smeerkaas, smeerworst en appelstroop - bah!
"Kleine dobbelsteentjes maken van het brood en dit in de wang doen, dan leert uw kind vanzelf kauwen."
Hoezo het initiatief aan het kind overlaten?!

Ik zei de verpleegkundige dat we de Rapley-methode wilden proberen. Zij antwoordde dat ze die niet kende en toonde verder geen interesse. Dat vind ik zo vreemd: als je in je vak iets tegenkomt wat je nog niet kent, dan vraag je er toch wat over?

Verder zei de verpleegkundige dat ze adviseert om bij borstvoeding vijf bv-voedingen per etmaal te geven.(Terwijl op het "menu" staat dat borstvoeding zoveel mag als je wilt.)

Maar als ik zeg dat ik het anders doe, dan maken ze daar geen punt van.

Overigens staan er in het "groeiboekje" wel aanwijzingen die goed verenigbaar zijn met de Rapley-methode.

Al met al ben ik geschrokken hoe weinig je aan zo'n cb/OKC hebt (behalve de inentingen) en hoe weinig ze weten.
En als ik me dan bedenk dat Rouvoet de macht van de OKC's wil uitbreiden.... brrr.

groet,

HH

Respond to this message   
piggie2

hier wel een compliment in Kudelstaart

March 22 2008, 9:28 AM 

Nou, ik heb tijdens mijn laatste bezoek aan het CB dan iets unieks meegemaakt, geloof ik.
Ik kreeg wel een compliment van de arts toen ik zei dat ik nog steeds BV gaf (6 maanden). En ze zei dat ik daar vooral mee door moest blijven gaan! En toen ze over bijvoeding begon en dat het beter was om het vers te geven i.p.v. potjes( ze had het over prakken en pureren), begon ik over Rapley en dat ik het zo wilde gaan aanbieden. In eerste instantie wist ze niet wat Rapley was, maar toen ik uitlegde dat je het dan in hapklare stukken aanbiedt, ging er een belletje bij haar rinkelen. Ze zei dat logopedisten ook achter deze methode staan. Ik liet haar meteen het boek zien van Stefan, die ze aandachtig begon door te bladeren en zei dat ze daar ook wel meer over wilde lezen. Dus wie weet, zit ze nu met Stefan's boek op schoot op de bank.

Het kan dus ook anders zijn...gelukkig!

Respond to this message   

Michele

WVK van mij wel

March 22 2008, 4:01 PM 

De CB WVK hier is continu enthousiast over én de volledige BV én de Rapley.
We hebben ook een mannetje dat erg lekker kan eten, precies in het gemiddelde van gewicht en lengte meeloopt. Er is dus voor hun ook geen reden om anders te reageren. Ik zou niet weten of ze nog net zo makkelijk zouden zijn als hij aan de grote of kleine kant zou zijn geweest.

Maar ik ben gelukkig, tot dusver, tevreden met ons CB.

Lilypie Next Birthday PicLilypie Next Birthday Ticker

Respond to this message   
mamaMarit

hier ook

March 22 2008, 8:44 PM 

Ik had niet zulke positieve ervaringen met mijn wvk, maar nu was ik op een andere dag gegaan (zit er iemand anders, en dat kan schelen...). Deze dame vroeg met 7,5 maand wat Marit zoal at op een dag. Nou, een halve broodkorst, halve banaan, twee roosjes broccoli en een soepstengel of babyrijstewafeltje. Vroeg ze zodra ze 'broodkorst' hoorde of Marit het al zelf kon kauwen. Ja, zei ik, ik geef haar alles zo in het handje. De wvk vond dat hardstikke goed en zei dat ze een hele goede mondmotoriek had, en dat dat kwam door de borstvoeding.

Respond to this message   
rené

waarom?

March 23 2008, 10:49 AM 

Aan de ene kant vinden we bv zo natuurlijk mogelijk maar aan de andere kant willen we er complimenten voor alsof het iets byzonders is. Erg tegengesteld.

Ik krijg constant complimentjes over de bv (nu 11 maanden) en vind dat iedere keer weer vreemd. Ik vind niets natuurlijkers dan dit. Ik vind het niet altijd leuk en baal soms ook van de afhankelijkheid maar dat hoort erbij net zoals luiers verschonen, en dat vind ik ook niet leuk. Voor het verschonen van luiers geeft niemand een compliment en verwacht dat ook niet.

We willen toch dat bv net zo normaal wordt als luiers verschonen? Ik vind dat we het dan ook niet moeten verheven tot iets speciaals.

Maar goed dat is mijn mening.

Respond to this message   

Michele

Begrijp het wel, maar

March 23 2008, 10:36 PM 

vind je vergelijking een beetje kort door de bocht.
De eerste gedachte die bij me op kwam... wacht maar tot het allemaal niet meer zo vanzelfsprekend is/gaat. Het geven van BV vind ik heerlijk, maar aan de andere kant is het een aanslag op mijn lichaam en energie.
Met 44 kilo zit ik nu toch echt op de rand van wel of niet door kunnen gaan. Ik heb het gevoel dat mijn lichaam nu langszaam de BV aan het uitschakelen is, maar ikzelf ben daar nog niet aan toe. Wil persé het jaar vol maken en dat kost een heleboel kracht en doorzettingsvermogen. Dus ja, ik wil daar graag een pluim, een veer en een schouderklop voor ontvangen.

Er wordt al veel te vaak zwartgallig en negatief gedaan. Het wordt tijd dat mensen in NL (weet niet of dit voor BE ook geldt) leren elkaar een beetje vaker een compliment te geven.

Dus nogmaals BV is heel natuurlijk en als het je lukt om je kind daarin te kunnen voorzien (geheel of gedeeltelijk) ondanks tegenslagen, allemaal een pluim! Ik vind jullie kanjers.

Lilypie Next Birthday PicLilypie Next Birthday Ticker

Respond to this message   
Hennah

BV is wel een compliment waard

March 24 2008, 1:45 AM 

Ik vind dat het geven van borstvoeding wel een compliment waard is, omdat:

- het hartstikke zwaar kan zijn, geestelijk, lichamelijk, en veel tijd, energie en aandacht kost.

- de luiers etc. ook door een ander gedaan kunnen worden (vader, partner, oppas), maar de bv helemaal op de moeder neerkomt, het klokje rond; als je niet aan de baby gebonden bent, dan wel aan het kolfapparaat...
(wij, de ouders van onze zoon, delen de verzorging zoveel mogelijk; dat lijkt mij het beste voor hem en voor ons.)

- je kunt kiezen om geen bv te geven (je kunt niet kiezen om geen luiers te verschonen).

- het geven van complimenten een goede promotie van bv is. Ik zie meer heil in positieve aansporing dan in negatieve aansporing (= bang maken, schuldgevoel opwekken, etc.). En ik vind het vreemd om wel van te voren dringend te adviseren om bv te geven, maar niets te zeggen als dit advies goed is opgevolgd. Het leven wordt een stuk prettiger en productiever als er niet alleen aandacht is voor de dingen die niet goed gaan, maar ook voor wat er wel goed gaat.

- ik vind dat ook voor de overige verzorging van de baby complimenten gegeven mogen worden (ook aan de vader, als die een groot deel van de verzorging op zich neemt).

Het begrip "natuurlijk" is verzonnen door mensen en dus "cultuur"; het is zwaar ideologisch beladen, veel bekritiseerd en heeft een complexe achtergrond. M.i. is het onzinnig om borstvoeding te promoten met de kreet dat het "natuurlijk" zou zijn.
En is een kolfapparaat "natuurlijk"? Een website? Een forum? Een voedingsbeha? Zoogcompressen? Een neusspray?
Zuigelingensterfte is ook natuurlijk. (En moederdieren eten vaak hun kleintjes op, als er iets niet lekker zit...)
De natuur is wreed.
Maar wat bedoelen we eigenlijk met "de natuur"?

Moedermelk is goed voor de baby, met name voor het afweersysteem en voor de hersenen; borstvoeding is goed voor de mondmotoriek en het contact.
Dat is het belangrijkste, daar doe je je best voor.
Voor de moeder heeft BV positieve en negatieve kanten, en het vraagt hoe dan ook veel toewijding.
Soms is het leuk of makkelijk, soms is het lastig of moeilijk.
Zelfs al zou borstvoeding vanzelfsprekend zijn, dan nog is het een compliment waard.

groet,

HH

Respond to this message   
marjolein

museumstuk

March 24 2008, 2:27 PM 

Hoi

Toch voel ik met niet altijd gemakkelijk als ik een compliment krijg over mijn BV.
Ook niet als dat komt van een wvk. Het hangt van de intonatie af.

"Je geeft nog bv ooo wat goed"

Nee dankje dan voel ik me net een museumstuk.

Ik vind het hierdoor zelf ook moeilijk om anderen een compliment over hun bv te geven.

Respond to this message   
Current Topic - toppie
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  
Find more forums on NutritionCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2014 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  

Maak je met plezier gebruik van het forum? Steun het bijvoedingsforum dan met een donatie
Zo blijven we vrij van ongewenste reclame voor ongewenste producten