<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

+2 op de curve?

May 15 2008 at 1:50 PM
Liesje28 

Zoals ik al vaker heb gemeld eet Matthijs heel veel, en zonder rem. Het is voor mij heel moeilijk in te schatten wat ik hem te eten moet geven, want geef ik hem 4 boterhammen voor de lunch, dan eet hij ze zonder problemen op. Maar zn curves gaan steeds meer de lucht in en hij zit qua lengte en gewicht bijna op de +2

Ik vind hem er er niet té dik uitzien ofzo, tegelijkertijd kan hij niet in dit tempo doorgaan lijkt me?

Momenteel krijgt hij als ontbijt bv, dan ergens in de loop van de morgen een stuk fruit, met de lunch bv en 2 boterhammen, in de loop van de middag bv, en dan s avons avondeten en bv.

Vanwege dit stukje op borstvoeding.com maak ik me nu toch wel wat zorgen:
De lijn met het nummer +2
Het +2 lijntje komt ongeveer overeen met de P97. Groeit jouw kindje mooi regelmatig van het begin af aan op, of onder dit lijntje, dan is dat prima. Maar komt jouw kindje erboven, dan krijgt hij waarschijnlijk te veel eten. Het is belangrijk dat je dit bespreekt op het CB, bij K&G of met een kinderdiëtist.

Krijgt hij inderdaad te veel te eten? Moet ik in gaan grijpen? welke richtlijnen kan ik aanhouden voor het eten van een dreumes gezien het feit dat hij dus geen grens legt en ik het echt moet doen?

Respond to this message   
AuthorReply
Liesje28

Leeftijd

May 15 2008, 2:04 PM 

Matthijs is ruim 14 maanden......

groetjes
Lisette

Respond to this message   
Myrthe

grote kinderen

May 15 2008, 10:03 PM 

Kinderen zijn tegenwoordig een stuk groter.

Mijn dochter zat de eerste 6/7 maanden aan de top van de groeicurve.
BV kids hebben dit al snel.

Op dit moment is zij 1 jaar en ruim 10 kg en 76 cm (met 11.5 mnd gemeten).
Iedereen vindt haar groot.
In een boekje van mijn moeder (dus uit de jaren 70), las ik dat een gemiddeld kind 76 cm en 9.8 kg is bij een leeftijd van 12 mnd.
Dus op zich nog zo gek niet.

Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was.
Mijn dochter blijft ook eten als ik het aanbied.
Geef wat je denkt dat je moet geven, en laat het verder aan je kindje over (als ze echt honger hebben, hoor je het wel).

Met 12 mnd geef ik het volgende:
's ochtends
yoghurt met (baby)muesli
een cracker (rijst of wasa) of een boterham
flesje melk voor het middagdutje
's middags
fruit
een cracker (rijst of wasa) of een boterham
rozijntjes of knappeltjes
's avonds
met de pot mee eten
melk voor het slapen gaan

Succes,
Myrthe

Respond to this message   
mamavanj

toekomst

May 16 2008, 7:11 AM 

onze consultatiearts heeft eens berekend hoe groot Naomi in de toekomst zou zijn aan de hand van onze lengtes omdat ik haar wat laag vond zitten en wat bleek, ze volgde na 6 maanden al haar lijntje van haar uiteindelijke lengte. Misschien kunnen ze dat bij jou ook bekijken.
Voor jongens: lengte mama + lengte papa + 13, gedeeld door 2, + 4,5
Voor meisjes: lengte mama + lengte papa - 13, gedeeld door 2, + 4,5

Respond to this message   

Re: toekomst

May 16 2008, 9:08 AM 

Staar je niet blind op zulke formules hoor, daar zit toch nog wel wat variatie bij door andere factoren, zoals welk deel van de genen van welke van de bijdragende families dominant zijn.
Als ik deze formule op mijn kinderen toepas (zijn nu op de jongste na helemaal uitgegroeid, dan klopt het bij 1 van de twee meisjes (de andere is 6cm langer) en bij 1 van de 3 jongens (de andere is 5 cm langer en de derde is er al voorbij terwijl hij nog in de laatste fase van groei zit.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net

Respond to this message   
onbekend

Re

May 16 2008, 10:40 AM 

Ik hoop dat dit niet klopt, want dan wordt onze dochter 1m82, nog groter dan ik. Is toch wat groot.

Bij ons is er een andere regel: lengte op 2 jaar x 2.

Ik was al kleuter al heel groot (kop groter dan de andere). Op 6j heb ik een rontgenfoto laten nemen, zodat de dokter kon kijken hoeveel kraakbeen ik had. Zo kon hij "berekenen" hoe groot in zou worden. En ja hoor, 1m80 zei hij. Klopt inderdaad.

Respond to this message   

Re: +2 op de curve?

May 16 2008, 9:12 AM 

Hij is een lekkere stevige jongen (zeker niet te mager inderdaad ) en ik zou me zeker nog niet erge zorgen maken. Wat me opvalt is dat zijn lengtecurve een mooie gestage eigen lijn volgt, waar die sterkere groei dan standaard altijd al aanwezig was. Zijn gewicht heeft tot een maand of 8 de standaard gevolgd en daarna is zijn gewichtslijn versneld naar de lengtegroei lijn gegaan. Die zitten nu op dezelfde hoogte. Wanneer hij nu deze lijn blijft volgen lijkt het mij prima.
Als ik het dagmenu zo bekijk geloof ik niet dat hij zo extreem veel eet, hoor.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net

Respond to this message   

Re: +2 op de curve?

May 17 2008, 9:00 AM 

Hoi Lisette,

Matthijs groeit met zijn gewicht vrij plotseling naar zijn lengtelijntje; als hij daar ophoudt, is er dus niets aan de hand; die versnelde groei in gewicht kan een verklaring zijn voor de redelijke porties die hij eet. Om te voorkomen dat hij doorschiet, misschien omdat hij er aan gewend is [aan grote porties] denk ik dat je hem iig niet meer moet geven [en als het kan zelfs langzaamaan een boterhammetje minder]; zorg er ook voor dat alles goed volkoren is wat hij eet, en geef hem extra fruit en rauwkostknabbels tussendoor;
ga veel met ‘m naar buiten en laat hem zoveel mogelijk zelf doen: lopen, kruipen, spelen...
en dan over een maand weer wegen [en tussendoor niet dus]

groet!

Stefan Kleintjes, kinderdi�tist | http://www.borstvoeding.com/

Respond to this message   
Liesje28

vertraagde motorische ontwikkeling

May 17 2008, 9:34 AM 

bedankt voor de reacties (en de mail Stefan!)

vanwege een erfelijke afwijking is de grove motoriek van matthijs redelijk traag. Nu met ruim 14 maanden kan hij flink snel tijgeren, maar kruipen en lopen zit er voorlopig nog niet in. Veel mensen zeggen nu dus ook, tja, dat gewicht, als hij eenmaal gaat lopen gaat het er wel weer af. Maar dat is nu dus net het punt, ik weet niet wannéér hij gaat lopen, en dat kan best nog een poos gaan duren.

Ik begrijp dat rauwkost en fruit dus beter is? Doe ik er dan goed aan om met de lunch de tweede boterham daardoor te vervangen en eind van de middag voor het avondeten hem nog een portie te geven?

Zijn er nog soorten fruit/rauwkost die wel weer meer energie geven en die ik dus beter niet teveel kan geven? Ik begreep dat bananen bijvoorbeeld best energierijk zijn?

Respond to this message   
Ingrird

Nog niet lopen!

May 17 2008, 10:36 AM 

Hier hebben wij er twee van de drie die ook aardig aan het gewicht waren.
Bij Levi vonden ze maar dat ik hem minder eten moest gaan geven, een baby op dieet.
Nu krijgt hij wat hij binnen moet krijgen en ik ga niet minderen.

En Daniel was net zo en nu zakken al zijn broeken af en kun je zijn ribben tellen, hij liep pas bij 17 of 18 maanden en tijgerde daarvoor ook niet echt supperveel.

Ik zie het allemaal wel.
Levi biedt ik voldoende aan, en let erop wat ik geef. En dat gaat goed zo.

Succes met alles,

Ingrid

Respond to this message   

Re: vertraagde motorische ontwikkeling

May 17 2008, 12:14 PM 

ha liesje,

tijgeren en kruipen kost ook energie hoor! dus laat hem lekker z'n gang gaan; en ja vervang gerust een boterham door iets van fruit: hoe wateriger het fruit, hoe minder calorieën [heel globaal]

groet,

Stefan Kleintjes, kinderdi�tist | http://www.borstvoeding.com/

Respond to this message   
Current Topic - +2 op de curve?
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

Maak je met plezier gebruik van het forum? Steun het bijvoedingsforum dan met een donatie
Zo blijven we vrij van ongewenste reclame voor ongewenste producten