<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

ijzertekort vastgesteld

May 17 2008 at 9:18 PM
Eva mv Bubbles 

Hallo,

Bubbles is nu 10 maanden en was enkele weken geleden erg ziek, er werd bloed afgenomen om een aantal dingen na te kijken. Hieruit is ondermeer gebleken dat ze een ijzertekort heeft (refertewaarde: 11,00-13,00 Bubbles: 9,2)

Bubbles krijgt borstvoeding, ongeveer 6-8 voedingen per 24 uur, en bijvoeding, zowel Rapley als wat potjes of prutjes. We geven haar ook vlees. Ik ben dus wel erg verbaasd over deze waarden, en heb wat hulp nodig! Van de arts kreeg ik geen advies hierover.

1. Kan dit ijzertekort een gevolg zijn van haar ziek-zijn (overgeven en diarree)?
2. Ik neem zelf ijzertabletten bij, en let er op haar ijzerhoudende voeding aan te bieden, tesamen met een stukje fruit. Is het mogelijk om haar al ijzertabletjes te geven, of is dat niet aan te raden bij jonge kindjes?
3. Hoe ernstig zijn deze waarden? Moet ik dit nog verder laten opvolgen?

Bedankt alvast voor jullie advies,
Eva
mv Bubbles

Respond to this message   
AuthorReply

ijzer

May 18 2008, 9:40 AM 

Ziekte kan zeker bijdragen aan verlaagde ijzerwaarden. Waarschijnlijker is dat haar reserves aan de lage kant waren en dat die zijn opgeraakt. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij te vroeg geboren kindjes, soms als de navelstreng te snel wordt geknipt, wanneer de moeder bloedarmoede had in de zwangerschap of als het kind ernstige bloedingen heeft gehad.
Wat je er nu aan kunt doen is inderdaad zelf ijzer bijnemen, zodat jouw waarden in elk geval goed zijn en aan haar zo veel mogelijk ijzerrijk voedsel aanbieden. Ijzerrijk zijn de fel- en donkergekleurde groentes, gedroogd fruit, vlees. Ijzr uit vlees wordt makkelijker opgenomen dan ijzer uit planten, omdat dit in een andere vorm aanwezig is. Ijzer in planten moet eerst worden omgezet in de vorm zoals die in vlees voorkomt en kan dan pas worden opgenomen. Een zure omgeving zorgt voor een snellere omzetting.
Eventueel kun je een ijzerpreparaat bijgeven. De meeste ijzertabletten zijn op basis van plantaardig ijzer en kun je dus het best geven met zuur fruitsap of in combinatie met een vitmine C tablet (vit. C = ascorbinezuur). Een ijzerpreparaat in siroopvorm bevat vaak aal vit. C naast de toegevoegde ijzer. Neem ijzer bij voorkeur niet in samen met melk, want dat beperkt de opname.
Brandnetel preparaten (thee, druppels) bevatten ook relatief veel ijzer, maar verbeteren daarnaast de manier waarop het lichaam omgaat met ijzer en kalk.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net

Respond to this message   
Eva

Bedankt - hier kan ik wat mee

May 18 2008, 12:42 PM 

Gonneke,
Erg bedankt voor de inzichten.
Inderdaad, mijn ijzerwaarden zijn steeds net onder het minimum en Bubbles werd geboren dmv keizersnede (navelstreng onmiddellijk doorgeknipt). Ik denk dat ik toch maar een ijzerpreparaat ga halen, zo heeft ze sneller wat ze nodig heeft, want met die bijvoeding loopt het zo heel vlot nog niet, dus dan maak ik me weer nerveus en daar heb ik geen zin in.
Bedankt!
Eva
mv Bubbles

Respond to this message   
Hennah

ijzersiroop

May 18 2008, 2:19 PM 

Hoi,

Onze baby was twee maanden te vroeg geboren en kreeg op een gegeven moment een zwaar ijzertekort (Hb 4,6), dit was op de grens waarvan een bloedtransfusie nodig zou zijn. Toch leek hij er geen last van te hebben (alert, ontspannen, niet ziek). Op voorschrift van de arts heeft hij een paar maanden lang (van ca. -1 tot 3 maanden gecorrigeerd) ijzersiroop moeten eten, op een gegeven moment een extra hoge dosis. Als het niet hoeft zou ik het niemand aanraden! Lees de bijsluiter maar eens, allerlei waarschuwingen, het lijkt gemeen spul te zijn. Zijn poep werd er heel vreemd van, een hele vieze donker groenzwarte stinkende brij, eens in de paar dagen een heleboel (terwijl hij verder alleen bv en kv kreeg); dit gebeurde nadat de dosis verhoogd was en is nog lang zo gebleven nadat we gestopt waren met de ijzer. Waarschijnlijk tast het de darmflora aan. Mijn moeder zei dat zijn keiharde manier van huilen wees op darmkrampjes (zelf had ik niet die indruk).

Probleem met het toedienen van ijzersiroop is dat er maar weinig door de baby wordt opgenomen, en dat je daarom een relatief hoge dosis moet toedienen, waarvan het meeste ongebruikt weer uitgepoept wordt.

Eerlijk gezegd twijfel ik zelf of die ijzersiroop nou echt geholpen heeft, en of het wel verstandig geweest is om het zo lang zo veel toe te dienen. Maar onze baby is gezond, vrolijk en groeit goed, dus veel kwaad lijkt het niet gedaan te hebben.

Toen zijn Hb-gehalte langzaam omhoog ging, mochten we al snel met de ijzer stoppen. Hij zat toen nog lang niet op de optimale waarde, maar het ging erom dat hij zelf goed rode bloedlichaampjes aan het aanmaken was. De oorzaak van zijn ijzertekort was waarschijnlijk dat zijn voorraad al op was voordat hij zelf goed rode bloedlichaampjes kon aanmaken, in combinatie met dat hij hard groeide. Vreemd genoeg is sindsdien zijn Hb niet meer gemeten, de arts vindt dat niet nodig, het gaat gewoon goed met hem.

Dus: het toedienen van ijzersiroop of -pillen aan de baby zou ik echt met de arts overleggen.

Maar nogmaals: mijn baby was 0-3 maanden gecor., de jouwe 10 maanden, dus bij jou is het misschien een ander verhaal.

Groet,

HH

Respond to this message   

Re: ijzersiroop

May 18 2008, 2:42 PM 

Ja, je hebt gelijk dat toediening van ijzer niet zonder problemen is en je waarschuwing om het met een arts te overleggen is ook goed.
Het grootste probleem van het toevoegen van grote hoeveelheden ijzer is, dat dit ijzer niet is gebonden. (in moedermelk komt ijzer in hoeveelheden dien overeenstemmen met de juiste hoeveelheid ijzerbindend lactoferine). Ongebonden ijzer is een voedselbron voor ziekmakende bacteriën en daardoor tast veel extra ijzer dus inderdaad de darmflora aan. Met de karakteristieke output en vaak ook buikpijn door verstopping.
Zo veel mogelijk moedermelk blijft dus aangewezen om te zorgen voor zoveel mogelijk lactoferine.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net

Respond to this message   
Eva

Bedankt alletwee!

May 19 2008, 9:19 PM 

OK dus nu heb ik het volgende beslist:
- Aangezien de kinderarts het ijzertekort zelfs niet ter sprake bracht is het niet zodanig ernstig dat Bubbles zelf aan de medicatie moet (degene die me aansprak over het ijzertekort was de huisarts, die van de kinderarts de resultaten ook had ontvangen).
- Ik neem nu volop ijzer bij, en let erop haar veel aan te leggen en ook veel ijzer-rijke producten aan te bieden.
Bubbles wordt opnieuw geprikt over enkele weken (heeft een medisch probleem dat opvolging vereist), en dan laat ik het ijzer even mee controleren. Hopelijk is het dan terug binnen de normale waarden.
Bedankt dames!

Respond to this message   

Marjolein

Fruit bij de maaltijd

May 19 2008, 10:10 PM 

Volgens mij is het ook heel goed om fruit bij de maaltijden te geven, omdat hierdoor de ijzeropname ook verbeterd wordt!
Succes!
Marjolein

Marjolein, moeder van Owen, wij genieten nog steeds van borstvoeding en Rapley.

Respond to this message   
karen

hier ook

May 20 2008, 11:46 AM 

ik heb hetzelfde meegemaakt met onze Teun, was ook ziek en tussen neus en lippen door werd er gezegd dat hij ijzertekort had. Moest toen wel meteen aan de ijzersiroop. Ik heb het later nagevraagd bij de kinderarts en die zei dat heel veel kinderen ongemerkt ijzertekort hebben, en dat zich dat in de loop van de jaren vanzelf herstelt. Het is niet ernstig, tenzij het natuurlijk met een ziektebeeld te maken heeft of heel groot tekort is. Ook is het inderdaad zo dat bij ziekte je ijzergehalte ernstig kan dalen maar ook dat herstelt zich weer als je beter wordt.
Volgens onze kinderarts is het helemaal niet schadelijk om hoge dosis ijzer toe te dienen en kan het zelfs bij gezonde kinderen. Is altijd wel goed volgens hem.
Kan alleen wel verstopping veroorzaken.
nou ja de meningen verschillen natuurlijk altijd wel, maar ik was hierdoor wel gerustgesteld.

succes met medische perikelen van je kindje!

groeten, karen

Respond to this message   
Ineke

moet ik me zorgen gaan maken..........

May 21 2008, 3:06 PM 

door de sectio die ik kreeg is bij mijn dochter (bijna 1) uiteraard de navelstreng ook te snel afgekoppeld. Mijn ijzerwaarden waren net op de grens (6,1) maar na 1 liter bloedverlies is dat ook logisch. Ik ben nog altijd mijn zwangerschapsvit. blijven slikken (gravitamon) die ondersteunen ook bij bv.
Mijn dochter is in maart geprikt en had een ijzer van 7,1 (ze had toen ooronsteking)(en ik 8,5) Geef altijd fruit na het warme maaltijd en ijzerrijke voeding. Is het iets om in de gaten te houden???

Respond to this message   
karen

Re: moet ik me zorgen gaan maken..........

May 23 2008, 10:32 PM 

volgens mij is 7,1 heel hoog! geen zorgen dus.
groet, karen

Respond to this message   
Tamara

Levenselixer

May 25 2008, 8:23 PM 

Zo noemen wij het tenminste hier in huis. Van Floradix heb je een ijzerdrankje wat uit pure vruchten/ en plantenextracten is gemaakt. Te koop bij de betere drogisterijen en/ of reformwinkels. Voordeel is dat het niet verstoppend werkt op de darmen en niet al die nare bijwerkingen heeft. En het werkt perfect!!

Respond to this message   
Current Topic - ijzertekort vastgesteld
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

Maak je met plezier gebruik van het forum? Steun het bijvoedingsforum dan met een donatie
Zo blijven we vrij van ongewenste reclame voor ongewenste producten