ik heb nog wel een kostelijke anekdote:
ik zat van de week met vriendinnetje in het zonnetje te leren op ons aller lepelenburg. mp3-speuler op met behangklassiek, helemaal goed.
komt er dus zo'n 5 meter verderop een Maroq zitten die het nodig vindt om z'n nieuwe uitklapboxensysteem-voor-op-de-mp3 speler te gaan utiliseren. En wel om de meest debiele kenkster-rep op af te spelen. het was nét iets te hard en te debiel om te kunnen counteren met m'n eigen soundsystem, dus ik loop even naar de beste man toe. 'zou je je muziek misschien ietsje zachter willen zetten?' (op respectvolle toon he, dat wel), en hij 'zzzzzachchchter?'. en ik denk: ja wat wil je nou, moet ik mn vraag nog een keer herhalen ofzo? enfin ik sjok terug, denk er het mijne van en pak mn boek weer.
draait die aap dus 10 seconden later zn hele soundsystem richting mij en zet 'm op full-blast.
ik neem een diepe zucht en denk: ok, ik geloof dat deze jongeman graag een reactie van mijn kant zou willen. goed ik ben de beroerdste niet en geef graag gehoor aan mensen met enorme geldingsdrang. bovendien werd het voor mij een soort maatschappelijke principekwestie (zo ga je toch niet met elkaar om enzo). dus ik slaak een zucht en sjok wederom naar de jongeman, die mij tijdens mijn korte gang zeeeer proofooseer'nt zit aan te kijken.
-'jawat wat wat wat kom je dzoen dan!?'
-'ik vroeg alleen of je hem iets zachter wilde zetten, dit is toch nergens voor nodig. ik vroeg je niet eens of je hem uit wilde zetten ofzo, gewoon iets zachter.'
-'nee nee nee nee nee, tfoe kanker, ik luister altijd mijn moeziek zo hard dat vind ik lekker weet je. je bent niet in je huis je bent in de park de park is niet van jou ofzo weet je ga naar huis huilen gek.'
tot mijn verrukking klinkt het daarna van één dekentje verderop ook nog van twee bemoeizuchtige linksdraaiende studentjes (ik gok 1e-jaars psychologie, uit de provincie, nog helemaal overtuigd van het slagen van de multiculturele samenleving):
'ja joh, toen jij het vroeg had hij zn muziek helemaal niet hard. en als je er last van hebt ga je maar ergens anders zitten.'
er schieten allerlei scenario's door mijn hoofd: een fijne heetgebakerde discussie met de Maroq; het opzichtig vernielen van zijn boxjes; een flinke swaffelpartij van de bemoeizuchtige boerinnetjes; een lepelenburgbrede vechtpartij waarbij het multiculturele drama tot een apotheose komt.. - het was wat je noemt een window-of-opportunity van heb-ik-jou-daar

enfin, om een kort verhaal kort te houden.. ik besluit dus dat ik mijn burgerplicht wel weer gedaan heb, en dat ik eigenlijk gekomen was om te studeren en ga terug naar mijn deken om dat dan maar weer te gaan doen.
maar dan... tot mijn oprechte verbazing, past mijn vriendelijke medelander zijn geluidsniveau toch aan tot een voor ons allebei prettig niveau en draait 'ie zn boxjes weer z'n eigen kant uit. en zo kwam alles toch nog goed en heeft Geert Wilders niet gelijk. EINDE