Ik ben nieuw hier op 't forum, dus ik stel me maar even netjes voor
Ik ben Claudia mv Joaquim (drie jaar oud) en wilde een aantal dingen vragen voor mijn schoonzusje.
Ze is voor de eerste keer zwanger en ik wilde haar dus wat goede tips geven en een draagdoek hoort daar natuurlijk bij
Allereerst: heeft iemand voor mij wat info/link over het fijne gebruik van een draagdoek (het liefst met uitleg waarom het goed is voor de ontwikkeling)?
Dan, wat is een fijne doek om mee te beginnen?
Ze heeft dus totaal geen draagdoek ervaring, waar moet je dan beginnen?
En verder, zo'n Babybjorn draagzak is niet zo goed voor de rug etc van een kind, heeft iemand op papier waarom zo'n Babybjorn niet tegen een draagdoek opkan?
Verdere info die ik haar kan sturen is alleemaal welkom!
Alvast bedankt
Claudia mv Joaquim (spreek uit als: Zjoakien!) (3-11-2004)
Een goed startpunt is www.doekentheek.be Daar vind je vooral veel (nederlandstalige)informatie.
Het engelstalige forum www.thebabywearer.com is overweldigend. Maar veel info dus.
Bij mijn weten is er nooit onderzoek gedaan en staat er dus ook niet op papier waarom de Baby bjorn niet goed is. (als ik het mis heb hoor ik dat graag) Maar het verschil met een draagdoek is dat een BB de kindjes op het kruis laat hangen, kikkerhouding zoals in een draagdoek is niet mogelijk. Het ruggetje is recht en niet mooi bol. Veel gehoorde klacht van de drager is is dat het aan je nek en schouders gaat hangen. En dus als je kindje zwaarder wordt niet meer te doen is.
En gebruik de zoekfunctie bij dit forum en dan zul je ook genoeg vinden
Ik heb inmiddels via de zoekfunctie al een uitgebreide uitleg gevonden waarom een Baby Bjorn eigenlijk niet goed is voor een kind!
Ik ga haar de link sturen van de doekentheek en de Babybjorn info, hartstikke bedankt!
Claudia mv Joaquim (spreek uit als: Zjoakien!) (3-11-2004)
Hier alvast een link met informatie waar je op moet letten als je een drager koopt. Het is wel in het Duits geschreven door Dr. Evelin Kirkilionis. Ik heb nog wel meer links, ga ik vanavond even voor je opzoeken.
Ik zou haar een rekkende draagdoek aanraden. Het eerste jaar vind ik zo'n draagdoek het fijnst. Een rekkende draagdoek is bijv. de babybundler of de tricot slen. De laatste kun je gewoon bij de Prénatal kopen, andere draagdoeken kun je eenvoudig via internet bestellen bij bijv. beginnings.nl (beginnings heeft ook verkooppunten bij mensen thuis waar je de doeken eerst kunt uitproberen).
Het handigst is als ze uitleg krijgt van iemand die weet hoe het knopen moet, als dat niet haalbaar is, zijn er ook goede handleidingen en veel filmpjes op internet te vinden. Daarmee moet het ook lukken. Zelf heb ik het ook op die manier geleerd
Groetjes,
Eva mv Berend (5-2-2005) & Fiene (13-11-2006)
Ik zie niet zo veel moeders die grotere kindjes in een rekbare draagdoek dragen. De reden is dat de rekbare draagdoek minder ondersteuning geeft voor een zwaardere kindje. Een rekbare draagdoek is fijn t/m 3-4 maanden. Daarna voelt een geweven doek veel fijner.
Voor iemand die maar 1 doek wil kopen, zou ik gewoon een geweven doek aanraden. Een geweven doek betekent niet dat hij stug en onprettig is. Bijvoorbeeld, bij didymos heb je jacquard stoffen en strepen. De jacquard stoffen zijn wat zachter en dunner, dan de strepen, dus ook heel fijn voor een pasgeborere.
---------------------------------------------
Olga www.slingomama.nl - voor echte draagdoekmama's!
Draagdoeken, Mei Tai, Mei Hip, buidelsling, Manduca, Mamaponcho, Mamajacket en veel andere mama draagkleding.
Het ligt er denk ik maar net aan welke rekbare doek je hebt. Mijn vriendin heeft de MaM Eco en die is echt gewoon heel stevig en sterk. Haar dochtertje is nu 1 en ze gebruikt die doek nog het meest. Ze heeft ook een mei tai en een geweven doek maar ze zweert bij de MaM Eco. Ligt helemaal aan wat je zelf fijn vindt.
Groetjes Petra
Mama van twee mooie meisjes
------
www.voedingskleding.nl
Borstvoedingskleding en draagdoeken
Misschien hangt het inderdaad af van welke merk het is. Ik hoor vaak van mama's dat de doek niet meer lekker draagt, terwijl een kindje maar 3 maanden is. En dan komen we er achter dat het een rekbare doek is. Dus, naar mijn mening, is niet elke rekbare doek vanzelfsprekend geschikt voor zwaardere kindjes. Waarom dan dubbel betalen - eerst een rekabre en straks een reweven doek kopen, als je een geweven doek vanaf de geboorte gewoon kan gebruiken?
Draagdoeken, Mei Tai, Mei Hip, buidelsling, Manduca, Mamaponcho, Mamajacket en veel andere mama draagkleding.
Olga schrijft:
Waarom dan dubbel betalen - eerst een rekabre en straks een reweven doek kopen, als je een geweven doek vanaf de geboorte gewoon kan gebruiken?
Dat bepalen de mensen toch gewoon zelf? Ik ga mensen dat niet voorschrijven, jij wel?
Iemand die net begint met dragen weet ten eerste niet of ze lang gaat dragen. Ik vertel wat je met een geweven doek kunt doen en wat met een rekbare en na het proberen van alle doeken beslissen ze gewoon lekker zelf. Ze van de juiste informatie voorzien is gewoon het belangrijkste
Petra schrijft:
"Dat bepalen de mensen toch gewoon zelf? Ik ga mensen dat niet voorschrijven, jij wel?"
Waar heb je gelezen dat ik iets voorschrijf? Wij allemaal geven hier gewoon onze mening. Mag ik mijn eigen mening hebben? en dan het met andere mensen delen?
Wat ik prettig vond met de rekbare doek is dat je hem om kunt knopen, en dan je kind erin kunt schuiven.
Ik heb de mijne ook erg lang kunnen gebruiken, tot bijna anderhalf jaar. Ik had hem gekocht bij www.draagdoek.nl daar kun je ook veel info vinden en uitleg. Leuk om iemand te helpen en enthousiast te maken voor het dragen.
Dat ga ik ook zeker doen als er iemand in mijn omgeving zwanger wordt.
groetjes
Op doekentheek.be staat ook een manier waarop dat met een geweven doek kan (komma houding en rechtop).
Ikzelf ben trouwens niet zo te vinden voor de rekbare doeken. Ik heb het zelf getest met de dochter van een vriendin in haar rekbare doek en had al heel snel last (heb lichamelijke gebreken). Misschien dat een gezonde dame dat wel zo lang trekt, maar ik zou die termijn zeker niet veralgemenen.
Bovendien vind ik mijn geweven doek echt niet te stug of te hard voor een baby. Een paar keer in de wasmachine, 's avonds voor de tv of erop zitten of de doek vingerhaken en ik vind hem heerlijk aanvoelen.
De rekbare doeken zijn vaak goedkopER, maar daarom zeker niet goedkoop. Als ik dan toch geld ga uitgeven, dan liefst voor iets waar ik zo lang mogelijk plezier van ga hebben. Vandaar dat de afweging hier is uitgevallen pro geweven doek (in mijn geval de Storchenwieg Leo Red).
Ik ben zelf fan van geweven slings. Had eerst een ringsling, en heb mijn zoontje daarin gedragen tot hij twee was, en ook mijn dochtertje in het begin. Nog handiger vind ik echter een recente ontdekking , nl de buidesling. Heb er zelf één gekocht bij www.lilybalou.be, je kan ze zoals de ringsling op veel verschillende manieren dragen, van geboorte tot peuter, maar je hebt zo geen "staart" die dikwijls in de weg hangt.
Heb er ondertussen ook al één cadeau gedaan aan een vriendin, en omdat de prints écht mooi zijn, is het een super cadeau om te geven!
Natuurlijk mag je je eigen mening hebben, fijn zelfs
En ja, ik heb het verkeerde woord gebruikt ("voorschrijven").
Een doek is gewoon heel erg persoonlijk, maar ik merk dat mensen toch kopen wat ze op dat moment fijn vinden, en niet extra een geweven gaan kopen omdat ze die langer gebruiken kunnen.
Mensen moeten gewoon de verschillende doeken kunnen proberen en dan voelen ze zelf welke ze hebben willen.
Waarom?
Omdat een rekbare doek veel makkelijker in gebruik is.
Althans, dat is mijn mening dus
Hèt grootste voordeel van een tricot-doek: je kan hem van te voren knopen. Dus ook de bbay uit de doek halen, doek om je heen laten zitten en daarna weer terug in de doek stoppen. Bijvoorbeeld om te voeden of te verschonen.
Daarom ook makkelijker buitenshuis te gebruiken. Immers je knoopt de doek thuis alvast om, gaat met de auto of diets naar je bestemming, kindje onderweg veilig in het stoeltje vast en ter plekke laat je het kind in de doek zakken. Zonder dat je met lange uiteindes staat te worstelen om die toch maar uit de modder te houden.
Dus dan zeg ik: liever goede informatie geven over de verschillende tricot doeken ipv. ze maar meteen allemaal terzijd te schuiven.
Als je een tricto doek koopt/maakt, let er dan op dat het helemaal NIET in de lengte rekt. En ook maar weinig in de breedte. De Tricotslen (oa. te koop bij Prenatal) is dus niet geschikt. En de Babycuddle van de Geboortewinkel/Lifetree ook niet.
Maar de Babybundler, MobyWrap, draagdoek.nl en anderen zijn wèl geschikt om tot een kilo of 9 te gebruiken.
Ik heb laatst een paar weken een EllaRoo Wrap van Petra mogen proberen. Mijn oppaskindje was toen rond de 6 maanden (flink gewicht) en ik kon er niet echt mee overweg. Ik bleef maar zoeken naar de juiste knoopwijze en de juiste spanning op de rails.
Terwijl dat met mijn Babybundler nooit een probleem is geweest. Die knoop je om en zit vrijwel altijd meteen goed.
Misschien dat een dikkere geweven doek + vaker oefenen wèl een beter resulaat zou geven.
Zodra de Babybundler niet meer geschikt is omdat de baby te zwaar wordt, ga ik de Lifter gebruiken (Mei Tai wil ik nog steeds eens gaan maken).
Ja, dat is abosoluut waar. EllaRoo is een dunne geweven doek en die moet je echt zorgvuldig knopen om het goed te krijgen. En als je voor EllaRoo nooit een geweven doek hebt gebruikt, duurt het even om het knopen onder de knie te krijgen. Maar dat geldt voor alle dunne geweven doeken.
Olga
www.SlingoMama.nl - voor echte draagdoekmama's! nu ook een ring sling van Didymos - der DidySling!
even mijn fijne tricot-doek verdedigen hoor....ik vond de babycuddle van de geboortewinkel echt super!!! en ik heb hem ook best lang gebruikt, minstens 6 maanden (ik weet het niet meer). ik ben geswitcht naar een geweven doek, niet omdat de rekbare me niet meer beviel, die had ik zo nog maanden kunnen gebruiken, maar omdat ik ook wilde rugdragen.
ik heb er zulke goeie ervaringen mee dat ik juist die altijd zou aanraden als iemand het mij zou vragen, grappig. ik heb nooit een andere rekbare gevoeld trouwens.
Nou nou, ongeschikt zou ik de tricot slen niet willen noemen hoor. Ik wil onmiddelijk van je aannemen dat de bundler etc. beter is, maar dat maakt een slen niet ongeschikt. Ik heb 'm zelf met veel plezier gebruikt tot Berend en Fiene één jaar waren
Zelf noem ik 'm altijd wel even, want voor veel mensen is de drempel om een draagdoek bij de Prénatal te gaan halen veel minder hoog dan bij Beginnings en dergelijke winkels.
Groetjes,
Eva mv Berend (5-2-2005) & Fiene (13-11-2006)
Je hebt gelijk. Ongeschikt is een beetje kort door de bocht.
Maar wel duidelijk minder geschikt.
Pasgeborene krijgen minder steun, waardoor ze sneller wegzakken. En na een paar maanden is de doek vaak al niet fijn meer.