Jag är nära att köpa min första PAM. Idag har jag provat PAM 320 och 270 hos min lokala AD. Dessa klockor är mer eller mindre identiska visuellt, förutom att glaset (kupolen) på 270 är rundare och mer konvext. Jag föredrar den här looken över det något plattare glaset i 320, men jag är inte villig att betala nästan dubbelt så mycket för den extra funktionaliteten och komplexiteten hos 270.
Frågan är om det finns några andra PAM-alternativ som har samma glas som 270? Hur är det med 312 och 351?
Situationen kompliceras för övrigt av att andrahandsvärdet på kronograferna (275 & 311) är relativt dåligt, vilket gör att det går att hitta en begagnad 275 för vad en begagnad 270 kostar på andrahandsmarknaden...
Jag inbillar mig att det hänger på glaset...vilket dock är lite galet med tanke på att prisskillnaden mellan 233/270 (med mer kupat glas) och ex. 320 och 351 är 30-40%...
Ja, snart är jag i hamn! Känns skönt efter månader av funderande och provande...
.....439h alt 673b.....lite roligare.....tycker bättre om när packningarna till baclocket är svagt gråa eller blå i färgen än vanliga svarta. Nån som håller med??
Alla 1950 har inte Dome-glas, det är det som är ursprungsdilemmat
I den bästa av världar så skulle jag önska en 320 med Dome-glas, alternativt en motsvarande modell utan GMT, Power reserve, Kronograf osv. vilket är funktionalitet jag inte behöver (eller är beredd att betala för). Det verkar inte finnas, åtminstonde inte ibland de aktuella modellerna.
Känner någon PAM-kännare till om det finns några tidigare modeller med dome-glas som inte rusar iväg i pris?