Tillbaka till huvudsidan  

REVIEW:Caught between Empires! 2007

January 30 2008 at 7:48 AM
Undersköterskan  (Login geraldgenta)
Owner

 
 

REVIEW: Caught between Empires !

Written by Undersköterskan at 07 Aug 2007 11:14:37:

Omega Seamaster GMT (ref nr. 2534.50.00) möter Breitling Colt GMT (ref nr. A32350)

Text och i vanlig ordning riktigt usla bilder: Forumets undersköterska

GMT, Greenwich Mean Time, är en internationellt använd benämning på den komplikation som eder undersköterska håller främst bland dem alla, sålunda en klockas förmåga att samtidigt visa två olika tidszoner. Det är givetvis inte den mest exklusiva av komplikationer, vilket för övrigt allmänt anses vara Abraham-Louis Breguet’s tourbillon, men däremot en av de i särklass mest användbara och alla tillverkare med självaktning har en eller flera modeller i sitt sortiment av just denna anledning. Omega och Breitling, som givetvis inte är något undantag, är två tillverkare som närmast utgör imperier på dagens horologiska världskarta, mer vitala, kraftfulla och expansiva än någonsin tidigare, och att välja en GMT-modell från respektive läger för att sedan ställa dem mot varandra är en angenäm uppgift få förunnad. Det är lätt att fastna någonstans mitt emellan, ”caught between empires”, och för egen del har det resulterat i ett ben i vardera läger. Omega har, till skillnad från Breitling, ett flertal olika GMT-modeller i sina kollektioner och sedan ”the Great White” nyligen upphörde att tillverkas är det Bond-versionen med Omega caliber 2628 som tagit över stafettpinnen. Den kallas så, trots att den aldrig förekommit i någon Bond-film, men likheten med 2531.80.00 och dess nyligen presenterade efterföljare 2220.80.00 gör förstås denna association oundviklig. Det är en underbar GMT med glasbaksida och en urtavla som till sin utformning påminner mycket om Breitling Colt GMT men som också, sett till listpriset, spelar i en annan division. Mer rättvist vore istället att ställa Breitling Colt GMT mot Seamaster GMT, den enda kvarvarande caliber 1128 försedda Seamastern i produktion och med ref. nr 2234.50.00 eller 2534.50.00 beroende på länkval. Det är dags att låta de två i särklass bästa kombattanterna i 20000-kronors klassen göra upp på lika villkor. Vilken av dem är ”the ultimate GMT champion” ?

Låt mig dock först yttra några ord om de skapande krafter som står bakom dessa bägge schweiziska mästerverk:

Omega har gått in i det 21:a århundradet vid bättre vigör än någonsin tidigare. Numera utgör tillverkaren vars urtavlor kännetecknas av den grekiska bokstaven för perfektion den i särklass viktigaste delen av The Swatch Group, världens mest betydande tillverkare av klockor och urverk, och det är inte svårt att begripa varför. Omega har funnit sig självt och hittat hem vilket i praktiken inneburit ett stadigt ökande utbud av ”manufacture calibers” (tillverkade helt och hållet in-house) och en innovationsförmåga fullt i klass med forna tiders glansdagar såsom lanseringen av världens första serieproducerade co-axial verk (Omega caliber 2500A) på Basel-mässan år 1999, den mest enastående tekniska bedriften under hela det förra århundradet, och för all del den helt nyligen avklarade lanseringen av Omega manufacture caliber 8500/8501, en kaliberserie fylld med tekniskt godis som sätter ribban ”for others to follow”. Gruppen har behandlat Louis Brandt’s anrika manufaktur med varsam hand, mån om att främst bibehålla men också stärka dess själ, ett arbete som nu bär frukt i form av stadigt ökande tillverkningssiffror och internationellt anseende. Omega har återtagit sedan länge förlorad mark och åter blivit ”an empire truly second to none”.

”What are wings for if not for flight ?” Leon Breitling grundade företaget som bär hans namn i natursköna St. Imier år 1884 men flyttade verksamheten, ett resultat av den ökande produktionen, till La-Chaux-de-Fonds redan år 1892. Breitling har numera en ikonstatus som tillverkare av mekaniska kronografer, en följd av att tillverkaren redan från början valde att specialisera sig på just detta område och allt sedan dess också bidragit till flera avgörande och mycket betydelsefulla innovationer på området, exempelvis ”the push-piece” (start och nollställning av kronografen ombesörjdes tidigare via uppdragskronan) år 1923 med placering ovanför kronan och när även den andra, år 1934, hittade sin plats under kronan var kronografen, såsom vi känner den idag, skapad. I mitten av 60-talet började på allvar utveckligen av världens första självuppdragande mekaniska kronografkaliber, ett projekt så omfattande att ärkerivalerna Willy Breitling och Jack Heuer såg sig nödsakade att gräva ner stridsyxan och tillsammans med Büren Watch, som blev en viktig del i samarbetet tack vare sitt ”know-how” rörande komplikationer, gick Breitling och Heuer-Leonidas samman i ett av horologins hittills största utvecklingsprojekt. De praktiska problemen var stora; fjädern gavs stor styrka, uppdragningsmekanismen med sin mikrorotor gjordes så effektiv som någonsin var möjligt och effektförlusten längs med transmissionen minskades till ett minimum för att urverket skulle ha tillräcklig kraft att driva kronografen. Det hela bar frukt år 1969 och resulterade i Breitling caliber 12, en lansering som skedde ungefär samtidigt som Zenith’s legendariska El Primero. Vem som egentligen var först debatteras flitigt än idag, klart är emellertid att Breitling, som så ofta förr, ännu en gång kunde ståta med att vara en av kronografens stora pionjärer. Sedan kom den, den största kris som horologin någonsin skådat. Rolex vacklade, Omega gick ner på knä och Breitling föll ner i avgrunden, ”into the abyss”.

När Ernest Schneider år 1979 för en spottstyver tog över företaget från Willy Breitling, sonson till Leon Breitling, återstod bara spillror av den anrika tillverkaren och företagets anställda var hänvisade till att försörja sig som lastbilsförare och trädgårdsarbetare. Övertaget sågs av många som den sista spiken i kistan men var i själva verket början till något nytt och det är inte troligt att Breitling överlevt utan det. Ernest Schneider, som numera placerat sin son Theodore vid rodret, insåg tidigt att marknadsföring var den nya nyckeln till överlevnad och när så renässansen, i elfte timmen, väl kom var Breitling fortfarande vid liv och en av de stora vinnarna vars vitalitet och styrka sedermera tilltog och fortfarande tilltar för varje år som går. Idag är Breitling ett imperium av nästan samma omfattning som Omega, med en karaktäristisk produktion fördelad på fyra kollektioner som alla är omedelbart igenkännbara som just Breitling, inifrån och ut. Breitling är ingen manufaktur men ägnar likväl sina urverk stor omsorg, ett måste i den prisklass det bevingade B:et rör sig i, och klockornas boetter, urtavlor och länkar håller högsta världsklass.

BOETT och URTAVLA (OMEGA): Seamaster GMT delar boett med i stort sett övriga Seamaster-kollektionen, en ömsom högglanspolerad, ömsom finslipad boett i solitt, rostfritt 316L stål av högsta tänkbara kvalitet. Den är estetiskt mycket tilltalande, omisskänneligen Omega, och rakt igenom välbyggd. Uppdragskronan är skruvad, en självklarhet rörande dykare och alla Seamasters är ju, såsom namnet antyder, gjorda för att klara av högst aktningsvärda djup. Seamaster GMT är konstruerad för ett maximalt tryck motsvarande 30 bar, sålunda 300 meter, vilket också är maximalt dykningsdjup för våra tre svenska ubåtar av Gotlandsklassen. Till skillnad från flertalet av syskonen saknar dock Seamaster GMT den karaktäristiska och externt placerade heliumventilen vid klockan 10, något som ofta välkomnas men också saknas av ”afficionados world-wide”. Personligen tillhör jag den sistnämnda grupperingen och anser att Seamasters byggda för djup på 300 meter eller mer bör vara försedd med Omegas patenterade och så ljuvligt karaktäristiska externa heliumventil.

GMT-visaren är lång och avläses därmed på vridringen, ”the bezel”. Det är en kompromiss eftersom Omega genom denna lösning också gör det omöjligt att använda klockans vridring för att mäta kvarvarande tid under maximalt 60 minuter men som samtidigt också är praktiskt eftersom det möjliggör en snabb inställning av vald tidszon genom att helt enkelt bara vrida vridringen. Något behov av att behöva skruva ut kronan och ändra visaren föreligger därmed oftast inte. Breitling har valt det omvända förfarandet, men mer om det nedan. Urtavlan hör till det mest lättigenkänneliga och älskade som finns, de klassiska vågorna och de omsorgsfulla, och massiva, fälten med SuperLuminova är applicerade direkt på tavlan, en konst Omega numera till fullo behärskar (tidiga exemplar kännetecknades alltför ofta av luminovablödningar). Den är, förutom GMT-visaren och texten då givetvis, identisk med storsäljande 2254.50.00 och presenterades också samtidigt, år 1998, varför just denna svarta version av Seamaster GMT gavs inskriptionen ”50 Years” på boettlocket för att fira 50 års jubileet av lanseringen av hela Seamaster-konceptet år 1948. Av någon anledning saknar den numera inte längre tillverkade Seamaster GMT med vit urtavla, ”the Great White”, denna inskription. Serienumret finns graverat på baksidan av hornet vid klockan 7 och det rejält tilltagna safirglaset är endast antireflexbehandlat på insidan, en väl fungerande lösning med tanke på repkänsligheten.

Sammanfattningsvis ett fenomenalt arbete och en urtavla som lyser likt en fackla om natten, fullt i klass med ökända Seiko Monster.
BETYG: 9 (av 10)

BOETT och URTAVLA (BREITLING): Så gott som samtliga, med några undantag likt Navitimer-kollektionen, klockor från Breitling kännetecknas av den fantastiska vridringen med dess fyra ”rider tabs” vid klockan 12, 3, 6 och 9. Funktionellt är de tänkta att göra vridringen mer greppvänlig och skydda glaset, men i praktiken fungerar de bäst som förstörare av allehanda tröjor. Icke desto mindre, tillsammans med de sammanlagt åtta eller tolv skruvarna (Aeromarine-kollektionen har inte inskruvade ”rider tabs”), är det en ljuvlig vridring att både betrakta och använda, så utsökt utformad och så totalt olik alla andras att eder undersköterska närmast handlöst faller i förälskelse. Vridringen har för övrigt en safirbeskyddad luminovacirkel vid 60-markeringen och är traditionellt numrerad likt alla andra dykarklockor, vilket medför en kortare GMT-visare än ovan beskrivna rival eftersom GMT-skalan därmed tryckts direkt på urtavlan. Själva urtavlan är, i mina ögon, den mest tilltalande av allt Breitling numera tillverkar. Den är ingalunda sönderplottrad, har måttligt med SuperLuminova och det vackra, bevingade B:et är tryckt i guld direkt på tavlan vilket jag personligen finner bra mycket stiligare än de applicerade logotyperna i silver som syskonen får lov att dras med. Till skillnad från Seamaster GMT möjliggör vridringen att Colt GMT kan användas som en genuin dykarklocka, men detta sker också på bekostnad av den lätta GMT-inställning som Seamastern kontrar med. Att göra en dykarklocka med GMT-visning kräver en kompromiss, de bägge tillverkarna har valt varsin väg och i bägge fallen rör det sig om lösningar med såväl fördelar som nackdelar.

Boetten är, likt allt annat Breitling tillverkar på detta område, av högsta världsklass. Utgångsmaterialet är 316L och materialet har högglanspolerats rakt över, safirglaset är antireflexbehandlat på såväl insidan som utsidan (vilket ju kan ifrågasättas med tanke på hur lätt det är att repa) vilket förmedlar ett lätt lila ljussken ur vissa vinklar som eder undersköterska inte har någonting emot men som ofta ogillas av andra. Kronan är inskruvad och förmedlar en mycket hög kvalitetskänsla i användandet och boetten är byggd för att motstå ett tryck på 50 bar, sålunda 500 meter. Det är närmast en fördubbling jämfört med Seamastern, men rent praktiskt spelar det ingen roll. Det rör sig i båda fallen om kompetenta dykarklockor, även om Colt GMT torde vara bäst utrustad med tanke på sin vridringsutformning. Ingen av dem gör bort sig i djupet och likt Seamastern saknar Colt GMT den interna heliumventil som kännetecknar syskonet SuperOcean. Boettlocket är inskruvat, precis som på Seamastern, medan den flitigt graverade baksidan förutom serienumret även avslöjar klockans referensnummer, i detta fall A32350 (A indikerar att klockan är tillverkad i stål rakt igenom, 32 indikerar att klockan får sin kraft från en Breitling caliber 32 och den därpå följande 3:an slår fast att klockan genomgått COSC med godkänt resultat).

Det här är förstås klockans stora paradgren, vilket ju också gäller Breitling i stort. Tillverkarens boetter håller högsta tänkbara klass och Colt GMT är inget undantag.
BETYG: 9 (av 10)

LÄNK (OMEGA): 2534.50.00 kommer med den välkända Bond-länken men erbjuds också med Speedy-länk (med det snarlika referensnumret 2234.50.00). Kvaliteten i materialval och sammansättning kan inte bli bättre, och estetiskt är det också en fullträff, förmodligen den främsta orsaken till varför Omega valt att inkorporera det i ett så stort antal modeller. Dykförlängning finns givetvis och spännet ger ett väldigt solitt och säkert intryck med två på var sin sida lokaliserade tryckknappar för öppning. Ett sammanfattningsvis fantastiskt väl utfört arbete som ofta och orättfärdigt får kritik för användandet av stift istället för skruvar, en lösning som ingalunda är sämre ur hållfasthetssynpunkt men däremot gör länken svårare att justera på egen hand (ett delikat arbete som bör överlåtas till en urmakare).
BETYG: 9 (av 10)

LÄNK (BREITLING): Colt GMT går att få med Breitlings omtyckta och senaste version av Professional-länken, Professional II, med konventionellt utformat spänne. Det är en underbar länk, fantastiskt välbyggd och utstrålandes en kvalitetskänsla som ligger ett halvt snäpp före Omega. Det kan helt enkelt inte bli bättre än så här, känslan av att fingra på länken leder snarare tanken till ett solitt stycke rostfritt stål än till en länk med dess åtskilliga komponenter. Breitlings arbete på länkområdet är, allmänt betraktat, närmast i särklass och att jag själv valde läderrem före länken har mer med min förkärlek för varma remmar än kallt stål att göra. Det här är ett mästerverk som Omega inte riktigt fullt ut förmår matcha avseende kvalitetskänsla även om Seamaster-länken med säkerhet håller samma nivå avseende hållfasthet i det långa loppet (vilket för övrigt också kan sägas om Rolex’s Oyster-länk som dock inte på långa vägar kommer i närheten vad gäller kvalitetskänslan).

Högsta världsklass och högsta betyg !
BETYG: 10 (av 10)

URVERK (OMEGA): Omega caliber 1128 bygger på klassiska Omega caliber 1120, presenterad år 1996, som i sin tur är en vidareutveckling av Omega caliber 1109 som i sin tur är en kraftigt modifierad version av ETA 2892-A2. Minsann, modifieringarna har avlöst varandra och i slutändan resulterat i en av marknadens absolut bästa kronometercertifierade GMT-kalibrar. Det är ett genuint GMT-verk, alltså ingen GMT-modul likt Breitlings nedan redovisade urverk, med integrerad GMT-komplikation och skillnaden mellan ett ”riktigt” GMT-verk och ett verk med GMT-modul avslöjas lätt i själva handhavandet av komplikationen, i ett GMT-verk förflyttar man timvisaren medan man med en GMT-modul istället förflyttar GMT-visaren. Den förstnämnda lösningen är att föredra, men kräver också en mer avancerad mekanik än den sistnämnda.

Omega caliber 1128 är ett urverk konstruerat av och för Omega men som dock tillverkas och även levereras av ETA enligt Omegas specifikationer. Urverket uppfyller därför inte kraven på ”in-house” (urverk tillverkade av manufakturen själv, är mycket sällan bättre men dock givetvis mer unika) och är, strikt betraktat, ingen manufacture caliber även om det är konstruerat av och endast för Omega. Inte mycket återstår dock av det dugliga utgångsmaterialet, ETA 2892-A2, efter de omfattande modifieringarna som i flera led förvandlat Omega caliber 1109 och Omega caliber 1120 till Omega caliber 1128. Resultatet är fantastiskt även om Omega caliber 1128 saknar några av de tekniska godbitar som syskonkalibern Omega caliber 2628 kan ståta med (free sprung-balans och co-axial impulsöverföring) i Seamaster Professional GMT.

Urverket är en stor behållning i Seamaster GMT, de omfattande modifikationerna, främst riktade mot uppdragningsmekanismen och som därför väsentligt ökat antalet stenar, och det faktum att verket är ett genuint GMT-verk gör det närmast unikt i prisklassen. Mycket hög kvalitet rakt igenom och vacker dekorering med Cotes d’Geneve på rotorn och molndekorering på de underliggande bryggorna gör verket funktionellt mycket svåröverträffat och estetiskt till en riktig läckerbit.
BETYG: 9 (av 10)

URVERK (BREITLING): Breitling är, till skillnad från Omega, ingen traditionell manufaktur men lyckas till stora delar väga upp detta faktum genom att omsorgsfullt bearbeta, och i vissa fall även modifiera, sina mekaniska kalibrar som till övervägande del levereras av ETA. Den nya generationens kvartsverk, SuperQuartz, som enligt Breitling levererar en precision upp till tio gånger bättre än konventionella kvartsverk tillverkas däremot in-house. En ingående bearbetning av tillverkarens mekaniska kalibrar är givetvis ett måste i den prisklass i vilken Breitling numera med framgång huserar. IWC och Omega ligger tveklöst både ett och två steg före ur en rent modifieringsmässig betraktelse med en hel del så kallade ”in-house solutions” integrerade i verken, men allt sedan Breitling förvärvade Kelek år 1999, sedermera en viktig beståndsdel i Breitling Chronometriè i La Chaux-de-Fonds, har även det bevingade B:et försett sig med ett ”know-how” som företaget tidigare saknat och som gjort det reellt möjligt att applicera egenhändigt utvecklade och tillverkade moduler i kronografer ursprungligen tillverkade på annat håll. Breitling fäster heller inte någon större officiell tyngd vid begreppet ”in-house”, som tyvärr numera ges en överdriven betydelse inom horologin i stort vilket ju ofta åskådliggörs inte minst här på Time to Talk. Likt en flygplanstillverkare köper företaget istället in specifika komponenter som sedan sätts samman och testas utifrån Breitlings egna referensramar.

Det inre livet i Breitling Colt GMT utgörs av Breitling caliber 32 som i sin tur är en lätt modifierad version av ETA 2893. Det rör sig sålunda inte om något genuint GMT-verk då ETA 2893 i princip är ett ETA 2892-A2 med GMT-modul, ett faktum som tydligt framgår med uppdragskronan utskruvad i dess första läge. Medsols regleras datumvisningen och motsols justeras GMT-visaren.

En skillnad gentemot Omega är att Breitling erhåller sina urverk i dess beståndsdelar, först när komponenterna anländer sätts de omsorgsfullt samman och reguleras ingående hos Breitling Chronometriè. Några få och lätta modifieringar genomförs också samtidigt, bl.a. avseende balanshjulet som tillverkas av annan part, innan urverken skeppas vidare till COSC för kronometercertifiering. De beställda komponenterna håller högsta tänkbara kvalitet och Breitling Quality Control är erkänt duktiga, materialvalskvaliteten är utsökt och sammansättningskvaliteten helt utan anmärkning. Det ligger nära till hands att tro att Omega caliber 1128 och Breitling caliber 32, som ursprungligen bygger på exakt samma verk, kommer att erbjuda tillförlitlig gång ”years on end” med en närmast evig livslängd, givetvis då under förutsättning att klockorna ges det underhåll de förtjänar.
BETYG: 8 (av 10)

SAMMANFATTNING: Det blev en mycket jämn och hård uppgörelse mellan två i sanning fantastiska klockor. Omega Seamaster GMT erhåller sammanlagt 27 poäng av 30 möjliga, ingen större förvåning i mina ögon då Omegas Seamaster-kollektion i stort är av oslagbar klass. Desto mer uppseendeväckande är då Breitlings fullträff med Colt GMT. Det är den enda urtavla från Breitling jag kan leva med, dess boett och länk är mästerverk av makalöst hög kvalitet och urverket har givits den uppmärksamhet man numera kan förvänta sig av Breitling rent generellt. Även här 27 poäng. Det är sålunda närmast omöjligt att endast välja den ena av de två varför jag för egen del, fångad mellan dessa bägge skönheter, lagt vantarna på dem båda. Det är ett privilegium att få hantera två så kapabla GMT-klockor från två av världens finaste tillverkare av horologiska tidsinstrument och jag kan, med stor värme och hjärtlighet, rekommendera de två för övriga forumdeltagare.

Vänligen
Forumets undersköterska – taking care of people and watches on a daily basis


 
 Respond to this message   
Find more forums on Network54Create your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2017 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement