<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

12,5 mnd bijvoeding/BV verhouding

May 9 2008 at 11:08 AM
MvS 

Hallo,

Mijn dochtertje is 12,5 mnd en ik heb het idee dat de BV nog steeds erg belangrijk is voor haar.
Ze eet fruit, brood goed, alleen het avondeten gaat matig. Geen enorme hoeveelheid.
Als ik bij de lunch water aanbied, dan drinkt ze daar ook van uit bijvoorbeeld een tuitbeker of gewone beker. Maar daarna drinkt ze ook nog behoorlijk uit beide borsten.
Betekent dit dat ze nog niet zonder haar toetje na de lunch kan?
Idem dito na het avondeten.

Ik voed 5x per dag. En mocht ze 's nachts wakker worden, altijd op verzoek.

Wanneer kan ik bijvoorbeeld een toetje echt vervangen door iets anders?

Groet,
MvS

Respond to this message   
AuthorReply
MvS

Wie kan advies geven?

May 9 2008, 6:28 PM 

Ik ben zo bang dat ze onvoldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Respond to this message   

Antonieke

May 9 2008, 7:12 PM 

Geen zorgen!
Zolang je dochter zo lekker bij jou kan drinken krijgt ze voldoende voedingsstoffen binnen.
Jouw verhaal klinkt net als mijn verhaal. Máron is nu 23 maanden en drinkt een keertje of 6,7 per dag bij mij. En hij drinkt na de lunch en voor het slapengaan beide borsten lekker leeg, net als jouw dochter. Het vaste voedsel dat hij per dag eet, wisselt heel erg.
Nu met het warme weer eet hij amper 'wat anders' maar hangt een keertje of 10 op een dag lekker bij mij te lurken. Maar anders ziet de hoeveelheid vast voedsel voor hem er ongeveer zo uit:
ontbijt: 1/2 tot 1 boterham
tussendoor: 1-2 stuks fruit
lunch: 1/2-1 boterham
tussendoor: ontbijtkoek o.i.d (iets volkorens in elk geval)
diner: 1-3 eetlepels warm (ja echt waar, zo weinig) en soms een toetje. Meestal eet hij daar een hapje of 4,5 van.
Hij groeit rustig door, heeft onbeperkt toegang tot de borst en kan van het vaste voedsel eten zoveel hij wil. Hij regelt het zelf en dat gaat prima.
Lekker zo doorgaan!

Je vroeg: 'wanneer kan ik bijvoorbeeld een toetje echt vervangen door iets anders?', wat bedoel je daar precies mee? Je kunt het toetje vervangen door wat je maar wilt maar ik begrijp je vraag volgens mij niet.
Niet zonder toetje kunnen... ik weet niet of het zo werkt.... Een toetje is altijd lekker!

Groetjes van Antonieke, mama van Máron (4 juni 2006)

Respond to this message   

sorry

May 9 2008, 7:13 PM 

in plaats van een titel heb ik mijn naam getypt... dom.....

Groetjes van Antonieke, mama van Máron (4 juni 2006)

Respond to this message   
MvS

toetjes verwarring

May 9 2008, 8:34 PM 

haha, ik was een beetje onduidelijk.....ik bedoelde als toetjes: de borst.
mijn dochtertje krijgt steeds na de lunch en avondeten als toetje de borst. Dus ik bedoelde: wanneer wordt dat vervangen door ander vocht?
Ik geef nu wel water tussendoor, zeker met dit warme weer.
Soms lijkt het me gewoon wel eens handig/praktisch als ze bijvoorbeeld na de lunch niet de borst hoeft, maar gewoon aan ander drinken voldoende heeft.

Nog een vraag: geef jij wel sap, diksap oid?
Ik geef eigenlijk gewoon water, maar mijn moeder vindt dat ze best wel sap mag hebben. Ik ben het daar niet zo mee eens. Ze is net een jaar en is pas een beetje water aan het drinken en ze vindt het heerlijk.
Dat kan ze toch nog d'r leven lang drinken?

Respond to this message   
Eva

bijvoeding en bv

May 10 2008, 7:59 PM 

mijn dochter is 17 maanden en krijgt volledige bv en bijvoeding ala rapley. Ze drinkt overdag en `s nachts zoveel als ze wil. Ze drinkt soms een smoothie (lekker met yoghurt en vers fruit, of gewoon die van de AH) of een sapje. als ik een paar dagen weg ben voor mijn werk, geeft mijn man haar bv uit de vriezer, thee en sap.
juist met dit warme weer geef ik meer/vaker bv, beter dan compenseren met water.
Ze eet zoveel ze wil, soms veel en soms helemaal niet.
Het toetje is bij ons fruit of yoghurt (de biologische van de AH).
Ze krijgt geen koek/snoep etc.

Ik zie bv gewoon als haar ongelimiteerde vloeistoftoever. En voor vast voedsel, dat krijgt ze ook ongelimiteerd. Het is aan haar wat en wanneer ze pakt. (overigens, we eten op redelijke vaste tijden aan tafel, dat is dus het wanneer, maar tussendoortjes mogen de hele dag.)

Relax, dat werkt het beste.
Moeilijkheden bij het voeden van je kleine liggen meestal bij jezelf. (Voel je niet aangevallen, ik spreek uit persoonlijke ervaring.)

Respond to this message   
Eva

Re: bijvoeding en bv

May 10 2008, 8:01 PM 

ps, mocht mijn meisje op een gegeven moment de borst niet meer willen, ben ik ervan overtuigd dat ze dit zelf aangeeft. Ze weet van het bestaan van thee/sap/water af. Maar toch wil ze de borst! Wie ben ik dan om dit te weigeren?

In de natuur regelen moeder en kind dit prima zelf. Dit kunnen wij ook.

Respond to this message   
MvS

Re: bijvoeding en bv

May 11 2008, 9:43 AM 

Dank je wel Eva, dat is inderdaad waar. Ze zal zelf wel aangeven als ze geen BV meer wil. Wat is de natuur toch mooi he!

Respond to this message   
Current Topic - 12,5 mnd bijvoeding/BV verhouding
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

Maak je met plezier gebruik van het forum? Steun het bijvoedingsforum dan met een donatie
Zo blijven we vrij van ongewenste reclame voor ongewenste producten