--

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>index  

welke mei tai

April 9 2008 at 9:06 PM
Femke  (no login)

-
Dag dames,
wie wil er zijn mei-tai-ervaringen hier even delen . Ik wil een mei-tai aanschaffen (ik heb mijn excuus gevonden: voor de zomervakantie in Zweden lijkt het me luchtiger dragen dan mijn hopp, maar goed, ik hoef jullie niet te overtuigen natuurlijk. Jullie snappen dat dat je er nog een nodig hebt).
Nu zit ik te denken over de mister mirko, want die zien er zo mooi uit. Wie heeft er ervaring met deze mei tais en welke heb je gekozen, de gewone of de wrap-around? Het is voor mijn jongste (en waarschijnlijk laatste snif snif) mannetje, die nu 10 maanden is.
Groetjes en bedankt alvast,
Femke.

Respond to this message   
AuthorReply
Terenja
(no login)

wrap around!!

April 10 2008, 12:27 PM 

Hoi, Ik heb de wraparound en bevalt zo ontzettend goed!!
Neem zeker die met de lange banden, want het geeft meer variatie in knopen en zeker als je bijvoorbeeld kruist of lexitwist, verdeel je meer gewicht op je heupen!
(ik heb het nooit geporbeerd hoor, een mei tai met korte banden, maar persoonlijk zie ik het voordeel er echt niet van. )
Bovendien zijn de lijfjes van de mei tai van Mister Mirko behoorlijk lang (zeker niet te hoor! ) en is het heel fijn om doordat je kruist of lexitwist nog eens extra langs de zijkanten te kunnen steunen.
Ik lees dat je een lange wrap al gewend bent dus die banden van de wraparound zullen je zeker niet overdonderen!!!

Het is die extra centen echt waard.

groetjes, Terenja

Respond to this message   
Femke
(no login)

warm?

April 10 2008, 8:54 PM 

Hoi Terenja,
bedankt voor je reactie. Ik wil idd wel lange banden, maar ook weer niet zoveel dat ik weer heel veel stof om ons heen heb (mijn 'luchtiger argument' ). Ik heb nu een mei-tai te leen met banden van 2 m en dat ik vind eigenlijk wel prima, maar ik zou niet weten of dit nu 'gewone' of 'lange' banden zijn. Zou je jouw wrap-around banden eens willen meten?
Groetjes,Femke.

Respond to this message   
annelies
(Inloggen annelies_mv_mirko)

op maat

April 10 2008, 10:17 PM 

Hoi Femke,

Gewoon even meegeven dat de banden op maat/op vraag gemaakt worden, ik heb niet 1 lengte voor de gewone of 1 lengte voor de wraparound. Als je zegt dat je met 2meter toekomt om de extra wrap te maken dan is dat prima.

groetjes,

annelies mv mirko
http://www.mistermirko.be

Respond to this message   

(Inloggen ellenvankooij)
Forum Owner

kort

April 12 2008, 3:41 PM 

Mijn Lifter heeft geen mogelijkheid tot 'extra lange banden' en heb ik ook nooit gemist. Inderdaad: zo min mogelijk stof = het fijnst in de zomermaanden.

Het doel van zo'n ABC-drager (Lifter, Meitai) vind ik juist dat ze makkelijk, snel en overal te gebruiken zijn. Zwiep, flap, draai, knoop, vast
Geen banden die over de grond hangen, vies/nat worden. Geen 3x om je heen wikkelen, banden aanspannen, knopen, opnieuw de randen aanspannen, opnieuw even knopen.

Wanneer je een Mei Tai met lange banden hebt, kan je net zo goed je Hopp gebruiken, lijkt mij.

Hoe knoop je die je nu te leen hebt? Onder de billen of voor je buik?

Respond to this message   
terenja
(no login)

hopp vs mei tai

April 13 2008, 2:53 PM 

Hoi, De mei tai is veel luchtiger dan de hopp, omdat je met de hopp veel meer lagen stof over je schouder hebt lopen en zelfs met lange banden blijft de zijkant van het lijfje van de mei tai grotendeels vrij en ventileert dat veel meer.
Tevens heb je met een lange draagdoek als een hopp (tenzij de rugzak knoopwijze gebruikt) toch 3 lagen stof over de onderrug, billen en benen van je kindje. Dus qua luchtigheid wint de mei tai het echt van de hopp voor de zomermaanden. en ook is het spannen van de stof over je kindje heen makkelijker en sneller dan een wikkeldoek. Ik geniet erg van mijn wikkeldoeken hoor, echt waar, maar ben het niet eens met Ellen dat ze gelijkwaardig in gebruik zouden zijn: een wikkeldoek en een mei tai met lange banden.
Natuurlijk, 1 hoppediz zou goed genoeg zijn voor alle doeleinden en is ook zo. Maar als je budget het toestaat en je het leuk vindt kun je wat specifieker kijken naar de gemakken van iedere doek en vindt ik een mei tai (wrap of niet) een echte andere doek met andere voordelen.

Zo vind ik persoonlijk een mei tai een echte doek voor onderweg en gebruik voor 'knuffels', nooit een mei tai, maar een altijd een knoopdoek.. dus ik laat dat ook nog mee tellen in de keuze.

groetjes, Terenja

Respond to this message   

(Inloggen ellenvankooij)
Forum Owner

3 lagen

April 13 2008, 5:13 PM 

Maar de MeiTai zelf bestaat ook al uit 3 lagen stof (Lifter maar 2 trouwens). En daar komen dan nog de wrap around banden als 4e laag bij over het ruggetje van de baby. Plus dat de lange banden een keertje extra om jezelf heen gewikkeld worden.
Dan lijkt me een Mei Tai met korte banden toch luchtiger; scheelt voor zowel drager als kind 1 laag 'onnodige' stof.

En ook voor jezelf. Want je hoef dan niet zo'n prop tibetaans-afwerken (of weet ik hoe het allemaal heet ) te doen.
Alles wat je minder aan stof om je heen hebt, is luchtiger.
Een korte wikkeldoek die je als simpele rugsack knoopt of een Mei Tai/Lifter met korte banden, lijkt mij nog steeds even luchtig.

Ik zeg helemaal niet dat als je al een Hopp hebt, je geen andere doeken meer nodig zou hebben. Ik zeg: als je een luchtigere doek zoekt, kies er dan vooral eentje uit met zo min mogelijk stof.

Respond to this message   
annelies
(Inloggen annelies_mv_mirko)

keuze

April 13 2008, 5:49 PM 

Een mei tai met korte banden is uiteraard frisser dan een mei tai met lange banden. Hoe meer stof, hoe warmer, dat lijkt me vrij evident (los van het feit dat natuurlijk ook het soort stof een rol speelt). Maar los van de warmte geven de lange banden wel een heel pak extra steun. Het is dus gewoon kiezen tussen lichter dragen met wat meer stof of zwaarder met minder. Want hoe minder stof wil bij draagdoeken ook meestal zeggen hoe minder gewichtsspreiding.
En toch heb ik met een mei tai (lang of niet) nog steeds het gevoel dat ik zelf minder "ingepakt" ben dan met een lange knoopdoek, maar ik heb dan ook maar 2 soorten knoopdoeken.

Een mei tai met lange banden hoef je trouwens helemaal niet tibetaans af te werken, die kun je ook gewoon kruisen of als een rugsack dragen. En niet alle mei tai's bestaan uit 3 lagen, dat is een keuze van de maakster, veelal te maken met afwerking.

groetjes,

annelies mv mirko
http://www.mistermirko.be

Respond to this message   
Femke
(no login)

de wrap is het geworden

April 14 2008, 7:53 PM 

en ben het met al jullie opmerkingen eens, dus wie weet, voor op mijn verlanglijstje: een lifter voor hup-hup-snel, naast de korte knoopdoek en de hopp-sling die ook al op dat lijstje staan. Maar nu eerst maar eens met de MT aan de slag. En die wrapbanden wil ik echt graag hebben. Ik kwam erachter dat de mei tai die ik te leen heb een wrap-achtige MT is, ik dacht even dat ik met nog langere banden moest gaan werken dan ik nu al had liggen. Ik wil er nl. ook mijn middelste in kunnen dragen op vakantie (die houdt nog niet zo van lang lopen), en dan vind ik die stevigheid wel erg prettig.
En Terenja, wat grappig, ik noem de Hopp ook altijd de 'knuffeldoek'. Ik heb nu dus een tijdje een mt te leen en die gebruik ik toch anders dan de hopp. Bedankt voor al jullie reacties!
Groetjes,
Femke.

Respond to this message   

(Inloggen Nancy.)

knoopmethode

April 13 2008, 7:25 PM 

warm of luchtig ligt niet alleen aan het soort doek, maar ook aan de knoopmethode. Een mei tai is niet per definitie luchtiger dan lange knoopdoek.

op de buik droeg ik altijd met een fwcc: 3 lagen stof, kind tegen heel je borst en buik aan, aardig warm dus bij +25 graden. Een mei tai, al dan niet wraparound, heeft dan als voordeel dat je 'gaten' aan de zijkant hebt, waardoor er frisse lucht richting je borstkas kan gaan.

op de rug draagt sowieso voor de drager al luchtiger: kindje zit immers niet op je borstkas, dus dat benauwd en zweet veel minder. Zelf knoop ik de lange doek op de rug meestal als rucksack met tibetaanse afwerking: op je borst alleen een hoge knoop en verder is je voorkant helemaal vrij (op de eventuele staarten na) En over je kindje gaat ook maar 1 laag stof. Je hebt bij een mei tai dan nog steeds de voordelen van de 'gaten' aan de zijkant, maar dat voordeel is tov de rucksack al een stuk minder groot, omdat een rucksack maar 1 laag stof is.

Wat ik dan wel de voordelen vind van een mei tai (dus redenen om je man over te halen er toch 1 aan te schaffen):
- makkelijker om te doen: een knoopdoek waar je een aantal uur mee wilt dragen vereist iets meer aandacht en dus tijd bij het knopen. Zeker met allemaal starende ogen op je, kun je het dan al aardig warm krijgen
- heel eenvoudig bij een ander (papa) om te knopen, zodat je het dragen kunt wisselen. Een knoopdoek bij een ander op de rug binden is toch een stuk lastiger.
- de mei tai sleepy van Mistermirko heeft een heel mooi slaapkapje: ideaal als een kindje bij langer dragen in slaap valt. Een lekker luchtig steuntje voor het hoofdje.

groetjes Nancy
mv Milou 27-8-2005 en zwanger UD 7-8-2008

Respond to this message   
Ingrid
(no login)

wraparound denk ik beter als je nog heel lang draagt

April 14 2008, 5:37 PM 

Hai, ik heb een wraparound van mistermirko. Superding!Ik kan zelfs de oudste van nu 4,5 als het moet nog uren dragen! Maar dan is een wraparound denk ik wel prettiger, omdat het een behoorlijk gewicht is wat je draagt(hij is nu 18 kilo en 1.05m). En zeker op wandelvakantie in zweden is een bijzonder goed excuus!

Respond to this message   
Femke
(no login)

wauw

April 14 2008, 7:57 PM 

18 kg nog op je rug! Ik zal mijn oudste ook eens wegen, die kan misschien op vakantie dan ook nog wel bij papa op de rug (dan is hij 5,5). Hij zal nu iets van 17 kg wegen, het gewicht zal dus wel niet zo'n probleem zijn, alleen die lange ledematen .

Respond to this message   

(Inloggen ellenvankooij)
Forum Owner

tot een jaar of 5

April 15 2008, 11:54 AM 

Onze jongste dochter heeft ook met een jaar of 5 nog bij papa op de rug gezeten. In de Lifter of Lifter Hoody. Ze was toen ongeveer 15 kilo.

Respond to this message   

(Inloggen mamaolga)

of langer ;)

April 16 2008, 8:02 AM 

Of als mama even moe is, dan kan ze ook lekker in de Mei Tai.

---------------------------------------------
Olga
Doeken en Borsten

www.SlingoMama.nl - voor echte draagdoekmama's! nu ook een ring sling van Didymos - der DidySling!

Draagdoeken, Mei Tai, Mei Hip, buidelsling, Manduca, Mamaponcho, Mamajacket en veel andere mama draagkleding.

Respond to this message   

(Inloggen yarran)

Re: of langer ;)

April 16 2008, 8:31 AM 

Haha, super die foto Olga! Ik denk niet dat ik mijn man zover krijg, maar wij wegen ook haast even zwaar hihi.

Groetjes
Jemima mv Yarran (22-03-07)
http://www.jemprints.nl

Respond to this message   

(Inloggen Essie85)

Re: of langer ;)

April 16 2008, 1:41 PM 

hahaha geweldig die foto!!

Respond to this message   

(Inloggen Essie85)

nieuw soort mei tai op NL markt

April 16 2008, 1:41 PM 

Ik heb een berichtje op het 'marktplaatsje' geplaatst met het merk Chinado, misschien vind je dat wat?

Respond to this message   
Current Topic - welke mei tai
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>index  
Find more forums on ParenthoodCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement