<< Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  

beagel oppdragelse

July 20 2004 at 7:39 PM
No score for this post

Har kjøpt oss en liten beagle tispe, som nå er 3 mnd gammel. Er stort sett fornøyd med hunden på alle måter, men har fortsatt ett hovedproblem: Det er at er at hunden biter/viser aggresivitet i visse situasjoner mer en ønskelig. Prøver å være konsekvente, si nei og vise at dette er uakseptabel oppførsel, men dette leder som oftes til at hunden blir enda mer aggresiv og bitete, begynner sågar å bjeffe av og til. Hunden viser forøvrig med sitt kroppsspråk stor egenfølelse, hale alltid rett opp og dominerende adferd både ovenfor oss og andre, større hunder. Hun er alltid open og villig til å hilse på andre mennesker/hunder. Prøver å gi mye mosjon samt lydighetstrening, noe som hunden liker godt, men hun får likevel slike aggresive stunder. Hva skal vi gjøre?

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

Hissig hund

No score for this post
December 5 2004, 3:36 PM 

Har selv en liknene hund og har hatt samme problem, dette varte hos meg i nesten 2 år. Det jeg gjorde var å endre på kostholdet da endret oppførselen seg betraktelig til det bedre. Jeg anbefaler sterkt difor å mate hunden masse hver dag og i tillegg trappe ned på mosjonen da den da blir mye roligere. Denne hunderasen skal IKKE være i mye aktivitet, en forskingsutredning fra USA viser at agresiviteten går opp ved mye mosjon, det var utifra denne jeg fant ut etter konsultasjon med andre oppdrettere at mere kosthold var beste løsning. Det ble i denne utrendningen påvist en sammenheng mellom agressiviteten og feil ved tannstilling da ved spesielt underbitt og overbitt. Dette finner en ut av bla ved at hunden ikke blir godkjent som ekte rasehund. Håper at dette kan være til hjelp og at du fra nå av ikkje mosjonerer hunden mer enn MAX 1 time i uken. Vennelig hilsen Arne
Medlem NHL

Beagle oppdragelse

No score for this post
December 13 2004, 9:40 PM 

Beklager at svar på innlegget kommer i seneste laget. Å anbefale 1 times mosjon i uken for en Beagle finner jeg ganske meningsløst. Det er en jakthund som er avlet til å forfølge vilt! Men det er klart noen vil ha den kun som "kosehund" og ta kan selvfølgelig mosjonen holdes på et lavere nivå. En valp på 3 mndr skal man selvsagt ikke overdrive mosjonen på. Alle hunder har godt av mental trening soml lydighetstrening/lek, følge spor etc og blir vel så slitne av det som mosjon. Jeg har med stort hell brukt ignorering som teknikk når hunden begynner med uønsket atferd som biting el.l. Vis med hele deg at du overser den. Snu deg vekk og se vekk fra hunden. Det er utrolig hva slags effekt det har! Sier du nei, øker ofte den negative atferden hvis den først er i "det umulige hjørne". Meld deg også på dressurkurs. Det har både hund og eier godt av. Vær klar over at Beaglen er "sta" og krever at du viser hvor skapet skal stå. Til gjengjeld får du en hengiven og glad kamerat.

Current Topic - beagel oppdragelse
  << Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  
Create your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement