med en fru och halva bekantskapskretsen som kockar och kallskänkor blir man skadad men ett tips är www.cleancut.se
Riktigt bra priser och du får vad du betalar för, en riktigt bra kniv går på strax över tusenlappen (lite beroende på modell såklart), över 1700kr är det överkurs tbh. Skulle hellre köpa fler knivar isåfall. De som kostar mer är bättre men knappast något som behövs i ett hemmakök, ofta tycker jag victorinox knivar räcker gott men det är ett stort snäpp upp om du vill investera i jappsare för runt 1000-1600kr/st istället.
Men det är jätteolika vad som passar din hand, vad du skall ha för typ av kniv, längd osv osv så det bästa är att åka dit och klämma på de han har inne så att du får något som verkligen passar dig.
Generellt kan ju iaf nämnas att du gör rätt i att glömma global.
Har själv beställt därifrån flera gånger och har aldrig haft strul. Mer prisvärda blad hittar du nog inte någonstans. JCK Kagayaki VG-10 är en riktigt prisvärd kniv, den rekommenderas på diverse forum. Har själv aldrig använt den, utan jag kör mer på Hattori HD/KD serierna.
Men en sak bara, akta för i helsike fingrarna! Du kommer märka hur otroligt mycket roligare det blir att laga mat med riktiga knivar, men dessa jappsare är sinnessjukt vassa och när det går fel så går det riktigt fort! Så ta det riktigt lugnt!
Heter serien vi har. Riktigt snygga enligt mig med en träliknande ådring på bladet. Smitt enligt svärdsprincipen lager på lager och ligger mycket bra i handen om du är högerhänt. Handtagen i mörkt trä är läckra!
...jag har en uppsättning ur Kershaw 8800-serien från KAI. Sinnessjukt vassa och inte bara det, de verkar tåla ALLT! Har haft dem i fem år, använder dem varje dag, aldrig slipat någon av dem och de är precis lika vassa fortfarande. Min sambo skär i allt och slänger dem dessutom i diskhon för jämnan. Jag förvånas varje gång jag använder dem över hur det fortfarande kan vara rakbladsvassa utan underhåll.
__________________________________________________________________________________________
I said do I look like a beautiful blonde with big big tits and an ass that tastes like French vanilla ice cream?
Det där får man nog ta som sanning med modifikation. En kniv, oavsett stål, kan aldrig vara rakbladsvass efter fem år om man använder den frekvent, och verkligen inte om man slänger den i vasken med jämna mellanrum Sen håller jag med om att det är bra knivar, absolut!
För ca 10 år sedan köpte jag ett träblock med 6 knivar (och ett bryne) från Zwillingen. Det är nog inte särskilt exotiskt, men de har funkat bra i alla fall.
Har själv kört med Global och även jag upplever att de är för lätta.
Japanerna är dock överlägsna på att tillverka knivar, men i Japan kostar en vanlig Global-kniv inte mycket mer än en "bra" Ikea-kniv.
Det är generalagenten i Sverige som lyckats hypa Global (ungefär som Gås-jackor, extremt bra kvalitet - helt klart bland de bättre, men de kostar hälften så mycket i ursprungslandet).
Mac-knife som används på många Japanska lyxrestauranger, och har en extremt fin kvalitetskänsla, trots detta så håller de vettiga priser och en låg profil.
Om Du vill spara en slant och inte vill ha ett helt set, så har Ikea en bra "kock-kniv" för femhundringen.
Damascus-blad med kärna av VG10 stål. Svårslaget under lusentappen
Tony Gustavsson (Login TonyGustavsson) TimeToTalk medlem
Hattori...
July 30 2012, 11:40 PM
Köp från jck för ca 1500, mer valuta får du knappast för pengarna. Har en kockkniv på 21 cm därifrån som används professionellt dagligen, är ruskigt slitstark och snygg.
Har själv också Hattori knivar till vardags, trevliga och bra de är tyvärr inte handgjorda utan tillverkas maskinellt. Vill du sedan gå upp lite och få riktigt fina handgjorda mästerverk titta på Mr Tanakas knivar i serien R2 dessa är gjorda helt för hand och har en känsla och själ i kniven.
Sedan har du Tsukasa Hinoura ytterliggare ett steg till, men då hamnar man på ca 8000-10000 kr per kniv..