<< Previous Topic | Next Topic >>Tillbaka till förstasidan  

Gunnar, förklara...

December 14 2011 at 9:26 PM

Jens  (Login HesterMofet)
TimeToTalk medlem

Bakgrunden till nobelpriset i fysik för en vanlig normalbegåvad.
/Jens

........
Photobucket
Hare Krishna!

Respond to this message   
AuthorReply

(Login HesterMofet)
TimeToTalk medlem

Alltså varför...

December 14 2011, 9:32 PM 

...årets pristagare fick sitt. Såg intervjun men fick inget riktigt grepp om det hela.

........
Photobucket
Hare Krishna!

Respond to this message   

Gunnar
(Login Grabben)
TimeToTalk medlem

Hej Jens

December 14 2011, 10:06 PM 

Ja du Jens. Tar det enkelt. Nobelpriset denna gång i fysik går ut på att universum utvidgar sig snabbare än man trott. Att det sker en utvidgning har man vetat länge via något kallat rödförskjutning. När man med radioteleskop (en slags antenner) studerar en stjärna, galax t.ex kan man via dess utsändning av elektromagnetisk strålning (som radiovågor t.ex) där en ökning av våglängden sker, se att det förskljuts åt det röda hållet i ett ljusspektrum och då sluta sig till att galaxen är på väg bort från oss, (observatören) (motsatsen skullle vara blåförskjutning). Nobelpristagarna Saul Perlmutter, Brian P Schmidt, Adam G Riess upptäckte genom att studera så kallade supernovor att universum expanderar fortare än man trott. Det har dessutom pratats om så kallad mörk energi i dessa samanhang som en så länge bara existerar på pappret och är en gåta och som inte behöver tas upp här. Enklare en så här går inte att förklara tror jag.
MVH
Gunnar

Respond to this message   

Gunnar
(Login Grabben)
TimeToTalk medlem

Att tillägga

December 14 2011, 10:54 PM 

Ju längre bort en galax eller stjärna (supernova t.ex) befinner sig från oss som observerar, tar emot dess utsändning av radiovågor, ju mer rödförskjutning och således en snabbare acceleration av universums utvidgning.
Ett färgspektrum härör av att man tar emot radiovågor av olika våglängd.
Från en stjärna som förbränner grundämnen som t.ex väte. Och då sänder den ut elektromagnetisk strålning.
Synligt rött ljus har våglängd 650-750 nanometer (nm)
Nano = miljarddel.
Kommer man över det synliga röda ljusets våglängd så får man t.ex infrarött ljus. Ljus är en typ av elektromagnetisk strålning.

Respond to this message   

Chuck
(Login ChuckBass)
TimeToTalk medlem

Re: Att tillägga

December 14 2011, 11:03 PM 

Grym kunskap du har Gunnar [linked image]
Men fan jagf är ändå [linked image]

Godkväll!

[linked image]

Respond to this message   

Gunnar
(Login Grabben)
TimeToTalk medlem

December 14 2011, 11:14 PM 

genom att studera ett spektrum från en spektrometer då t.e x ett radioteleskop tar emot radioutsändning av en stjärnas förbränning av grundämnen (väte mest), kan man kolla hur detta spektrum, från elektromagnetiska strålningen (Linjer, Graf) ser ut. Om det finns en förskjutning (större del) av våglängdfånget åt det röda ljusets våglängder.

Respond to this message   

Chuck
(Login ChuckBass)
TimeToTalk medlem

Godnatt! (nt)

December 14 2011, 11:28 PM 

[linked image]

Respond to this message   

(Login HesterMofet)
TimeToTalk medlem

Jaha....

December 14 2011, 10:56 PM 

...det utvidgas, fast än det är oändligt?!
Blir tvungen att sätta mig och meditera över detta...
Känner att jag vill veta mer om det här med mörk energi.
Det är mycket nu...
Jens

........
Photobucket
Hare Krishna!

Respond to this message   

F-L-P
(Login F-L-P)
TimeToTalk medlem

Bra förklaring gunnar!

December 15 2011, 8:47 AM 

Ett liknande fenomen som rödförskjutning men som det brukar vara enklare att relatera till är dopplereffekten.

Denna brukar klassiskt beskrivas med den upplevda förändring av ljudet från en ambulans när den passerar i hög hastighet.

Ljudet när ambulansen är på väg mot dig får kortare våglängd och upplevs som mer intensivt än när bilen har passerat och därigenom får längre våglängd.
Ljudet för de som färdas i bilen är såklart oförändrat oberoende av hastighet.

analogin här är: ambulansen motsvarar stjärnan, ljudet motsvarar ljuset(och ljudvågorna ljusvågorna).

F-L-P

Respond to this message   

Gunnar
(Login Grabben)
TimeToTalk medlem

Jus så ja.

December 15 2011, 10:18 AM 

Respond to this message   

(Login kivex)
TimeToTalk medlem

Exakt....jobbar du med ultraljud ??

December 15 2011, 2:40 PM 

You can always be nr 1

Respond to this message   

F-L-P
(Login F-L-P)
TimeToTalk medlem

Nope inget ultraljud för min del...

December 15 2011, 10:24 PM 

Jobbar med mekanik som produktutvecklings konsult som det så fint heter. Kan rekomendera boken äpplen och stjärnor som faller av ulf danielsson om man har fysik intresse (även bra kurs på uppsala universitet och sommarprart 2010) en icke matematisk introduktion till fysik från stenåldern till kvantmekanik och strängteori.

Respond to this message   

(Login Magget)
TimeToTalk medlem

Ungefär såhär...

December 14 2011, 11:24 PM 

Respond to this message   

Gunnar
(Login Grabben)
TimeToTalk medlem

Ha, Ha Ja

December 15 2011, 10:21 AM 

jag hoppas att jag inte är så där då jag förklarar något.
Försöker alltid den enklaste vägen. Finns ingen anledning att krånga till saker för mycket.

Respond to this message   

(Login mattiask)
TimeToTalk medlem

russin i limpan

December 15 2011, 12:35 PM 

Man kan också förklara det med liknelsen av russin i limpan. Dvs att om limpan jäser så flyttas alla russin bort från varandra. Om två russin befinner sig 1 cm i från varandra från början och brödet jäser till det dubbla på 1s, då har dessa russin färdats med en hastighet av 1cm/s. Om två russin är 4 cm ifrån varandra från början kommer de således ha färdats 4cm/s under samma tid. Dvs att ju längre bort ifrån oss som stjärnor är desto snabbare förflyttas de ifrån oss. Den förflyttningen kan man mäta med rödförskjutningsprincipen.

Det som är lite spooky i det hela är att ju längre bort du tittar desto längre tillbaka i tiden var det som ljuset startde sin resa. Tittar man allra längst bort så är det alltså som att titta tillbaka i tiden. Men då var universum mycket mindre. En effekt av detta är att om du står på nordpolen och tittar allra längst bort så ser du samma sak som när du tittar från sydpolen.

-Gunnar, rätta mig gärna om jag förstått det hela fel!

Respond to this message   

Gunnar
(Login Grabben)
TimeToTalk medlem

Bra liknelse där

December 15 2011, 3:34 PM 

Ja man brukar ta den där om ballongen annars som är samma grej. Jo du har helt rätt.

Respond to this message   
Current Topic - Gunnar, förklara...
  << Previous Topic | Next Topic >>Tillbaka till förstasidan