<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>index  

ringsling instructies

March 27 2008 at 9:06 AM
  (Inloggen Betje)

Ik ben van plan een ringsling te maken. Nou had ik de instructies van Jan Andrea gevonden. Hoe bevallen die? En zijn er andere/ betere?
Zelf heb ik momenteel een te leen met padding in de schouder. Volgens mij is dat niet fantastisch want daardoor spreidt ie niet zo goed. Maar ik heb geen vergelijk. Iemand hierover een mening?

Nou eerst maar eens stof gaan kopen. 2 tot 2,5 meter bij een breedte van 1,40 moet genoeg zijn toch?

groetjes!
Betje

mama van Emma - 7-11-2006

Respond to this message   
AuthorReply
Merel
(Inloggen MerelmvLana)

janandrea

March 28 2008, 9:46 AM 

ik vind haar instructies heel fijn. De pleated schouder (geplooid) daarentegen vinden ik en de meesten hier echt waardeloos. Die zou ik dus niet maken. Je kunt nog kiezen uit gathered (waaier, dus niet vouwen of plooien) en allerlei ingevouwen schouders. Dit is persoonlijke voorkeur. Hoe smaller je het geheel ineen vouwt bij de ringen hoe minder uitspreiding je hebt. Neem anders een halve meter extra, kun je nog eens de ringen eraf knippen en opnieuw een schouderstijl proberen.

Over die padding kan ik niets zeggen, heb ik nog nooit in mijn handen gehad maar draag al wel 1,5 jaar met gewone ringsling en heb nooit klachten van snijden of zo.

Merel, mama van Lana 22-11-2006 en bezig WAHM te worden met mijn eigen draagdoeken. Voorproefje te zien op www.mamamerel.nl, officiele opening op 1 april!

Respond to this message   

(Inloggen ellenvankooij)
Forum Owner

lovely sling

March 28 2008, 2:06 PM 

Wat betreft lengte stof: minstens 3x de afstand schouder tot heup.

Langer kan ook. Dan heb je een langere staart. Of je knipt er later alsnog een stukje af. Of je maakt er een klein opbergzakje van voor een spuugdoekje of je gsm.

Heb je al ringen? Vouw dan eerst een een no-sew sling. Dus beide uiteindes van de stof gaan door 2 ringen heen en door 1 ring terug. Zorg dat het korte stukje onder het waaier-gedeelte van de schouder weggestopt zit. Als deze schouder bevalt, kan je de schouder altijd nog vaststikken.

Ikzelf zou dan de Lovely-sling manier gebruiken:

Op de schouder zit de stof dubbel gevouwen, waardoor het de halve breedte heeft. De stofvouw zit in het midden van de doek. (Niet aan de zijkant zoals bij de sling van Nynke.)

Respond to this message   

(Inloggen Betje)

Goed idee

March 28 2008, 5:09 PM 

Om er eerst een no sew sling van te maken.. Ik heb inmiddels stof gekocht; 2,5 meter van 1,5 breed. Dan moet ik 'em wel wat smaller knippen neem ik aan; wat is een mooie breedte?

En bij die lovely sling ontstaat er dus een soort pouch? Het is voor een groter kindje van 17 maanden. Geldt dan hetzelfde advies?

groetjes,
Betje

Respond to this message   

(Inloggen ellenvankooij)
Forum Owner

halve breedte

March 29 2008, 11:27 PM 

Je kan de stof precies door knippen, zodat je er 2 identieke doeken van 70 á 75 cm breed kan maken (voor de zoom gaat er nog ongeveer 2 cm af?)

Een pouch is een doek die zonder ringen of knoop een lus vormt:

Sommigen zijn nog wel in de maat verstelbaar dmv. drukkers:

Maar dat is dus niet tijdens het dragen te verstellen.

Een pouch is dus heel iets anders dan een ringsling:

Voordeel van een ringsling is dat je hem tijdens het dragen wat strakker dan doen. Of bijvoorbeeld alleen de bovenste rand wat strakker als je kindje steeds achterover gaat hangen.

Beide zijn vanaf de geboorte tot in de peutertijd te gebruiken.

Respond to this message   

(Inloggen Betje)

bedankt

March 31 2008, 8:58 PM 

Ha fijn, bedankt voor de uitleg. Ik ben van 't weekend weer tante geworden, dus misschien geef ik de andere helft van de stof dan wel aan de kersverse ouders! Eerst maar es kijken hoe de stof bevalt.

Respond to this message   

(Inloggen Betje)

klaar!

April 2 2008, 8:46 PM 

Zo, de staart mag nog wel wat ingekort, maar hier is 'ie dan!
Zit ze zo goed trouwens? Ik schoof haar op mijn rug en toen gleed ze er uit...
?v=0

Respond to this message   
S mv H. en I.
(no login)

RE

April 2 2008, 9:37 PM 

Mooie doek!

Emma zit niet goed in de doek. Ze is er waarschijnlijk uitgegleden omdat ze te 'recht' (te vertikaal)in de doek zit.

De doek (onderste rail) moet goed in de knieholtes zitten. De knieen moeten vervolgens hoger zitten dan de billen. Probeer t maar eens. Ze zal er dan zeker niet uitvallen.

Respond to this message   

(Inloggen Betje)

het wil niet zo lukken... :(

April 3 2008, 10:28 AM 

Ik blijf maar sjorren aan die staart. Vooral op de rug zakt ze iedere keer naar beneden. Het lijkt wel of de stof telkens door de ringen glibbert
Het is linnen katoen; heel soepel maar toch ook best wel stroef. Ze zit er zo dan toch wel goed in? Of doe ik nog iets verkeerd?

?v=0

Respond to this message   
Saskia mv Jonas
(no login)

al veel beter

April 3 2008, 11:16 AM 

Ik zou de onderste rail wat strakker aantrekken zodat haar billen echt in de doek 'hangen'. Haar knietjes komen dan hoger dan haar kontje. Verder heb ik zelf ondervonden dat rugdragen met de ringsling pas goed begon te lukken wanneer ik mijn doek langer had en op de heup dragen een automatisme was geworden.
Nog een tip: je kan de stof beter naar de ringen brengen voor je aanspant en eventueel ook je kind wat opheffen.

Succes!

Respond to this message   

(Inloggen ellenvankooij)
Forum Owner

linnen?

April 3 2008, 1:28 PM 

Linnen rekt toch iets? Dan lijkt me dat niet geschikt voor een sling.

Probeer eerst het heup-dragen goed onder te knie te hebben, voordat je doordraait naar je rug.
Waar zaten de ringen bij het rugdragen? Ik vond het fijn om dan te beginnen met de ringen op mijn schouderblad, zodat ze na het draaien (kind + doek onder mijn arm door) weer gewoon boven mijn borst zaten:
http://www.mijnalbum.nl/Album=IWR6GWN7

De billen zouden nòg iets dieper in de doek mogen.
Zie http://zolowear.com/Wearing.aspx

Respond to this message   

(Inloggen Betje)

linnen

April 3 2008, 1:47 PM 

Deze stof rekt absoluut niet dus dat kan het niet zijn. Ik vind het wel lastig om haar knietjes zo hoog te krijgen. Soms rekt ze zich ook uit waardoor de hele constructie weer uitzakt Ik heb de stof gevouwen zoals Ellen adviseerde; beide kanten naar het midden toe. Als ik dan aanspan, moet ik dan aan de rand van de stof trekken of aan de vouw?

Poeh, nooit gedacht dat het nog zo lastig kon zijn Bedankt voor alle tips iig!

Respond to this message   

(Inloggen ellenvankooij)
Forum Owner

rand van de stof

April 3 2008, 2:39 PM 

Als je één rail aan wil spannen, trek je aan de rand van de stof.
Bij mijn sling zoek ik dan dus middenvoor bij de ringen de juiste rand op.

Zorg dat de stof van knieholte tot oksels goed aangespannen zit. Lekker dicht tegen je aan, glad om het kindje heen.

Wanneer een baby ècht niet wil en zich strekt, kan het er altijd uitkomen, ja. Het lijkt me dan verstandiger om de doek gewoon even af te doen of aan de voorkant te dragen.

Waar woon je? Vaak helpt het enorm als je even samen met een ervaren persoon kan oefenen.

Respond to this message   

(Inloggen Betje)

Gouda

April 3 2008, 3:20 PM 

Nou, het is niet dat ze niet wil. Meer dat ze zo enthousiast wordt dat ze gaat hupsen Dat doet ze in de Mei Tai ook, maar dan is het niet zo'n probleem.

Ik woon trouwens in Gouda. Dus als er iemand in de buurt woont (zal toch haast wel? Rotterdam, Den Haag, Utrecht?) met ring sling ervaring dan hoor ik het graag!

groeten,
Betje

Respond to this message   

(Inloggen Betje)

hebbes?

April 3 2008, 4:31 PM 

Volgens mij begint dit er aardig op te lijken niet?
Ik draai haar nog maar even niet door naar achter, eerst eens kijken of dit zo blijft zitten!

Respond to this message   

(Inloggen ellenvankooij)
Forum Owner

foto?

April 3 2008, 6:20 PM 

Moest er een foto bij?

Ik woon in Rozenburg en zou best in/rond Rotterdam willen afspreken. Dat is al een hele tijd geleden.
Of kom je 12 april naar de landelijke meeting in Amersfoort?

Respond to this message   

(Inloggen Betje)

oeps...

April 3 2008, 6:32 PM 

?v=0
Zo dus. Waar ligt Rozenburg?

Respond to this message   

(Inloggen ellenvankooij)
Forum Owner

ziet er goed uit

April 3 2008, 7:29 PM 

Tussen Hoogvliet en Brielle, langs de A15/N15.

Verhouding billen versus knieen ziet er goed uit.

Misschien nog iets meer stof onder de bovenbenen doen.
Zó dat het midden van de doek precies in de ronding van haar billen zit. Op de foto zou ik zeggen: die lichtroze streep, zou het midden van de stof moeten zijn. Ik vermoed dat die donkere streep het midden is. Klopt dat?

Respond to this message   

(Inloggen Betje)

midden

April 7 2008, 11:39 AM 

Dat zie je goed! Het midden zit precies tussen de roze en paarse streep in. Ik ga nog even lekker oefenen Bedankt!

Respond to this message   
Current Topic - ringsling instructies
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>index  
Find more forums on ParenthoodCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement