Skulle behöva inföskaffa mig ett kassaskåp/värdeskåp. Har ni förslag på vart man hittar bra skåp? Nätet? Hemkörning ett måste av fysiska skäl Det behöver inte vara ett värstingskåp för massor av tusenlappar men dock husera och skydda ett antal klockor med boxar och papper. Tacksam för hjälp i frågan //Nicke
... reklamblad från skånska byggvaror. De har del och kör hem. Kan inte bedöma kvalitet/säkerhet på dessa dokumentskåp men har reagerat på låga priser.
Nyckel och kodlås...fri frakt. Sitter nu fastbultat i golvet. Klarar tom viss grad av brand..nån timme eller så innan sakerna inuti börjar smälta. Väggarna är fyllda med nåt gel som är motståndskraftigt mot hetta.
...samtliga har mer eller mindre gratis hemkörning, men ingen bär in klumpen...trots att jag är mer än villig att betala och bor på bottenvåning Får se hur man löser detta....
Brukar gå att bära om man är ett par pers och hänger av dörren
July 3 2009, 3:30 PM
Jag har viss erfarenhet av att kånka in skåp efter att dels ha hjälpt min far att bära in hans vapenskåp och dels ha först tagit emot mitt eget och sen flyttat det när jag flyttade för några år sen.
Normalt går det ganska bra om man ser till att vara 2-3 personer. Hemligheten är att hänga av dörren vilket i alla fall alla vapenskåp jag hanterat har möjlighet att göra. Då blir det dels 30-50 kg mindre vikt och dels får man kanter att bära i. Tar man det sen bara lugnt brukar det gå bra. Farsans skåp lirkade jag, farsan och brorsan dessutom nerför en källartrappa som gör en 90 graders böj. Det var trångt och tungt - men det gick
runt ca 150 kg. Går bra att flytta med en säckkärra om man lyfter av
dörren som väger runt 50 kg. Sen om man bultar fast det med rejäla
skruv i betongvägg eller liknande så är man rätt så med i matchen.
Jag har ett mekaniskt kombinationslås vilket jag föredrar. Inga nycklar
eller batteri och koden i bankfacket.
Mitt skåp har två sexsiffriga koder och det är enkelt att byta koderna.
Original så var det typ 123456 och 567890.
Det ingår även två nycklar och en liten extern batterihållare som man kan använda
när batterierna på insidan dörren tagit slut.
Ang frakt så fick jag mitt skåp levererat ända in i hallen, bor 1 våning upp och har hiss.
Men budet kanske bara var hygglig för det står "leverans till dörren"
och jag antog att det var entrédörren till trappuppgången som menades,
så jag blev glatt överraskad.
Det enda jag stör mig på lite är att skåpet piper en gång var tjugonde sekund så
länge skåpet står öppet. Ska kika i manualen om det går att ta bort pipet.
På arkivexperten.nu under datamediaskåp ( http://www.arkivexperten.nu/ListProducts.aspx?cat=262 ) finns det vissa som även skyddar datamedia vilket jag tror är en stor fördel i och med att i vart fall jag har många skivor, minneskort och hårddiskar fyllda med bilder och filmer jag värdesätter högre än vissa dokument.