Hoi, ik heb een paar vraagjes m.b.t de bijvoeding in combinatie met borstvoeding.
Ik voed nog steeds op verzoek en mijn dochter is nu 7 maanden en 9 dagen oud.
Het bijvoeden schiet er soms bij in en mijn schoonmoeder denkt dat dat ten nadele is voor Selina, ook geef ik bijvoeding volgens rapley en daar is ze het ook totaal niet mee eens, ze wil dat ik bijvoorbeeld de banaan/appel ga pureren omdat ze denkt dat Selina anders niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt nu met het warme weer wil mijn schoonma ook dat ik Selina af en toe wat water geef maar dat is totaal overbodig, hoe leg ik haar dit allemaal uit? Ik word er gek van me elke keer te moeten verantwoorden, ik weet dat ik goed zit en dat mijn melk volstaat tot het eerste levensjaar van Selina, toch?!?
We spreken engels met elkaar en dat vermoeilijkt de communicatie iets.
is altijd lastig. Met mijn schoonmoeder praat ik er niet over en ze kan zich er ook niet mee bemoeien!
Maar zou niet weten hoe het zou moeten als Joris er bijvoorbeeld een dag heen zou gaan.
Weet niet of je schoonmoeder een deel van de zorg op zich neemt?
Zo niet zou ik er niet meer zelf over praten met haar en als zij erover begint niet in discussie gaan. Maar enkel elke keer vertellen dat het onderzocht is dat de voedingstoffen voldoende zijn het eerste jaar (elke keer hetzelfde zeggen!)
Als ze wel een dag (of meer) zorgt zou ik het wel uitgebreider uitleggen dat de borstvoeding echt voldoende is (misschien zijn er wat artikelen van Gill Rapley of op bv.com in t engels?) en daarbij aangeven dat het op jullie manier moet gebeuren en dat ze zich daarbij moet neerleggen.
Je hoeft je niet te verantwoorden tegenover wie dan ook: jou keuze is goed voor je kindje dus dat is eigenlijk niet nodig.
Maar ik snap wel wat je bedoelt, ik heb net zo'n schoonmoeder en mijn moeder is er ook niet helemaal fan van (alhoewel minder erg).
Je hebt volgens mij 2 keuzes: of je gaat het haar helemaal uitleggen, de discussie aan, voordelen uitleggen etc. Of je gaat de discussie niet aan.
Als je aan het eerste begint zal zij (en anderen) waarschijnlijk heel fel haar standpunten blijven verdedigen. Dit ook omdat zij (hele generaties) altijd te horen kregen dat "staafmixeren/prakjes/prutjes" etc. het beste waren om mee te starten.
Als je het tweede doet (en volgens mij doet het merendeel op dit forum dat, ik ook!) dan heb je de discussie niet telkens en zal je ook minder het idee hebben dat je je moet verantwoorden.
Het is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van hoe je band met je schoonmoeder is en of zij vaker op je kindje past etc.
Ik heb vooral in het begin (mijn zoontje is nu 11 maanden) de discussie gemeden en vooral ook "op den vreemden" eten. Gewoon om de discussie te vermijden. En daarnaast zijn mijn man en ik het er inmiddels helemaal over eens dat dit het beste is (en dat zie ik aan het blije gezichtje en de eet"resultaten" tijdens het eten).
Wij blijven tegen potjes/prutjes etc. in principe "nee" zeggen. En uiteindelijk (na veel smoesjes) wordt er wel naar ons geluisterd.
VEEL SUCCES. Ik denk dat velen hier al in jou schoenen gestaan hebben. (of hoe zeg je dat). Zoek hier steun, dat krijg je wel!!
Moeders en schoonmoeders mogen best meedenken en mee bezorgd zijn. Maar ze mogen niet vergeten dat jij de moeder bent en jij hebt natuurlijk het aller-, allerbeste met je dochter voor. Ja, je hebt gelijk dat BV volstaat. Regel is... groeit Selina, ontwikkelt ze zich, is ze vrolijk en alert, dan volstaat de BV zonder twijfel. Een keertje iets minder bijvoeding of zelfs overslaan is absoluut niet erg en soms (bij moeilijk ontlasten) is het zelfs gewenst. Minder bijvoeding tot zich nemen, dat doen de kleintjes zelf ook met regelmaat. Dat verplicht doordrukken van voedsel is niet nodig en maakt het eten zeker niet leuker.
En als er mensen zijn die willen horen hoe het bijvoeden tegenwoordig in elkaar steekt, dan kun je het allicht uitleggen. Vroeger was echt niet altijd alles beter. Manieren en dingen zijn onderzocht en meningen zijn herzien. Daar zijn bijvoeden en borstvoeden geen uitzondering in.
Als je meisje straks wat ouder is, dan merk je vanzelf dat ze behoefte hebben aan de bijvoeding als voedsel en dan laten ze ook echt wel van zich horen, omdat ze vast voedsel willen hebben. Maar dan is de bijvoeding al een deel van de borstvoeding aan het vervangen.
Het is voor een oudere generatie een beetje wennen dat wij jonge moeders het nu soms zo anders doen en.. het soms beter (denken) te weten. Ik zou zeggen: houd vol, want je bent er zelf van overtuigd dat je het zo wilt doen en dan gaat het je ook lukken. Je ontmoet soms scepsis en moet vaker uitleggen waarom je doet wat je doet, maar het loont wel (volhouder wint hoor!). De twee strategieen hierboven genoemd werken beiden. In jouw geval helpt het misschien om papa het te laten uitleggen, zodat jij niet elke keer die discussie hoeft aan te gaan. Op de een of andere manier zijn het nog altijd moeders die zich moeten verantwoorden over het al dan niet bv geven, al dan niet raplay-en etc., en niet de vaders. Hij kan je misschien een beetje uit de wind houden en zijn moeder vragen te respecteren wat jullie manier van (op)voeden is.
Zelf ontmoette ik geen directe weerstand maar wel veel vraagtekens... Ik ben vooral informatie gaan geven. Uitleggen wat rapley inhoudt en ook consequent tussen neus-en-lippen-door de voordelen blijven herhalen en feitjes gaan strooien, niet gekoppeld aan eetmomenten. Verder vertel ik de succesverhaaltjes als ze er zijn, en: ik probeer te laten zien wat werkt (dat wat je kindje goed kan eten geven in bijzijn van (schoon)moeder zodat ze zien hoe leuk het eten met je kind is). Mijn ervaring is inmiddels met zowel moeder als schoonmoeder - dat ze na een eerste observatie van ons geklieder nu supertrots zijn op ons (ouders en kleinkind!). Mijn moeder wordt zowaar bijna Rapley- en bv-ambassadeur! En daar ben ik dan weer trots op.
Veel succes, enneh... vooral blijven genieten hoor van je kleintje en de kennismaking met al het lekkers!
Onze zoon gaat 1 dag in de week naar mijn schoonouders. Ik heb hun duidelijk uitgelegd hoe en wat met de Rapley methode en ze hebben ook de printjes van bv.com gelezen. Ondanks dat vindt mijn schoonmoeder het toch erg lastig om Jacob (14 mnd) via de methode eten aan te bieden, en ik moet zeggen dat ik dat respecteer. Ze moeten zich goed voelen bij de manier hoe ze voor hem zorgen en hem bang stukken geven heeft ook weinig zin en brengt een verkeerde boodschap aan Jacob over.
Hij krijgt daar dus prutjes, hele kleine stukjes brood en af en toe een natuurvoedingswinkel 'liga'. Niet mijn keuze maar ik kan er goed mee leven. Jacob vindt het het erg fijn en ze zijn vreselijk gek met hem. Ze weten hoe ik erover denk en thuis, of als ik erbij ben, doen we het gewoon weer op onze manier. Misschien kun je een middenweg vinden waar julle je allebei prettig bij voelen?
Mijn schoonmoeder past nooit op, maar we zijn vaak met haar boodschappen doen of winkelen en dan zitten we veel in de auto, Selina vindt gewoon echt verschrikkelijk in de maxicosi en in de kinderwagen en dan huilt ze veel.
Daarom denkt mijn schoonmoeder continu dat ze iets tekort komt omdat ze bij haar zo veel huilt, thuis huilt ze heel weinig, ok nu wat meer omdat ze kan lopen maar nog niet alleen en ze wil meer dan ze kan en dat maakt haar gefrustreerd maar dat ten zijde.
Ook drinkt Selina nog veel bij mij maar mijn schoonmoeder snapt volgens mij ook niet echt dat ze dat ook doet uit geborgenheid en niet alleen maar om te drinken.
Uitleggen heb ik al veel gedaan maar ik denk dat het grootste probleem daarvan ligt bij het feit dat ik alles van het internet (fora voornamelijk) heb en dat maakt het voor haar onwaar omdat ze dit niet snapt, ik heb haar ook al vaak uitgelegd dat we allemaal moeders zijn en adviezen en tips met elkaar uitwisselen, dat snapt ze blijkbaar niet.
Ik hoop dat ik alle vragen heb beantwoord, liefs Mandy en Selina
Niet zeggen dat je het van internet hebt. Oudere generaties, als ze geen internet-ervaring hebben, snappen dit niet. Hebben ze wel internet-ervaring, dan gaan ze het dubbelchecken en komen tegenovergestelde meningen tegen (wil je ook niet
Zeg gewoon dat het van een kinderarts komt. Is niet helemaal onwaar hé
Hoi! Mijn consultatiebureau is ook positief over bv en rapley (en de combi), kreeg rond de 6 mnd ook een foldertje mee van LLL over het introduceren van bijvoeding, en hierin staat e.e.a. heel goed beschreven (als keuzes). Dus... je zou die folder kunnen achterhalen, of gewoon zeggen dat het cons.bureau tegenwoordig ook promoot dat je lang bv geeft, in combinatie met rapley. Meestal wordt door een oudere generatie het cb wel als relevante 'bron'geaccepteerd.
Nou, dat gaat ook niet werken, wij wonen namelijk in Luxemburg en hier kennen ze geen CB en als ik zeg dat het bij mijn LK of KA vandaan komt is ze het er ook niet mee eens. :-/ Ze is gewoon ongelooflijk eigenwijs en naïef ook blijkbaar, ze heeft zelf nooit gevoed dus snapt dat gevoel ook niet.
hahaha, dat van die kinderarts wat hierboven genoemd werd, klopt niet hoor! Overigens is de informatie niet alleen op internet, maar ook zwart op wit verkrijgbaar: ik kan je mijn boek wel opsturen
maar ja, als je schoonmoeder niet gevoelig is voor de autoriteit van een kinderdiëtist...
Ik heb het boek "Maternal and Infant Nutrition and Nurture: controversies and challenges" besteld (zie http://www.babyfriendly.org.uk/items/resource_detail.asp?item=443) waarin een hoofdstuk van Gill Rapley staat, met wetenschappelijke verantwoording. Heel helder en informatief!
Maar wat schoonmoeders betreft: ik zou ook zeggen: het is mijn kind en zo doen we het, punt. Geen discussie.
Dank je Stefan en de anderen natuurlijk ook
Maar ja, als ik het over mijn LK heb (die ook IBCLC achter haar naam heeft staan dan gelooft ze me ook niet of heeft in ieder geval haar eigen mening, terwijl ze niets van BV weet, ze heeft het nooit gegeven.
Maar wat bedoelde je nou met "dat van die Kinderarts klopt niet"?
En het haar laten lezen..... ik heb haar een paar links gestuurd (Engelstalig) maar ze is nu in IJsland dus ik hoor t wel als ze terug is of ze het heeft gelezen maar daar zal ze zelf niet over beginnen ben ik bang....
dit bedoelde ik "Zeg gewoon dat het van een kinderarts komt. Is niet helemaal onwaar hé"; staat in een reactie hierboven ergens
er is nergens een kinderarts bij betrokken
Ook wij moeten vaak onze keuze verantwoorden. Mijn dochter van 17 maanden krijgt bv en rapley, heerlijk, zou niet anders meer willen! Maar onze omgeving kijkt ons vreemd. Volgens ons cb zijn we de enige in de omgeving die het zo doen!
Ik verdedig me tegenwoordig niet meer. Voorheen wilde ik weleens flink gaan uitweiden, maar dat helpt toch niet. Men heeft toch al z`n standpunten klaar.
Maar er is hoop. Mijn schoonmoeder en mijn eigen moeder zijn allebei volledig omgedraaid! Beide hebben mijn dochter ongevraagd ijs gegeven, waarbij ik flipte. Dit en onze wisselende denkbeelden gaven wat strubbelingen, maar ze zijn allebei bijgedraaid. Beide zien de voordelen ervan in en dat we het op onze manier gewoon goed doen. Misschien niet hun manier, maar ze vinden het ok. Het kan dus wel.
Vorige week heb ik zelfs nog een heel open en fijn gesprek gehad met mijn beste vriendin. Zij is net zwanger en gaat straks niet eens beginnen aan bv, gelijk aan de fles. Niet mijn overtuiging, maar mijn overtuiging is weer niet de hare. Maar we konden er heel goed over praten. En nee, ik ging ook niet de bv ophemelen, want eerlijk is eerlijk, kolven op een openbaar toilet is niet charmant en bijten doet verrekte pijn.
De meeste problemen heb ik met mensen die te vroeg zijn gestopt, na verkeerde info of om de verkeerde redenen. Die een schuldgevoel hebben, en dat op mij afreageren.
Ik doe gewoon wat ik denk dat goed is. (heb alleen de wetenschap volledig achter me staan, zeg dat maar eens als fv/puree moeder....)
Goed dat je er zo overdenkt en dat je je moeders meehebt.
Ik doe ook wat ik doe en ben wel een fv-moeder en heb de wetenschap dus niet achter me staan.
Wij doen rapley en fijn.
Waarom ik reageer? Omdat ik jou volledig snap en ik snap mezelf ook volledig.
Enne voor de een is er de keus voor fv en de ander gaat volledig voor de borst. Wij hebben drie kids en bij alle drie hebben we reuze pech gehad. Bij de oudste hebben ze me nooit verteld dat als het niet ging ook een combinatie van bv en fv kon, de tweede was tevroeg en de derde nog vroeger. Heb gekolfd en met de fles gegeven, ging prima.
En bv is soms echt niet voor iedereen weggelegd, hoe jammer dat ook is.
En met dat schuldgevoel loop ik niet meer rond. We hebben er hier drie die enorm happy zijn en moeders ook dus wat willen we nog meer.
Ik denk dat het fijn zou zijn als vrouwen elkaar gewoon een beetje zouden steunen - wat ze ook doen. Of het nou fv/bv/pureren, prakken, of rapley is. Mannen ontbreken in alle discussies rondom de voeding van baby's / kinderen, en vrouwen lijken elkaar soms alleen maar af te vallen of te bekritiseren. De moeders, de dochters, vriendinnen, collega's, noem maar op. Jammer en niet nodig. Toch? Ik ben het dus volledig met je eens: iedereen moet zijn eigen manier vinden en daar gelukkig mee zijn. En gelukkig lukt dat ook bijna altijd!
En trouwens: dit forum helpt daar wel een beetje bij. Juist omdat iedereen zijn ervaringen deelt met anderen. Ik haal eruit wat ik kan gebruiken en doe er mijn voordeel mee; heel fijn!
Ik vind het ook jammer dat vaders vaak niet voor komen in de discussies. Ik ben met het voorstel van rapley gekomen en bv was gewoon vanzelfsprekend. Inmiddels is mijn man fanatieker dan ik. Vrijdag stond er in de Elsevier weer een artikel met Pieter Sauer dat bv eigenlijk maar onzin. Toen ik mijn man vertelde dat Pieter Sauer (en zijn onderzoek) worden betaald door Numico werd hij echt boos. Hij heeft gelijk een pissige mail gestuurd naar Elsevier en ons abonnement opgezegd. (de slogan van Elsevier is "Laat je niets wijs maken".......) Ik ben trots op mijn man en heb echt het gevoel dat we de opvoeding samen doen.
Mijn moeder en schoonmoeder hadden in het begin ook erg hun bedenkingen bij rapley. Wij hebben informatie gegeven en zijn verder gewoon doorgegaan op onze manier. Zij zagen vanzelf hoe onze oudste (en nu ook de jongste) genieten van eten op deze manier. Nu is er totaal geen commentaar meer.
Ik ben degene die gezond eten belangrijk vind, dus biologische produkten en dergelijke. Mijn man heeft dit niet meegekregen vanuit huis zal ik maar zeggen, dus hij wist er eigenlijk niet veel van.
En ik ben de kookmiep hier in huis, vind het heerlijk om te zorgen dat iedereen weer lekker kan eten en probeer dan ook vanalles uit.
Mijn man gaat er juist veel op uit met de kids, omdat ik dat juist weer niet kan.
Wij mengen dus eigenlijk alles, net zoals we rapley en de prak mengen, we zitten dus op 1 lijn en dat werkt goed. Ook al heeft dit wel wat jaartjes geduurd hoor.
Enne ik lees hier veel en doe tips en ideeen op, en dan maakt het niet uit of je bv, fv of prakt of rapley doet.
Want de steun die ik soms nodig heb vind ik juist hier, van mama's en papa's die op een leuke verantwoorde manier hun kinderen willen opvoeden.
Dus kom maar op met jullie tips, adviezen en leuke eetverhalen.
Hier 1 van mij: de plastic borden moeten hier weer op tafel. Leef vind de borden meer in trek dan zijn eigen brood. Brood eraf en bord richting mond.
Hmm, van rapley heeft hij dus nog geen kaas gegeten geloof ik.
... dat mijn man zich of niet interesseert ervoor of hij weet dat wat ik doe wel goed is, dat is niet echt duidelijk.
Mijn schoonma zien we zo'n 3 keer per week en gaan vaak met haar eten, als we gaan eten dan geef ik Selina vaak tijdens het eten een koekje, stuk aardappel of een broodkorst (die 3 omdat ze dat niet snel laat vallen en wij dan rustiger kunnen eten, thuis krijgt ze wel andere dingen) maar mijn schoonma zit het maar te verafschuwen en zeggen dat ik die stukjes uit haar mond moet halen.
Ja, ik zou puree kunnen geven als ze erbij is maar ik vind niet dat ik dat hoef te doen, ik heb zoiets van, "waarom zou ik het dan anders doen?"
Ik heb het idee dat ze geen moeite wil doen om naar me te luisteren en ook merk ik dat ze niet luistert en haar eigen mening heeft over veel dingen, zeker BV.
En omdat haar jongens ook groot en (heel) sterk zijn geworden op KV betekent niet dat ik dan maar aan de fles moet, toch?!?
Ik zou het fijn vinden als mijn man zich meer interesseert voor de opvoeding van DD, dan heb ik ook het idee dat ik het niet alleen doe, ik heb hem vaker dingen willen laten lezen maar het is altijd "niet nu".
Dat is ook een persoonlijk probleem van ons maar eventuele tips ertegen/voor zijn van harte welkom hhihihi
Bedankt voor de steun, het helpt echt wel om even lekker te klagen (en dan ook eens gelijk te krijgen haha)
Ook bij ons moest mijn man overtuigd worden. Maar nu is hij bijna fanatieker dan ik. Vaak neemt hij de discussie over als iemand mij weer uitmaakt voor melkkoe of iets dergelijks. Het is heel fijn om het met z`n tweeen te doen.
Ingrid, ik wilde met mijn vorige berichtje niemand aanvallen. Echter bv is wetenschappelijk bewezen beter en ook rapley krijgt meer bijstand. Ik vind het heel jammer als mensen door verkeerde voorlichting een keuze maken die ze achteraf niet hadden willen maken. Nu heb jij geen schuldgevoel, maar heel veel vrouwen wel. Met hen heb ik problemen. Ik heb ook problemen met diegene die hun methode de enige juiste vinden, zonder verder te kijken en met de verkeerde argumenten. Als iemand zegt dat kv net zo goed als als bv, dan liegen ze. Bv is wel degelijk beter. Maar het hoeft niet jouw (in het algemeen) keuze te zijn. Ik vind mijn keuze uiteraart de beste, anders zou ik het wel anders doen. Jouw keuze vindt jij het beste en weer iemand anders is helemaal blij met zijn keuze.
KV/BV is een heikel punt, waarschijnlijk door al die schuldgevoelens, de bv maffia etc. Punt blijft dat bv gewoon beter is. Rapley of puree ligt aan welk onderzoek je leest. Maar zelfs het cb pleit voor rapley. Als iemand dit negeert, daarnaast voor haar eigen gemak voor kv kiest, vind ik jammer. Is het een bewuste keuze (bijv medicijngebruik) of "gedwongen" door verkeerde info, dan is het wat anders. Maar tegenwoordig moet een kind maar in het schema van de ouders passen. Zo van 4 flessen op een dag is meer dan zat, lekker makkelijk... Puree is praktisch, ook lekker makkelijk, niet zoveel poetsen. Die "redenen" om ergens voor te kiezen vind ik laakbaar. Wel een buggy systeem van 100 euro aanschaffen, want je wil toch het beste voor je kindje, maar op zoiets fundamenteels als voeding "bezuinigen" omdat het je niet uitkomt.
Zoals je ook hebt kunnen lezen heb ik goed contact met mijn beste vriendin die niet eens wil beginnen met bv, ik wil iedereen in z`n waarde laten, maar omgekeerd krijg ik vaak verrekt weinig respect.
Voordat zometeen iedereen over mij heen gaat vallen. Ik wijs hier geen vinger naar bepaalde mensen. Ik constateer gewoon een trend onder de huidige generatie ouders. (en spui mijn frustaties tegelijkertijd) Ik vind het gewoon oneerlijk/onrechtvaardig/kut dat ik me als melkkoe mag laten uitmaken, dat ik me teveel opoffer voor mijn kind, dat mijn kind verwen etc etc etc, terwijl het enig wat ik doe is luisteren naar mijn kind, lijf en de natuur. Niets meer, niets minder.
Er moet nog even bij dat ik me degelijk realiseer dat er mensen zijn die geen bv kunnen/mogen geven. Lijkt me verschrikkelijk om daar bij te horen, terwijl ik zo graag bv wil geven.
Ik hoor dus bij de moeder die graag borstvoeding wil geven. Nu weet ik dat bij de oudste het niet goed is gegaan met de voorlichting. KV en bv kan wel samen, is me nooit verteld.
De middelste bleef geel zien en dronk te weinig aan de borst en heeft kv en bv gekregen, bv niet zolang. En de jongste was te vroeg geboren en heeft een poos kv en bv gehad.
Ik snap jou precies. Maar bij sommigen gaat het gewoon niet, medisch gezien bijvoorbeeld, een vriendin moet medicijnen hebben vanwege een ongeluk en dit werk door in de bv.
Helaas pindakaas denk ik dan. Jammer vind ik het van die mensen die een bord voor hun hoofd hebben en hun mening willen doordrukken en de ander proberen over de halen.
Bij de eerste was ik erg onzeker en bij de derde doe ik, samen met mijn man, ons ding en we hebben drie springbokken rondlopen, dus wat willen we nog meer.