Mijn dochter van 12 maanden vertikt het om water te drinken. Dit is al maanden zo. Als we het haar aanbieden weigert ze het consequent na de eerste slok. Inmiddels ben ik gestopt met fulltime kolven en drinkt madame naast één fles moedermelk uit de vriezer hoofdzakelijk diksap (zeer verdund 1:35). Het lijkt alsof haar smaak begint te veranderen en ze het steeds geconcentreerder wil, anders weigert ze het. Ook lijkt ze wat meer last van dunne ontlasting te krijgen.
Ik wil proberen om haar wel aan het water te krijgen, omdat het gezond(er) en makkelijk is en in ieder geval beter voor haar tandjes . Zijn hier andere moeders die dit geprobeerd hebben en zo ja, hoe hebben jullie dit gedaan en met wat voor succes? Ik wilde gaan proberen haar een aantal dagen 's ochtends moedermelk te geven, 's middags bij de lunch wat vruchtensap en 's avonds yoghurt. Bij elkaar is dit goed voor een kleine 500cc aan vocht. Over de dag verdeeld wil ik haar dan uitsluitend water aanbieden in de hoop dat ze de neutrale smaak gaat waarderen.
Ik zag dat er nog een Ingrid actief is op het forum, dus ik zal voortaan "mv David" toevoegen ...
Ik heb nog een andere vraag over water. Volgende week is mijn zoontje 6 maanden. Geweldig. Ik heb zo'n zin om te beginnen met bijvoeden. Ik kom dan vast met nog veel meer vraagjes. Nu heb ik er ook 1 over water:
Eergisteren zat ik lekker met de kleine op schoot op een stoel aan de tuintafel in de tuin. Ik laat hem steeds vaker bij mij op schoot zitten als ik aan tafel zit, zodat hij ziet wat ik daar doe: eten, drinken. Hij vindt het interessant genoeg om het even vol te houden. Toen ik een slok nam uit mijn glas (kraan)water strekte hij zijn armpjes/handjes uit. Hij wilde ook! Dat was duidelijk. Ik heb hem dan ook een slokje aangeboden en dat vond hij erg lekker. Dus hij herhaalde deze actie direct weer. Leuk om te zien trouwens.
Maar ... Is het de bedoeling dat ik hem gekookt water geef uit een eigen bekertje (met het oog op hygiene)? Ik steriliseer eigenlijk alleen de spenen en de spullen die in aanraking komen met mijn melk (kolf, flessen, spenen, etc). En ik neem ook aan dat het lichaampje van David ondertussen bekend is met mijn bacterien e.d. Toch ben ik even benieuwd hoe jullie dat doen.
Bij vreemden lijkt het me logisch. Als ik niet uit het glas van een ander drink, dan David natuurlijk ook niet! En zal ik naar het KDV - te zijner tijd hoor want nu krijgt hij nog bv mee - een flesje gekookt water meegeven?
Water uit de kraan is in nederland van prima kwaliteit. wat betreft het uit jouw glas laten drinken, lijkt mij geen probleem, jouw "dierentuin" kent hij inmiddels wel. Ik was er ook behoorlijk voorzichtig mee, maar nu Thijmen buiten rond kruipt en dus nog meer rapleyd )(grasjes etc) ga ik er soepeler mee om.
water hoeft beslist niet gekookt te worden; juist van het contact met de bacteriën vergroot hij zijn weerstand; styeriliseren van de kolfbenodigheden hoeft ook niet: gelijk afspoelen met koud water en 1 x per dag met heet water en sop afwassen of in de vaatwasser; laten drogen op een schone, liefst gestreken, theedoek
leuk trouwens dat graaien, die interesse kan je nog van pas komen
Jaja, als kraamverzorgende moesten wij ook altijd alles op gestreken luiers of theedoeken doen....
Puur voor de hygiene. Maar ach, als je al een beetje een schoon huishouden hebt hoeft dat niet perse hoor, gestreken. Strijken dood namelijk de bacterien in het wasgoed maar als je op minimaal 60 graden wast is het ook prima.
Kraamverzorgenden moeten zelfs de fles (kunst)-voeding op een theedoek klaarmaken zodat het niet in contact kwam met het aanrecht. maargoed, dit ging natuurlijk om pasgeborenen.
Dit is eigenlijk wel achterhaald hoor, of moet je de theedoek strijken direct voor je hem als anti bacterie bariere gebruikt? Een gestreken theedoek is op dat moment steriel, maar na een paar uur in de kast al niet meer hoor. En steriel is niet nodig, ook niet voor een gezonde pasgeborene.
Je kunt ook thee geven i.p.v. water, als je dat zonder suiker en melk doet, dan is het volgens mij ook niet slecht voor de tanden. Maar dan zit er wel een smaakje aan. Als je kindje niet de hele dag door drinkt, maar een beetje meer op vaste tijden, dan is diksap of thee met melk ook niet slecht.
Mijn dochter wou ook geen water drinken, tot ze buikgriep kreeg en niks anders dan water mocht/kon drinken. En nu lust ze het wel.
De smaak van je dochter kan nog wel veranderen dus. Of misschien vind ze het leuk om uit een rietje of bidon te drinken en is water dan wel ineens lekker.
En de vraag over gekookt water, volgens mij hoef je het water niet te koken. Je kunt gewoon koud water uit de kraan geven.
Ik was even vergeten dat er ook nog zoiets als thee bestond
Een aantal maanden geleden heb ik dat ook wel een periode geprobeerd, maar dat weigerde ze toen resoluut, maar inmiddels is ze natuurlijk wel wat ouder. Ik ga het proberen!
Ja hoor, hier ook een drinkprobleem met water. (En trouwens ook een onkruidvretertje, wel handig, ik zet haar erbij en zij plukt alles eruit voor me!! De tuin is nog nooit zo onkruidvrij geweest!!)
Onze jongste (14 mnd) weigerde resoluut iets anders dan melk te drinken, ik heb in het begin wel eens een sapje of zoet drankje geprobeerd, dat dronk ze dan wel. Ze kon dus wel uit een beker drinken, maar ze vertikte het gewoon met water of ongezoete thee.
Ik ben toch stug doorgegaan met aanbieden van water/ thee. En nu? Op vakantie, en in een snikhete auto, ja hoor een heel glas water erin!! En sinds die tijd drinkt ze heerlijk water!! (nu het niet meer warm is, drinkt ze ook niet meer dan een paar slokken. Ze is gewoon geen grote drinker, maar ze doet het nu wel!! En dat is dan alvast 1-0 voor mama!! Hahaha
Onze zoon (1 jaar en 8 maandan)drinkt thuis nooit anders dan melk (een kopje per dag) en water (onbeperkt). Eigenlijk van het begin af aan niks anders aangeboden. Thee mag hij meedrinken uit ons kopje. Als het wat moeilijker gaat kan je het misschien "interessant" aanbieden. In een kopje, in een beker met een rietje, in een tuitbeker of in een flesje met dopje (van die waterflesjes of sportdrankjes dingen, niet de sportdrank zelf natuurlijk). Misschien is het dan leuker om te doen. Ik was zelf verbaasd over de hoeveelheid manieren die hij had om dingen tot zich te nemen en de lol die hij er in had en heeft om het op verschillende manieren te doen. Op het kdv krijgt hij wel gewoon wat de andere kindjes ook krijgen (een keertje sap geloof ik) en verder heb ik ook daar gevraagd om daarnaast alleen water aan te bieden. Ook daar maakt hij er geen probleem van. Wel heeft hij in het begin de flesjes sap van andere kinderen opgedronken toen ze het niet in de gaten hadden, maar zelfs dat doet hij niet meer. Drinken is water en water is lekker (vinden zijn ouders ook). Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes en veel plezier met het ontdekken!
Nu het mooie weer eindelijk is gearriveerd gaan onze Rapley-kinderen natuurlijk naar buiten. Het duurt dan ook niet lang en de eerste grassprieten zijn gevonden. In de mond en proberen maar. Bij ons komt de stinkende gouwe nogal op en deze wordt bijvoorbeeld voor wrattentinktuur gebruikt. Erg schadelijk voor de huid dus en zeker voor een tere babyhuid.
Ik wil wel even waarschuwen ivm (on-)kruiden in de tuin,dus ook sierplanten. Er zijn een groot aantal kruiden die schadelijk zijn en een hoog-toxisch gehalte hebben.
Blijf dus wel bij je kindje om te voorkomen dat ze iets in handen krijgen dat absoluut niet in de mond mag komen. Dit geldt niet alleen voor de plant zelf, maar ook voor de plantsappen. Zelfs als je zelf aan deze kruiden hebt gezeten moet je je handen goed wassen.
Verder lekker genieten van het goeie weer. Aankomend weekend schijnt het alweer beter te worden.
Hartelijk dank voor deze waarschuwing!
Inderdaad zit ons zoontje van bijna 9 maanden (gecor.) al aan grassprietjes te plukken en kleine dorre blaadjes te pakken om in zijn mond te stoppen. Ook de kamerplanten hebben zijn grote belangstelling.
Het lijkt mij bijna niet te vermijden dat hij wel eens wat in zijn mond krijgt!!
Maar hoe weet je welke planten giftig zijn en welke niet? Zijn daar lijsten van, liefst met plaatjes?
Gras is misschien wel vies en overteerbaar, maar misschien niet giftig?
Hij houdt erg van bloemen, en pakt graag een boterbloem, madeliefje of paardebloem met een pincetgreep (en knijpt deze dan fijn .
Paardebloemen worden wel gegeten dus dat kan misschien niet zo heel veel kwaad?
Ik vind het vervelend om de hele tijd "nee nee nee" te moeten zeggen en hem de hele tijd te moeten verhinderen te doen wat hij graag wil - hij is een enorm ondernemend joch, en snel bovendien.
Hoe lossen jullie dat op?
Paardenbloemen en madeliefjes zijn goed eetbaar (zijn zelfs recepten voor), maar boterbloem is minder onschuldig. Er zijn lijsten van giftige planten in de tuin.
Hier: http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/giftig.html een lange lijst zonder plaatjes, maar je kunt hier: http://www.neerlandstuin.nl/algemeen/giftig.html de plaatjes erbij zoeken.
Ook een uitvoerige lijst: http://www.baaij-hoveniers.nl/beplanting/giftige_planten.htm Ook zonder platjes, maar wel in de opsomming aangegeven of het een ernstig giftige plant is. Je kunt dan zelf het plaatje erbij opzoeken, op de eerdere lijst of door op afbeeldingen in Google te zoeken.