Menph (Inloggen Menph) DutchGothic MB Member van IP adres 77.251.238.86
Geef me eens:
Een goede link met tekst en uitleg over touperen.
Ik heb hier nog een weekendtas vol haarlak van wijlen grootmama. Misschien heb ik ´de gave´ ook. Ik moet er achter komen! Ze zou het niet anders gewild hebben.
This message has been edited by Menph van IP adres 77.251.238.86 on Sep 28, 2007 10:52 PM
De Nachtzuster (Inloggen Social_Misfitt) DutchGothic MB Member 77.250.84.34
Re: Touperen
September 29 2007, 2:20 AM
Probeer eens groene zeep. En een plantenspuit met suikerwater.
Touperen is niet zozeer de kunst. Het boeltje overeind houden, dat is de kunst.
Echter net als Fledermauss zie ik geen probleem op je hoofd.
________________________ Niet racistisch, maar etnisch bewust.
Touperen is naar mijn weten gewoon tegen de richting in kammen.. en flink ook, wil je het gewenste kapsel krijgen.. haarlak en een fohn doen het ook goed daarbij om je kapsel te "bevriezen" zoals ik een keer las op een busje haarlak.
Maareh, ik wil best wel een keer je haar doen hoor, gezien ik me niet meer op mijn eigen koppie uit kan leven.
Ik geloof dat ik er intussen aardig bedreven in ben... dus ik ga het es even haarfijn uitleggen.
Touperen is inderdaad je haar in de klit kammen.
Hiervoor gebruik je een toupeerkam of puntkam, een fohn, murrays wax (oranje blikje),haarlak
*Was je haar, gebruik GEEN cremespoeling.
*Föhn je haar droog op de hoogste stand (hierbij gaan de haarschubben open staan namelijk en dat zorgt ervoor dat alles nog wat extra pluiziger wordt)
*Wrijf nu een heel klein beetje murrays wax warm met je handen.. verdeel dat vervolgens door je haar. Begin bij je kruin en werk dan via de achterkant langzaam naar voren.
Let wel... Teveel wax laat je haar instorten.. een beetje wax maakt het makkelijker hanteerbaar.
*Met haarlak spuit je nu pluk voor pluk je haar overeind. Begin wederom met je kruin, pak een pluk haar, besproei die met haarlak en föhn deze pluk daarna totdat je haarlak droog is.
Dit proces verhaal je tot je alles gehad hebt. Heb je heel je kapsel in plukjes omhoog staan?
Besproei het geheel dan nog luchtig met wat haarlak.
*Ga nu even iets anders doen.. laat de boel even uitharden... 5 minuten ofzo..
(tips voor tijdens het wachten: doe je wenkbrauwen, eet een donut, praat even met je poes)
***EXTRA stap***
*Bij krullend haar is het nu misschien wenselijk om een stijltang te gebruiken om de lossen plukken even te bewerken. Dat hangt er maar net vanaf of je stijl haar wilt natuurlijk.
Op zich zorgt een zo'n ding er wel voor dat je haar nog een extra opdonder krijgt en da's slecht voor je haar maar goed voor je beoogde eindresultaat.
*Met de puntkam ga je nu pluk voor pluk je haar richting je hoofd kammen. Draai hierbij het plukje haar dat je aan het touperen bent af en toe een beetje zodat je extra klitten creëert. Hoe vaster je de klitten tegen je hoofdhuid vastzet hoe beter je haar blijft zitten. Dit is echter wel een soort pijnlijke bezigheid maar het went.
*Als je de losse plukken hebt getoupeerd kijk je naar het grote geheel.. vermeng de verschillende plukken met elkaar zodat het een geheel wordt.
*Gebruik haarlak om je haar vast te zetten, besproei een gedeelte, breng in het gewenste model enzovoorts.
Let erop dat je ook die klitten op je hoofdhuid bereikt met je haarlak.
*Zit alles zoals je wilt? Dan doe je even je ogen dicht en de ramen open en dan breng je nog even een laatste laag haarlak over je hele haar aan.
KLAAR.
Dit blijft ongeveer een week zitten bij mij.. afhankelijk van hoe ik geslapen heb moet er natuurlijk soms wat extra getoupeerd of gehaarlakt worden..
Zorg dat je altijd haarlak, een kam en een paraplu in je tas hebt zitten voor lastige momenten en weersomslagen.
En ik wil het ook wel een keertje voor doen hoor trouwens.. vind ik leuk.
Re: Ik vond het altijd 'n pijnlijke actie, dat toeperen...
September 29 2007, 1:01 PM
Bovendien kan je getoupeerd haar gemakkelijk uitspoelen met cremespoeling en een maskertje eroverheen gooien eventueel.. en getoupeerd haar is gewoon gaaf!
De Nachtzuster (Inloggen Social_Misfitt) DutchGothic MB Member 77.250.84.34
Re: hupsakee..
September 29 2007, 1:29 PM
Ah... tips genoeg.
Het lijkt me alleen zo pijnlijk om alles er weer uit te kammen nadien.
________________________ Niet racistisch, maar etnisch bewust.
This message has been edited by Social_Misfitt van IP adres 77.250.84.34 on Sep 29, 2007 1:38 PM
Ik heb het van mijn moeder geleerd en die spoot altijd eerst wat haarlak, daarna touperen, daarna weer haarlak en daarna weer touperen en haarlak spuiten.
Ze maakten altijd wel een bus haarlak per avond op en ik niet, Maar bij mij stort het dan ook altijd in.
Ik deed het vroeger altijd met waspoeder. Handje waspoeder in de hand, wat water erbij en inmasseren... Vervolgens touperen en soms een beetje haarlak, maar dat was eigenlijk nauwelijks nodig. Op de tweede plaats kwam gewone handzeep; zo'n ouderwets stuk zeep, bij voorkeur van Nivea. Zelfde recept en werkt uitstekend.
Zeep: liefst met een ouderwetse huishoudzeep, Sunlight of Lifebuoy oid. Klein beetje water en dan zo dik mogelijk wit schuim in de hand produceren en dit laagje op laagje op het haar aanbrengen. Kan goed samenwerken met touperen maar onder blacklight ziet het eruit alsof je schurft in je haar hebt. Andrelon heeft een voluminiser in een tube(dikke witte smurrie) die hetzelfde effect heeft als zeep maar heel wat makkelijker aan te brengen is. Laat ook geen vlokken achter. Beide maken het haar echter wel dof dus wat haarlak voor de glans kan geen kwaad.
Toupeerkam/netenkam: Lok haar nemen en strak omhoog houden. Vervolgens met kam neergaande beweging door lok maken waarbij je tegens wat haar meegeeft. Geeft wel kleine toefjes haar op het hoofd welke je dan toch nog weer moet 'stylen'. Bij korter haar is het vaak al afdoende om hard met de vlakke hand draaiende bewegingen over de hoofhuid te maken.
Haarlak e.d.: Ultra strong is leuk maar vaak is er daarna niets meer aan het haar te doen(en al helemaal niet zonder witte vlokken). Beter een iets lichtere haarlak in meerdere lagen opbrengen. Andrelon heeft een haarlak die een speciaal mondstuk heeft zodat je dicht bij de hoofhuid kan. Haarlak verzwaard het haar dus wil je het daar hebben waar het steun moet geven. Even ondersteboven hangen dus en de bovenkant en punten van het haar zo lang mogelijk ontzien. Er is momenteel een speciale editie van Ellnet in een geheel zwarte bus in de handel. Dat is dan wel weer mooi op de toilettafel.
Vermijd het gebruik van vette en/of olie-achtige produkten; cremes, waxes, shine/glans/gloss, anti-frizz etc. Maakt je haar zwaarder en andere producten houden minder goed op het haar. Andersom kan altijd maar waarom zou je dat willen (behalve als het mislukt is). Ouderwetse vloeibare haarversteviger (o.a. in halve literflessen bij de Hema te koop) op handoekdroog haar zijn een goede voorbereiding. Ook klitwortel en andere (baby)haarlotions(de versies zonder vet) verhogen het volume van het haar aanzienlijk (plus helpen goed tegen roos/haaruitval/algemeen verderf van het haar en de hoofdhuid).
Ga nooit af op wat anderen zeggen wat goeie producten zijn.
Het ligt er natuurlijk aan hoe je het wilt hebben, maar toch een beetje vreemd dat wafelen nog niet genoemd is.. Het is veel werk maar het eindresultaat is meestal een stuk beter.
Gebruikte ik inderdaad ook handzeep.. Je handen een beetje nat maken en dan flink dik zepig schuim creëeren en dat in je haar.. wordt knoerhard maar het slaat wit uit en bij vocht smelt het en dat doet pijn in je ogen.
Suikerwater werkt ook prima, het glanst geweldig maar je moet er snel mee werken en als het droog is dan kun je er niks meer aan bijwerken.
Behangersplak is ook al zo'n goed alternatief.. glanst ook fijn.. is goedkoop...
Maar ik hou het bij wax en haarlak (de gouden bus van Schwarzkopf)... Ik weet dat vette produkten je haar zwaar maken maar bij mij werkt het prima..
En de wax en de lak smelten samen bij het wafelen/stijlen zodat het niet wit uitslaat.
Ik heb ook eens van iemand gehoord dat scheerschuim erg goed werkt.
Dat zou ik ook nog wel eens uit willen proberen.
En van groene zeep heb ik al vaker gehoord en dat zou ik ook nog wel eens willen proberen maar ik ben al vergeten hoe dat ook weer precies werkt.
Oh dat ziet er wel goed uit!
Ik wilde dat mijn haar gewoon eens bleef zitten tijdens een avondje uit en dat ik niet geïrriteerd met een bus lak naar de spiegel hoefde te lopen.
Ik gebruik in ieder geval ook die goude bus lak.
En ik heb ook nog een leuk ideetje voor mijn haar, maar eerst even die rode boblijn houden.
Handige tips allemaal, maar ik geloof dat iedereen het weer anders doet!
En ik kam het elke avond of de volgende dag weer uit. Uitgekamd getoupeerd haar staat ook leuk, lekker fluffy!
Mijn "probleem" is meer dat het niet 1 geheel word, van die plakken of deel 1 boven op en nog een deel dat achter aan mijn hoofd bungeld.
Livery (Inloggen Lord_Xanathar) DutchGothic MB Member 88.211.137.243
Langer ....
October 2 2007, 11:48 AM
Je kunt het rustig wel zo een paar dagen laten zitten. Alleen het model van je haar leeft dan wel en is elke dag anders
Door de regen heen kan net niet te lang en Keiharde wind maakt niet zoveel uit maakt het model alleen maar strakker.
Zelf met een muts op je getoupeerde haar blijft het goed hehe.
Mijn tip is kijk naar wat voor kam je gaat gebruiken , Hoeveel tijd je aan je zelf wilt besteden , ga pas oordelen op het einde niet halverwegen ,gebruik niet te veel haarlak.
daar sluit ik me helemaal bij aan: junior gold!
toeperen is volgens mij ook gewoon een kwestie van er handigheid in krijgen,dus veel oefenen.
maar n week laten zitten lukt mij toch nog niet hoor, na 2 dagen hoogstens ligt t toch meer als een omgevallen boom bij windkracht 10. naja, misschien toch maar wat strakker klitten en iets meer geduld met de lak denk ik.
Een welwillend slachtoffer leende mij haar mooie haar om hier iets ´explosiefs´ van te maken.
Zo heb ik goed kunnen oefenen, en geleerd dat je beter elkaar kunt touperen, haha
Een Foxy, of Pluis coupe
Recept voor dit kapsel:
~ Goed wassen met schampo, en droogfohnen.
~ Het haar segmenteren met elastiekjes (i.d.g gesexteerd)
~ Kleine plukjes haar backcomben met een toupeerkam, bevriezen met haarlak, droogfohnen, en uit elkaar trekken.
~ Van achteren naar voren werken.
Een creatie op mezelf, een (kleine) vlinder mullet.
(Pas op, expliciet)
Bedankt voor de uitleg allemaal!
Het topic mag verder worden aangewend voor schaamteloze haarlak geilerij.
ik weet niet, mag misschien werken, maar het gebruik van voedingswaren in mn haar staat me toch een beetje tegen. ach, so far werkt gold prima voor mij.
Je moet het gewoon helemaal naar voren raggen met een borstel met varkenshaar (dat vindt Marianne Thieme ook leuk) en dan van achter naar voren spuiten met de gouden bus.
nog eventjes wachten en ik kan me ook weer volop uitleven op mijn afgestorven bos stro op me kop.
zijkant al weggeschoren gedaan...
Kan me lol niet op zeg hee