<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

heerlijk verse asperges...............

May 9 2008 at 11:14 PM
Marieke 

Geen probleem of dilemma......

Gewoon heerlijk genoten vanavond van verse asperges uit eigen dorp.
Lekker buiten eten met z'n drietjes met dit prachtige weer. En ja, hoor net als "bijna iedereen" uit het Limburgse land geniet ook onze kleine knul van 11 maanden van deze lekkernij!!

Groet Marieke

(en ook asperges is goed met de handjes te eten)

Respond to this message   
AuthorReply

goed hè

May 10 2008, 8:30 AM 

Stefan Kleintjes, kinderdi�tist | http://www.borstvoeding.com/

Respond to this message   
Liesje28

Hoe

May 10 2008, 9:26 AM 

Hoe bereid ik asperges lekker? Heb t eigenlijk nog nooit 'zo' gegeten.

Respond to this message   
onbekend

Ja, hoe?

May 10 2008, 2:29 PM 

Groene asperges heeft mijn meisje al gegeten, maar dan gemixt en door geplette aardappeltjes heen, want asperges zijn draderig, ook al schil je ze heel fijn.

Witte nog niet, maar die lijken me nog draderiger... en je kan toch niet blijven schillen? Ze zijn al zo dun

tips graag

Respond to this message   
ddaantje

goeie winkel

May 10 2008, 2:38 PM 

De asperges die ik bij de supermarkt koop zijn inderdaad vaak draderig en moet je ver schillen.

Vorige week heb ik ze op de markt gekocht bij een groentekraam die ze nog gratis schilde ook . En die waren echt heel goed te eten. Een enkele die wat draderig was.

We hadden nogal veel gekocht en ik merkte dat toen ze een paar dagen (2 of 3) dat ze ook dradiger werden.
Dus ik koop ze de volgende keer weer lekker vers op de markt en eet ze gelijk op.

Als je ze toch wil bewaren. In een natte theedoek onderin de koelkast bewaren, dat scheelt uitdrogen.

Respond to this message   
Hennah

de koppen zijn het zachts en lekkerst :-)

May 10 2008, 10:54 PM 

wij hebben hier ook laatst witte asperges gegeten, en omdat het volgens het voedingschema mocht, heb ik onze zoon van 8 maanden (gecor.) ook laten proeven. Ik heb hem vooral de zachte gedeelten bij de kop, of er vlak onder gegeven. Ging prima! Maar wel een beetje jammer voor mij dat ik het lekkerste gedeelte moest missen hihi...

HH

Respond to this message   
Ineke

hihi

May 11 2008, 9:48 AM 

Lisa wist op een of andere manier dat die kopjes het lekkerst zijn.......... ik gaf het wel eens omgekeerd om te kijken .... maar ze draait het zelf weer om grappig he??

Respond to this message   
ddaantje

koken/bakken

May 10 2008, 2:34 PM 

je kan ze koken het lekkerst schijnt te zijn een minuut of 5 koken en dan nog een minuut of 20 in het kookwater laten staan dus van het vuur. Ik weet niet of de tijden precies kloppen maar dat is misschien wel ergens te vinden.

Ik zelf heb ze laatst gewokt. Dat was echt heerlijk uitje erbij beetje knoflook erbij en een beetje japanse woksaus met knoflook HMMMMM we hebben heerlijk gesmuld.

Voor Xarno (onze knul) heb ik ze trouwens gewoon een kwartiertje tot 20 min. gekookt tot ze lekker zacht waren.

Ook hij vond het wittegoud heerlijk

Respond to this message   

Michele

lekkerste recept

May 12 2008, 8:14 AM 

Wij eten al sinds ik mij kan herinneren, de asperges in kaassaus. Die manier vind ik tot op de dag van vandaag nog altijd het lekkerste en ik ben nog geen kind tegen gekomen die het vies vond. Ook Mees heeft zitten smikkelen en de altijd favo aardappelen bleven ditmaal echt liggen.

Idd de dikste asperges nemen, maar het hoeven niet de duurste te zijn. Je kunt om gebroken-/soepstukken vragen, want voor dit recept moet je juist stukken van ongeveer 5 a 7 cm hebben en lange asperges dus klein snijden.

Als je asperges en aardappelen al bijna gaar gekookt zijn dan start je met de saus.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Nodig:
klont boter
bloem
asperge kookvocht
geraspte kaas
achterham of schouderham
(zout voor op tafel)

Je maakt een roux, maar ditmaal met het kookvocht van je asperges.
De roux maak je ietsje dunner, omdat de kaas het daarna weer dikker maakt.
Daarna doe je er klein gesneden plakjes achter- of schouderham in en een half zakje geraspte kaas. Als laatste gaan de gare asperges in de saus.
°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°
Normaal kook ik de asperges met zout, maar nu dus niet en voegen we op ons eigen bord pas zout toe.

Smakelijk eten.

Lilypie Next Birthday PicLilypie Next Birthday Ticker

Respond to this message   
Marieke

bereiden verse asperges

May 10 2008, 4:18 PM 

Hallo allemaal,

Ik ben zo'n beetje opgegroeid met het echte lekkere seizoensproduct asperges. Ik werk bij de grootste veiling van het zuiden van Nederland en wij hebben verkopen ieder jaar (feb-24 juni) weer miljoenen kilo's asperge, dus hier komt ie dan: (dit geld voor WITTE asperges)

* de beste en makkelijkst te bereiden asperge is de dikste en de duurste(diameter 22-28 mm) met een lengte van 16 tot 22 cm. De dunne raad ik niet aan, want die is moeilijk te schillen en er blijft vaak niet veel van over zodat je nog meer moet schillen.

* als je asperges gekocht hebt (vers en los) bewaar 'm dan in een vochtige theedoek in de koelkast. Hij is dan nog een dag of 2 te bewaren, maar het lekkerst is ie om 'm direct op te eten.

* schil de asperge goed (met een dunschiller), er is niks viezer als slecht geschilde asperges!! Pak 'm bij het kopje vast en schil dan naar beneden, de asperge "rond". Snijd onderaan een cm of 2 weg (is vaak een beetje ingedroogd). Zorg dat er geen vezelige delen meer aan zitten.

*Kook de asperges in ruim water met een beetje zout (doe ik overigens zelf nooit). Je hebt een korte en een iets langere manier van bereiden. Kort: kook de asperge 12 tot 15 minuten (als je tenminste de dikke hebt)
Traditionele bereiden: kook de asperge 4 tot 8 minuten. Haal de pan van het vuur en laat de asperges in het hete water 15 tot 20 minuten nagaren.

* je kunt de asperges controleren of ze gaar zijn door in het ondereind zachtjes te prikken. de asperge moet zacht maar niet papperig zijn.
* haal ze uit de pan en laat ze even uitlekken.

heerlijk met wat ham, een gekookt eitje, botersausje/zakje (knorr) saus, en wat verse krieltjes.

GROENE asperges: de onderste 8 cm ongeveer schil je goed, en ong. 3 cm van het ondereinde snijd je eraf. Afhankelijk van de dikte kook je 'm circa 3 min. De traditionele bereiding is: 4 tot 8 minuten koken en 5 tot 10 min. laten nagaren. Maar groene asperges wordt heel vaak gebruikt voor de (roer)bakken en voor in salades.

Veel succes

Voor als je nog meer wilt weten over asperges: www.asperge.nl
Heel veel informatie!

Groetjes Marieke mv Jelle
p.s. Ik hoop dat het niet teveel lijkt op reclame. Ik wil jullie graag helpen met dit verrrrrrukkelijke product!

Respond to this message   
Hennah

bedankt!

May 11 2008, 11:55 PM 

Hartelijk bedankt voor deze geweldige informatie!

HH

Respond to this message   

IngridN.

Limburgse land ?

May 11 2008, 8:46 AM 

In Drenthe worden ze ook verbouwd ! En ja, ze zijn heerlijk... slurp !

"Mijn sinds kort gedragen dochter van 14-11-2006 krijgt borstvoeding en bijvoeding a la rapley"

Respond to this message   
Marieke

hele land...

May 11 2008, 9:55 AM 

excuseer me,

zo was het natuurlijk niet bedoeld. ze worden inderdaad al door bijna heel nederland geteeld.

Groet Marieke

Respond to this message   
Current Topic - heerlijk verse asperges...............
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

Maak je met plezier gebruik van het forum? Steun het bijvoedingsforum dan met een donatie
Zo blijven we vrij van ongewenste reclame voor ongewenste producten