<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  

Wanneer bijvoeden bij prematuur?

July 18 2008 at 5:18 PM

Hallo allemaal,

Ik ben de trotse moeder van Floor (4 jaar) en Marieke (ruim 4 maanden). Marieke is geboren met een zwangerschapsduur van 31 weken en 1 dag. Ze is dus nu gecorrigeerd ruim 2 maanden oud. Marieke drinkt sinds twee weken volledige voedingen uit de borst, voor die tijd hadden we nog een sonde nodig om bij te voeden met afgekolfde melk. Hulde dus aan Marieke! Ze heeft het toch maar even gedaan na een zeer moeizame start van haar leventje.

Hoewel we er nog lang niet aan toe zijn, wil ik hier toch alvast eens polsen over bijvoeden. Wanneer begin ik daarmee met Marieke? Met haar werkelijke leeftijd van 6 maanden of wanneer zij gecorrigeerd een half jaar oud is (dus rond 8 maanden?).

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Groet,
Petra ter Meulen
mv Floor (21-02-2004) en Marieke (05-03-2008)

Respond to this message   
AuthorReply

Re: Wanneer bijvoeden bij prematuur?

July 18 2008, 5:47 PM 

Het is niet altijd helemaal duidelijk tot wanneer je de leeftijd van een ex-prematuur moet corrigeren. De beste vuistregel is nog om te kijken naar de ontwikkeling van je kind. Dus wacht in elk geval af tot 6 maanden kalenderleeftijd. Kijk dan naar haar gedrag en ontwikkeling: lijkt dit op dat van een kind van 4 maanden of op dat van een kind van 5 of 6 maanden en pas je beslissingen daarbij aan. Ik denk zalf dat corrigeren nog wel nodig zal zijn, maar misschien niet de hele twee maanden.

Groet,

Gonneke, lactatiekundige
www.eurolac.net

Respond to this message   

Ja, klinkt logisch inderdaad

July 18 2008, 7:10 PM 

Hallo Gonneke,

Bedankt voor je reactie. Ik zit daar zelf ook aan te denken. Ik weet bijna zeker dat Marieke met haar 6 maanden nog niet 'rijp' genoeg zal zijn voor bijvoeding. Maar 8 maanden vind ik ook nog wel erg lang. Ik zal inderdaad goed kijken naar haar gedrag tegen die tijd.

Dank je voor je antwoord!

Groet,
Petra

Respond to this message   

Op kalenderleeftijd gestart

July 19 2008, 2:32 PM 

Hoi Petra,

mijn zoontje is met 32,5 geboren. Ook hij is uiteindelijk aan de borst gekomen, super dat het gelukt is bij jullie! Wat is dat toch heerlijk, he?
Thijs is nu 7 maanden en 1 week. We zijn met 6 maanden gewoon begonnen met bijvoeden onder het mom 'kijken wat hij doet'. Dat was voor ons een mooie reden voor Rapley: als hij er niet aan toe is, merken we dat aan hem. Dan dus gewoon een weekje later proberen. Maar hij vond het wel erg interessant. Ondertussen gaat het erg goed. Hij geniet van eten, wordt blij als hij in de stoel wordt gezet en kan soms als een bootwerker schranzen.
Advies van onze kinderarts was om wel met 6 maanden te beginnen, ivm allergieën (te lang wachten zou juist averechts werken, blijkt uit recent onderzoek). Mijn grootste zorg waren zijn darmpjes: kunnen die het aan? Tot nu toe lijkt dat goed te gaan: geen krampjes, geen grote verstoppingen.
Hij kon goed genoeg zitten en dingen pakken en naar zijn mond brengen. Dat waren voor mij twee belangrijke indicatoren, evenals het kijken naar ons eten en drinken en er naar willen grijpen.

Ik sluit me aan bij Gonneke: kijk naar je kind, probeer rustig wat uit. Als het gaat is dat prima, als je beter nog even kan wachten is dat ook prima.

Succes strakjes!

MamaThijs

Respond to this message   
Ingrid

Ook op 6 maanden.

July 19 2008, 3:14 PM 

Wij zijn ook op 6 maanden gestart, Levi was 5 weken te vroeg, maar hij keek het eten uit onze handen en als we hem op schoot hadden moesten we opletten dat hij het niet van ons bord pakte.

Wel zijn wij erg voorzichtig begonnen ivm de allergie die er in de familie is. Wij hebben ook nergens last van gehad, wel is zijn ontlasting heel erg wisselend. Net zoals bij zijn broer.

Hij vind het heerlijk en geniet ervan om samen te eten.

Ingrid

Respond to this message   

Ietsje later gestart.

July 19 2008, 7:46 PM 

Máron is 3 1/2 week te vroeg geboren. Ik ben een week na 'de zes maanden' gestart met bijvoeding. Máron begon met 1/10 theelepeltje bijvoeding inslikken en van heel lieverlee werd dat meer.
Zoals al eerder is gezegd: kijk naar je kind en sluit je daarbij aan dan komt het helemaal goed.
Succes!

Groetjes van Antonieke, mama van Máron (4 juni 2006)

Respond to this message   
Ingrid

Prematuur.

July 19 2008, 8:53 PM 

Wat het eten betreft hebben we er niks van gemerkt dat Levi te vroeg was. Maar in anderen dingen wel weer, omrollen doet ie bijna niet, maar wel weer de hele kamer door in zijn achteruit als we hem op zijn buik neerleggen.

Het lijkt wel of zijn fijne motoriek sneller is dan zijn grove motoriek.

Maar ik vind het nog steeds een prachtige uitvinding dat elk kind weer anders is.

Ingrid

Respond to this message   
Current Topic - Wanneer bijvoeden bij prematuur?
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>naar het begin  
Find more forums on NutritionCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2014 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  

Maak je met plezier gebruik van het forum? Steun het bijvoedingsforum dan met een donatie
Zo blijven we vrij van ongewenste reclame voor ongewenste producten