<< Previous Topic | Next Topic >>Tillbaka till förstasidan  

En alldeles egen tråd

January 12 2012 at 11:48 AM
BD JE  (Login styggpyggeno1)
TimeToTalk medlem

Jag måste ju leva upp till mitt BD och som sådan tycker jag mig stå över er andra lite. Därför vill jag inte beblanda mig genom att kommentera i gamla trådar eller under dagens klocka.

Därför -

Det var ju en tråd om Rolex och attityder häromdagen. Hann inte med i tråden så jag tar det idag istället. Jag har lite olika märken och jag samlar på klockor. Det jag samlar minst på är Rolex. Ändå har jag tio stycken. Det här låter ju helt vansinnigt – eller hur?

Jag använder alla mina klockor oavsett värde, status och/eller vad folk runt mig tycker eller tror. De flesta människor märker inte vad man har för klocka överhuvudtaget. De som märker att jag byter varje dag (i själva verket byter jag flera gånger per dag) och kommenterar det får förklaringen att det är min hobby och att jag har många klockor – som kostar från 500 kr och uppåt. På frågan om det inte är dyrt med Rolex brukar jag svara att det beror på hur man ser det – de har ett bra andrahandsvärde och det är få saker/fritidsintressen som man med visst fog säga att de är värdesäkrade (jag köper inte nya klockor). Jag brukar ta som exempel andra fritidsintressen människor i allmänhet har och visar på hur dessa inte har något bevarat värde (monetärt) alls – ex. spel, idrott, kläder, hemelektronik, m fl. Ur det perspektivet är inte klockor dyrt alls. De flesta förstår detta.

Jag har många Rolex men jag samlar inte på dem – vad menar jag med det? Det är en sanning med modifikation för jag har ett par som är från femtio- och sextiotalet – dessa tillhör nog kategorin samling. Resten gör det inte. Ur samlarperspektiv värdesätter jag en 3000-kronors Longines eller en 500-kronors Tissot högre än en Rolex från 90- och 00-talet. Tillfredsställelsen att bära en gammal Omega eller Lemania är lika stor eller större än en ”isad” guld-daytona.

Varför har jag då dessa halvgamla rollar? Jo, jag anser att de är oslagbart värde för pengarna. Du köper en sportrolle, använder den – och den dag du säljer, för att du tröttnat eller behöver pengar, så har du i princip haft den gratis. Har du riktigt tur visar det sig att någon j-kla tillverkningsmiss gör att just din klocka helt plötsligt är extremt eftertraktad av en amerikansk eller japansk nörd och då har du kanske till och med tjänat pengar på att bara ha en bra klocka.

Den här relativt sannolika värdesäkringen kommer sig av att Rolex är ett ytterst starkt varumärke. Folk i allmänhet tror att det är en ”fin” klocka och de har en bild av guld och diamanter framför sig. Jag menar att den allmänna uppfattningen ger ett bra andrahandsvärde av fel orsak. Det spelar dock ingen roll för det är vad allmänheten tror som gäller när det kommer till andrahandsvärde och varumärkesvärde.

För mig tricklar det ned till två delar:
1. Det är i princip gratis att ha en Rolex om du köper den begagnad.
2. Den är utmärkt vardagsklocka.
Hur många klockor kan du använda i ur och skur, dyka med, slå på, gå in i vilket affärsmöte som helst, svetsa under bilen med, osv? En del svarar då kanske Omega/Breitling/X/XX/osv. – men då kommer vi till andrahandsvärde mm.

Tillåt mig att citera en tysk urmakare i Hamburg. Ahhh, djou ver tse Rolex! Tse Landrover of vaatches!

Liknelsen är faktiskt perfekt – en Rolex är som en Landrover. Fantastiskt ”creddig” historia, starkt varumärke, fungerar i alla lägen och passar in både i stad och öken/djungel/överallt, på senare tid börjat bry sig för mycket om modetrender, finns i fåniga versioner för brackor, används av östermalmsflickor och arméer, etc, etc.

Avancerad – nej, trendig – nej, nyskapande – nej.

Rolex en bra, robust, mångsidig och när den är satt i sitt sammanhang - billig.

Den mest användbara av Rolex klockor anser jag är en helstål DJ, fyra- eller femsiffrig ref. Tänk – en klocka som är gammal nog att samla på, går att använda när du byter däck, dyker och representerar. Om den går sönder finns det delar och blir du utan medel i en by i Peru kan du byta den mot en något du behöver.

Vad folk har för attityd mot/till en sådan klocka är ointressant. Den står bra för sig själv.

Mvh
JE
Ja, just, ja – den här använder jag idag:

Rolex Daytona 16520 on strap

Respond to this message   
AuthorReply

salmonia
(Login salmonia)
TimeToTalk medlem

Väl talat! (nt)

January 12 2012, 12:16 PM 

/salmonia

[linked image]

Respond to this message   

(Login Underskoterskan)

+1

January 12 2012, 1:07 PM 

Badges-2.jpg

Respond to this message   

TomasBc
(Login TomasBc)
TimeToTalk medlem

Huvudet på spiken

January 12 2012, 12:23 PM 

"1. Det är i princip gratis att ha en Rolex om du köper den begagnad.
2. Den är utmärkt vardagsklocka. "

Helt rätt, nästan signaturmaterial.

Respond to this message   
Rivalen
(Login Rivalen)
TimeToTalk medlem

En basic Rolex kostar som en kvällstidning

January 12 2012, 3:50 PM 

varannan dag. Löpande kostnader alltså. Efter 30 år så föredrar jag den begagnade , servade Rolexen framför jättehögen med jämförelsevis värdelöst tidningspapper. Visst är Rolexen såpass mycket mer värd efter 30 år att om man skulle sälja den så visar det sig att man ägt den gratis, eller med förtjänst.

Mvh

Respond to this message   

Andrasteget
(Login Andrasteget)
TimeToTalk medlem

100%

January 12 2012, 12:31 PM 

Håller helt med, om allt. Har försökt förklara varje punkt i detta många gånger.

Respond to this message   
DrDre
(Login DrDre2)
TimeToTalk medlem

Min favoritannons för Rolex

January 12 2012, 12:44 PM 

Den här fångar ju lite av det du beskriver.

[linked image]

Respond to this message   

(Login XlntS)
TimeToTalk medlem

Min favoritannons för Omega...

January 12 2012, 1:16 PM 

[linked image]

"Löst" baserad på denna såklart,

[linked image]

[linked image]

Respond to this message   
DrDre
(Login DrDre2)
TimeToTalk medlem

Den över skojannonsen var rätt kul (nt)

January 12 2012, 1:53 PM 

Respond to this message   
vaniljglass
(Login vaniljglass)
TimeToTalk medlem

Detta är hittills det bästa jag läst på detta forumet! Klockrent.. (nt)

January 12 2012, 1:13 PM 

Respond to this message   

(Login Noreson)
TimeToTalk medlem

Genialiskt skrivet! n/t

January 12 2012, 1:26 PM 

Respond to this message   
AG78
(Login AG78)
TimeToTalk medlem

klassiska inlägg? (nt)

January 12 2012, 1:34 PM 

Respond to this message   

NiklasArvid
(Login NiklasA)
TimeToTalk medlem

Mycket väl rutet broder!

January 12 2012, 1:37 PM 

På pricken i varje detalj!

.
.
------------------------------------------------
“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
¯ Albert Einstein

Respond to this message   

Anders.S
(Login Anders.S)
TimeToTalk medlem

Mycket välskrivet inlägg!>>

January 12 2012, 2:39 PM 

Jag har bara en erinran och det är jämförelsen Rolex/Landrover.
Jag tror nog att Rolex har bättre kvalitet än vad Landrover har.
Åker ofta med en Rangerover till jaktmarken och ägaren uppger ofta att han har jag bytt div.delar. Sedan har den en ruskig värdeminskning. Sköna bilar att köra och åka i, denna är fullutrustad utom navigation.
Jag satsar nog mer på en Rolex, vilken vet jag inte, kanske kan du ge förslag.

Vänligen

Anders.S

Respond to this message   

(Login hemingway1999)
TimeToTalk medlem

+1!

January 12 2012, 2:42 PM 

Respond to this message   
Ndot
(Login eustraps)
TimeToTalk medlem

Bra,

January 12 2012, 2:43 PM 

väl skrivet, antingen är du säljare eller jurist happy.gif
[linked image]

Respond to this message   

Carl
(Login Charles_)
TimeToTalk medlem

Fantastiskt inlägg! Precis min mening också (nt)

January 12 2012, 3:04 PM 

Respond to this message   
Hans B
(Login bjorkman)
TimeToTalk medlem

Håller med om allt utom Landrover-liknelsen ...

January 12 2012, 3:14 PM 

... har haft ett par och det är det absolut sämsta skit jag åkt runt i (vad gäller kvaliteten).
- Annars mycket välskrivet och genomtänkt.

Respond to this message   

(Login ostling)
TimeToTalk medlem

Bra talat! nt

January 12 2012, 3:21 PM 

Respond to this message   

(Login Rivalen)
TimeToTalk medlem

Puuh - man skulle nog ha en sådan där. Du har ofta

January 12 2012, 3:59 PM 

rem - det gillar jag.

Känns helt rätt det du skriver - att värdet är underordnat - att gläjden är viktigare och att Rolex står upp av egen, varumärkesmässigt, men även kvalitetsmässigt - kraft.

Mvh

Respond to this message   

Andrew
(Login b0rge)
TimeToTalk medlem

Jag håller med dig, men...

January 12 2012, 4:26 PM 

Land Rovers är risiga. Missförstå mig inte. Jag ÄLSKAR Defenders samt gamla, Range Rovers, 88:or och 108:or. Men det är ena riktiga skitbilar. Läs valfri entusiastsida på nätet. De gör inget annat än diskuterar vad som är sönder och hur det kan lagas. Förra gången jag var och tittade på en för eventuell affär visade det sig att baksätet vilade på en rejäl träplanka som låg på tvären. Det blev ingen affär.

Respond to this message   
finafisken
(Login finafisken)
TimeToTalk medlem

Har INGET med värdet att göra

January 12 2012, 5:34 PM 

För en kvadratmeter lägenhet i centrala Stockholm får du........ en sprillans ny Submariner.
*(baserat på augustis 2011 kvadratmetersnittpris på 57,427 kr/kvm)

Men... folk blir mer impade om du bär en Rolex än om din lägenhet vore en meter större.

Hur ofta hör man "Wow, är det en äkta Rolex?" jmf med "Wow, är din lägenhet 101 kvm och inte 100?"

happy.gif

Respond to this message   
finafisken
(Login finafisken)
TimeToTalk medlem

Om man köper begagnat...

January 12 2012, 5:51 PM 

...får man 7st Rolex* för en kvadratmeter lägenhet i Stockholm!

* om man slår till på några av de Oyster Precisions som ligger ute nu på Chrono24.

För en ynka kvadratmeter får du nöjet att kunna ha den här konversationen:
"Jo, det är en Rolex, jag samlar på dem"
"Hur många har du då?"**
"Ca 7 stycken" ***
"Wow! Du är ju galen!" ****

**Lägg märke till att icke-klocknördar alltid vill veta antalet.
***Klocksamlare vill alltid verka lite lagom passé, som om att vi inte bryr oss. En extra känga sådär.
**** Icke-klocknördar förstår som sagt inte.

Respond to this message   

axa
(Login axa2)
TimeToTalk medlem

Applåder för ett bra inlägg!

January 12 2012, 8:57 PM 

[linked image] [linked image] [linked image] [linked image]

--------{==================}--------

Relaxa med Axa

Respond to this message   

(Login Jonasson)
TimeToTalk medlem

Tack för det! Nuförtiden...

January 12 2012, 10:29 PM 

...när det klagas så mycket på just Rolex här på forumet, är det som en frisk vårvind med en, i i mina ögon, mer nyanserad och inte minst passionerad, bild av en klassiker!

Från ett snöigt Geilo!
Michael

Respond to this message   

(Login Jockinho)
TimeToTalk medlem

Bra skrivet!

January 14 2012, 11:45 AM 

[linked image]

Respond to this message   
Current Topic - En alldeles egen tråd
  << Previous Topic | Next Topic >>Tillbaka till förstasidan