<< Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  

dunker, tips får å få den til å bli en bra jakthund!?

May 29 2008 at 8:22 PM
No score for this post

Hei.

jeg har akkurat kjøpt meg en dunker som er 2 månder gammel, tar gjerne mot råd om hvordan jeg skal få han til å bli en best mulig jakthund..

noen som har noe å komme med?

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
AuthorReply

gratulerer med din støver valp

No score for this post
November 24 2008, 5:12 PM 

hei,når det gjelder inndriving av harehunder har nok alle sin måte og gjøre dette på men det er tålmodighet som gjelder bruk masse tid i skauen med bikkja og sitt på samme plass så bikkja blir trygg på at den finner deg når den kommer inn igjen,når valpen begynner og søke ut må du rose den noe vannvittigt selv om den bare har vært borte et par minutter så forstår den at dette er gøy.

når det gjelder innkalling: pleier eg og plystre et signal hver gang eg gir bikkja mat dette husker den i skauen bruk gjerne noen godbiter når den er valp.

skyt et par raske harer for den for og prege den mest muligt bruk også gjerne døde harer som ein finner overkjørte langs veien og dra bortover skauen med bikkjå på slep dette gjir valpen masse preging og gøy.

tap: en god harehund bør gjerne jobbe i tapet et par timer dette avhenger litt av hvor sta hunden er bruk tolmodighet og før unghunden tilbake til tapet for og få den til og ta opp haren igjen.
foring,bruk et for som hunden fungerer på selv bruker eg ikkje lenger noen dyre fortyper fordi eg meiner desse ikkje er noe spesielt bedre enn dei dyre pedigree pal kom på andre plass på tv2 sin test og dette er ikkje noe spesielt dyrt for.
rådyrrenhet og sauerenhet: dette bruker eg strøm til og slepper hunden i rådyrhegn med el halsbånd dette fungerer veldigt bra og deretter slepper eg hunden i harehegn gjerne et par dager for og prege den,men du må også finne en hare som er lett for hunden og drive i skauen ta vare på denne haren en stund før du skyter den for og prege bikkja.
er det andre ting du lurer på er det bare og sende meg ein mail.

mvh victor

Scoring_Disabled_MsgRespond to this message   
Current Topic - dunker, tips får å få den til å bli en bra jakthund!?
  << Previous Topic | Next Topic >>Tilbake  
Create your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement