<< Previous Topic | Next Topic >>Tillbaka till förstasidan  

När man köper en klocka i dag så måste man kallt räkna

May 7 2012 at 2:35 PM
  (Login dolega25)
TimeToTalk medlem

kallt med driftkostnaderna och det kan vara dyrt. Jag blev förvånad när jag hade en vintage Jaeger med ringfunktion som skulle servas och urmakaren ville skicka den till fabriken. På fabriken så gällde en helrenovering av klockan om de skulle släppa till några reservdelar. Det hela skulle kosta drygt 17000:-. Men poängen var att klockan såg ut som ny i skicket och behövdes ingen renovering alls. Utan det enda de skulle fixa var en service på urverket och byte av en del i ringfunktionen. Ett litet stag som saknades för att ringningen skulle funka. Det slutade med att jag sålde klockan till reducerat pris för att slippa den kostnaden och all tjafs med fabriken. Senare fick jag reda på att det fanns en urmakare i Sverige som kunde svarva till den delen jag behövde och dessutom göra servicen. Men då var det försent!!!! Jag har sysslat med klockor i massa år och märkt hur servicen har rakat i höjden på klockorna. Så nu när jag kollar klockor så kollar jag samtidigt vad det kostar att underhålla det tickade mästerverket. Ungefär som man gör när man köper en bil happy.gif Klart fördelaktigt är att köpa en klocka som AD kan serva!!!

Respond to this message   
AuthorReply
AG78
(Login AG78)
TimeToTalk medlem

stämmer väl rätt bra med historien om den australiensiska urmakaren's kampanj...

May 7 2012, 3:16 PM 

Respond to this message   

(Login dolega25)
TimeToTalk medlem

Ja där ser man!! Men det stämmer det han skriver!! Jag

May 7 2012, 4:42 PM 

tycker det är för jävligt att det ska vara så. Jag skickade en bild på min Jaeger till fabriken och frågade om de tyckte att klockan skulle putsas och byta glas och så vidare. Men de skrev att byte av vintagedelar ingick bara i deras helrenoveringsjobb!!! Så det var 17000:- som gällde då ingick en ny klockbox också för att få en del för några hundra utbytt!! Så jag håller med Australienska urmakaren till fullo!! Är det ingen annan som har något skräckexempel att berätta!!

Respond to this message   
Jonas
(Login renntiger)
TimeToTalk medlem

Högintressant eftersom...

May 7 2012, 7:01 PM 

...jag har ett...antal...JLC.
Vilken AD talar du om? Vilken svarvare talar du om? Names, please, det är därför vi har ett forum! [linked image]

Den australiska historien är beklaglig men märklig: "had their accounts for Swiss watch parts closed". Från samtliga schweiziska tillverkare...samtidigt? Har hela schweiziska klockindustrin förklarat krig mot de australiska urmakarna? Underligt. I inget annat land har urmakarna som kollektiv ännu diskriminerats så vad jag vet.
[linked image]
/J

Respond to this message   

(Login dolega25)
TimeToTalk medlem

HUKE i Malmö som ville skicka min vintage JCL till

May 7 2012, 8:27 PM 

Schweiz då inte har reservdelar till vintage JCL. Jag fick ett prisuppgift på mellan 15000:- och 17000:- för en helrenovering . Det gick inte att skicka klockan för att få en del bara utan det var en helrenovering som gällde. Urmakaren som kunde svarva nya delar har jag inte kvar uppgifterna om. Jag tror att han höll till i Västervik.

Respond to this message   
Jonas
(Login renntiger)
TimeToTalk medlem

Tack Orup för värdefull info! <nt>

May 8 2012, 12:44 AM 

Respond to this message   

Andrasteget
(Login Andrasteget)
TimeToTalk medlem

Tog med mig en Panerai med P.2004-verk till Nymans ...

May 7 2012, 7:04 PM 

... i tron att de skulle kunna plocka bort en liten fiberbit på tavlan utan kostnad eftersom garantin inte gått ut.

Visade sig att de ville ha 2000 kr för transport, försäkring och administration för att skicka klockan till Geneve.

Värdelöst.

Respond to this message   
Robin
(Login rullplanka)
TimeToTalk medlem

Kan löna sig att kolla runt

May 7 2012, 8:20 PM 

Samma för mig med Nymans de ville ha 2000:- för att ta sig an min klocka som en morgon bara stannade. Var garanti kvar så jag vart väldigt förvånad att jag skulle behöva betala för en garanti reparation. Tog mig en prommenad till Rob Engström och där var det helt annat bemötande, inte nått tal om att det skulle kosta något.

Respond to this message   

(Login dolega25)
TimeToTalk medlem

Det är sant! Man ska nog kolla med flera urmakare innan

May 7 2012, 8:32 PM 

man låter någon göra jobbet. Det kan verkligen löna sig. Jag har erfarenhet av det med andra klockor som jag har haft.

Respond to this message   
cw380
(Login cw380)
TimeToTalk medlem

Var klockan köpt hos nymans då?

May 8 2012, 1:24 PM 

I så fall borde de fixat det gratis. Var den nätköpt så är det ju å andra sidan rimligt att de vill ha något betalt.

Respond to this message   

(Login Lukas_p)
TimeToTalk medlem

Men hur funkar det ?

May 8 2012, 3:36 PM 

Om jag har en klocka som har garanti kvar borde man väll kunna lämna in den till vilken AD som helst? Man måste väll inte köpt klockan på det stället man vill få den lagad?
Om jag får problem med min bil under garantitiden (fabriksgaranti) så kan jag åka in till vilken auktoriserad Volvoverkstad jag vill och få det åtgärdat. Arbetsorder och fakturan går till Volvo centralt.
Varför skulle det vara annorlunda med klockor?

Respond to this message   
cw380
(Login cw380)
TimeToTalk medlem

lite tankevurpa

May 8 2012, 5:42 PM 

Du får tänka att din verkstad isf ska skicka bilen till Volvofabriken, om jämförelsen ska funka...

I det här fallet är det ju Panerai som gör jobbet. En AD kan inte fakturera panerai för frakt/hantering etc... bara så det är. De har rätt att ta ut hanteringsavgift om du inte är kund hos dom sen tidigare och köpt klockan där.

Respond to this message   
Jonas
(Login renntiger)
TimeToTalk medlem

Nix.

May 8 2012, 6:42 PM 

Självklart måste AD fakturera en hanteringsavgift som betalas/avräknas av tillverkaren. AD har försäkringar som täcker garantiarbeten och garantihantering, det betalar du för som kund redan vid klockinköpet, du ska inte behöva betala för detta 2 ggr.
/J

Respond to this message   

(Login cw380)
TimeToTalk medlem

ja exakt

May 8 2012, 9:20 PM 

Vid inköpet i butiken. Har du köpt den i andra hand eller på nätet (och den inte är ursprungligen uttagen hos butiken du knallat in i) har du ej betalat denna kostnad så den tillkommer då. Simples really.

Respond to this message   

(Login Lukas_p)
TimeToTalk medlem

Ingen tankevurpa...

May 8 2012, 9:20 PM 

en bil skickas inte till fabriken för att lagas utan en auktoriserad handlare med verkstad fixar felet hemma. Nymans tex har ju nordens största och mest utrustade verkstad (enligt dem själva) och borde inte behöva skicka iväg klockan någonstans.
Har de ingen verkstad så blir det väll som någon annan sa, frakten går på garantin (förutsatt att det är ett garantiärende).

Respond to this message   
cw380
(Login cw380)
TimeToTalk medlem

nix

May 8 2012, 10:46 PM 

Klockor är inte bilar. Garantirepar på klockor går till tillverkaren. Helt olika branscher så alla jämförelser haltar.

I det här fallet kan jag tycka att nymans borde kunnat öppna och ta ut dammet, hur enkelt som helst, men är inte klockan köpt hos dem så är det kanske deras policy att inte göra så ? Det vore ju indirekt att uppmuntra näthandel/gråhandel, om nu klockan är köpt så.

Respond to this message   

(Login jocke1)
Moderator

Har de börjat>>>>>>>>

May 8 2012, 7:22 PM 

laga Audi hos Volvo? [linked image] [linked image]

Jocke

Respond to this message   

(Login jocke1)
Moderator

Jag tror de tar ut sina kostnader innan den skickas>>>>>>

May 8 2012, 7:28 PM 

Blir det sen ett garantifall så återbetalas frakt/försäkrings kostnaden.
Har klockan köpts någon annanstans är nog inte AD'n intresserad att ligga
ute med dessa pengar. Har den köpts hos dem själv tror jag inte de tar ut
någon avgift för frakt/försäkring men om garantiärendet inte blir godkänt
får ägaren stå för kostnaderna.

Jocke

Respond to this message   

(Login cw380)
TimeToTalk medlem

precis.

May 8 2012, 9:21 PM 

Men det lät här som att den inte var köpt på Nymans? Då blir det ju så klart avgifter, om man nu inte råkar känna någon där eller vara kund på andra klockor sen tidigare... ymmv happy.gif

Respond to this message   
Ingo
(Login Lukas_p)
TimeToTalk medlem

Det väll precis som Jocke säger...

May 9 2012, 2:12 PM 

...att man får lägga ut tills det är konstaterat att det är en garantiåtgärd. Men man betalar inget i slutändan och det bör inte spela någon roll från vilken AD man köpt.
Jämförelsen med bilar är ju inte så annorlunda vad gäller kostnadsteckning? Spelar väll ingen roll om man skickar iväg klockan eller får det fixat i butik. Allt handlar om man får betala eller inte.

Respond to this message   
cw380
(Login cw380)
TimeToTalk medlem

fast det spelar ju roll

May 9 2012, 9:21 PM 

Finns många variabler i detta. T ex kan du inte gå in till en stjärnurmakare och förvänta dig att han ska hantera skickning av din Certina gratis, om du köpt den på Klockmaster, trots att båda säljer märket...

Är det garanti får du alltid jobbet gratis ja, men inte nödvändigtvis butikens hantering, det kan de bestämma över själva i sådana här fall.

Respond to this message   

Andrasteget
(Login Andrasteget)
TimeToTalk medlem

Klockan är köpt i Italien, men jag ser inte vad det spelar för roll.

May 10 2012, 9:55 AM 

Frakt och försäkring bör väl rimligtvis Panerai stå för, det är deras bristande kvalitetskontroll som lett till att klockan fått gå iväg med en skräp under glaset.

Att bistå med arbetstid för att administrera ärenden av den här typen bör rimligtvis urbutiken ha tagit på sig när de skrev på för att få sälja Panerai-klockor.

Nymans säger för övrigt att de inte kan/får öppna någon klocka med P.2004-verk, oavsett om den är köpt hos dem eller inte.

Respond to this message   
cw380
(Login cw380)
TimeToTalk medlem

rimligt

May 10 2012, 11:28 PM 

eller ej, så funkar det inte så, även om jag förstår att du skulle önska det

Respond to this message   

axa
(Login axa2)
TimeToTalk medlem

Helt sjukt!!! nt

May 7 2012, 8:50 PM 

--------{==================}--------

Relaxa med Axa

Respond to this message   
Höken
(Login Hoken)
TimeToTalk medlem

Rob E

May 8 2012, 8:40 AM 

Lämnade min JLC till Rob Engström och de fixade service och nya delar till en rimlig peng. Tolkade det som om de gjorde servicen i egen verkstad.

Respond to this message   

(Login Painter86)
TimeToTalk medlem

Omega fabriken ville ha 48tkr för att min helgudare skulle fixas till, men>>>>

May 8 2012, 11:08 AM 

Boetten hade en bula och enligt dem skulle det ha stört klockans funktion så pass mycket att ny boett va aktuellt :S...

Målarn

Respond to this message   

axa
(Login axa2)
TimeToTalk medlem

Helt sjukt! nt

May 8 2012, 5:44 PM 

Relaxa med Axa

Respond to this message   

(Login Painter86)
TimeToTalk medlem

Japp skojja inte!!! Betalade slutligen 12800kr för servicen..

May 8 2012, 8:39 PM 

Men är väldigt nöjd med det för de va de priset vi va överens om innan.
När dem väl "undersökte" klockan de va då dem höjde priset till 48tkr men jag vägrade betala de och dem serva och bytte allt iaf, som tur happy.gif..

Målarn

Respond to this message   

axa
(Login axa2)
TimeToTalk medlem

Bra gjort! Dom försökte med en fuling. nt

May 8 2012, 9:33 PM 

Relaxa med Axa

Respond to this message   
Current Topic - När man köper en klocka i dag så måste man kallt räkna
  << Previous Topic | Next Topic >>Tillbaka till förstasidan  
Find more forums on WatchesCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2014 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement