Het DGMB wordt gesponsord door:

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar de Index  

Disco

November 14 2007 at 11:51 PM

Menph  (Inloggen Menph)
DutchGothic MB Member
van IP adres 77.251.238.86

Wat heeft disco (als genre) betekent voor post-punk/goth-rock?
Wat is de huidige invloed van disco in 'de zwarte scene'

Na post 48 mag het topic verzanden in ongein, eerder niet.

This message has been edited by Menph van IP adres 77.251.238.86 on Nov 14, 2007 11:51 PM

Respond to this message   
AuthorReply

Nachtzuster
(Inloggen Social_Misfitt)
DutchGothic MB Member
77.250.84.211

Re: Disco

November 14 2007, 11:54 PM 

Niet zulke moeilijke vragen stellen op de late avond hoor, tuinman........ Op dit tijdstip krijg ik het brein niet meer in beweging.

Respond to this message   

(no login)
77.248.0.66

@disco

November 14 2007, 11:59 PM 

De kleurtjes van de extensions van de cybermeiden mischien?!

Respond to this message   

Ghoul
(Inloggen Ghoultown)
202.55.87.167

November 15 2007, 3:01 AM 

Helemaal niets :p

Misschien ook niet helemaal niets, het gaf de punks iets om zich tegen af te zetten, en uit de punk kwam de postpunk/wave/gothic rock etc.

Respond to this message   

(Inloggen dracula242)
DutchGothic MB Member
85.112.17.85

November 15 2007, 9:38 AM 

Misschien het egbruikt van stevige beats in de muziek, daar zijn we nog steeds blij mee toch?

© s L ! m

Respond to this message   
Anonymous
(no login)
86.82.172.148

November 21 2007, 11:21 AM 

Fout...uit punk kwam Newwave...dan New Romantics....dan pass de crossovers met punk en dance.

Respond to this message   
HD
(no login)
84.245.2.245

Disco really made it!

November 21 2007, 11:46 AM 

Respond to this message   
René
(no login)
80.56.182.86

November 21 2007, 1:23 PM 

Tja, het is om te beginnen natuurlijk lastig om de grenzen van disco te definiëren, maar de invloed is denk ik sterk aanwezig. Als je het over zoiets afgrijselijks als de Bee Gees hebt, is die invloed denk ik minimaal (hoewel... Melotron...). Maar neem bijvoorbeeld een nummer als “Heart of Glass” van Blondie: new wave met een heel duidelijke disco invloed. En het is duidelijk wat de invloed van Blondie is geweest... Het monotone en repeterende van de bas sequences van bijvoorbeeld Front 242 zijn rechtsreeks te herleiden tot Donna Summer (I feel love). Front 242 staat op zijn beurt mede aan de stam van veel hedendaagse ebm en dark elektro... Ook zoiets als The Sparks of Patti Smith hebben veel “disco-achtige” dingen gedaan. Als je wilt weten waar Siouxsie vandaan komt moet je maar eens naar deze bands luisteren... Bands als Heaven 17 (new romantics) hadden ook een duidelijke disco invloed. Zoiets als Wolfsheim of andere “softe” synthpop dingen komen weer rechtstreeks voort uit die traditie (sterker nog, veel nummers van Wolsheim lijken qua akkoordprogressie wel heel erg veel op Heaven 17...). Ik denk dat de invloed van disco op hedendaagse muziek niet heel duidelijk rechtstreeks aanwezig is (zeg maar een lijntje jaren zeventig -> nu), maar de bands van nu zijn natuurlijk wél beïnvloedt door bands die op hun beurt beïnvloedt waren...

In het algemeen kan je denk ik wel stellen dat iemand als Giorgio Moroder (o.a. producer van Donna Summer) heel veel invloed heeft gehad op met name de elektronische kant van de “donkere muziekstromingen” tot dark wave aan toe (in de muziek van Kirlian Camera komen af en toe duidelijk “Morodesque” partijen langs). Vind ik dan...

Bovendien, veel hedendaagse (dark) elektro klinkt steeds meer als techno en trance, die als je maar ver genoeg terug gaat hun wortels weer in de disco hebben...

Respond to this message   

(Inloggen run_paint_run)
77.248.94.90

November 21 2007, 3:54 PM 

En zonder Kraftwerk hadden House en Techno vermoedenlijk niet bestaan.
Buiten Blondie waren er meer in de jaren 70 zoals Ian Dury & the Blockheads die Punk achtige muziek combineerden met Disco verder had je begin jaren 80 een hele stroming in de gay scene die New Wave invloeden combineerden met Disco ritmes, tegelijk werden die zelfde ritmes weer gebruikt voor de eerste Hip Hop expirimenten, en was de cirkel weer rond toen Blondie Rapture opnam, en je in Hip Hopbandjes Punk invloeden terug zag.

Respond to this message   
Kratarknathrak
(no login)
80.60.28.71

November 21 2007, 7:12 PM 

Ik denk ook dat disco een zeer grote invloed heeft gehad op goth en wave. Zeker op de EBM en industrial kant van het verhaal. Een paar dagen terug heb ik voor de grap een betoogje geplaatst op sideline dat de ware roots van EBM en industrial in de funk liggen. En er heeft niemand bezwaar gemaakt tegen die interpretatie. In tegendeel: men is het er zelfs mee eens.
Verder is Kirlian camera erg bekend in italo-disco en electro kringen. Persoonlijk vind ik dat zelf ook een italo-band (wat natuurlijk ook komt omdat ze italiaans zijn )

In ieder geval:

En hier gaan ze zelfs op gothic feesten gek op:

En de meest ultieme discoplaat aller tijden brengt zelfs de meest depro goth feesten tot schuimbekkende waanzin.

Gothic is gewoon zwaar beinvloed door disco, en zo hoort het ook.

Respond to this message   

(Inloggen run_paint_run)
77.248.94.90

November 21 2007, 8:13 PM 

Visage - Fade to Grey

Soft Cell - Tainted Love

Dead or Alive - You Spin me Right Round

Yazoo - Don't Go

Tubeway Army - Are Friends Electric

Scritty Politty - Absolute

Bronski Beat - Smalltown Boy

Divine - Shoot Your Shot

Respond to this message   

Anonymous
(Inloggen Social_Misfitt)
DutchGothic MB Member
77.250.85.92

November 22 2007, 12:03 AM 

Even offtopic reageren. Wat heerlijk om die oude nummers weer eens terug te zien en horen.

Respond to this message   

(Inloggen A.Strange)
84.27.91.140

Um Ja..

November 22 2007, 2:09 AM 

Ik denk netzoveel als Frans Bauer op een Gothic feestje...

Respond to this message   
Philth Spectre
(no login)
77.163.112.116

November 22 2007, 3:46 PM 

Is het niet eerder zo dat een aantal industrial pioneers opeens het idiote idee gekregen hebben om funk invloeden te verwerken.Bijvoorbeeld SPK, 23 Skidoo....

Respond to this message   
Droid
(no login)
213.84.174.14

November 22 2007, 3:03 PM 

And least we forget .....before Kaftwerk you had "Popcorn" by the B.B.C. Radiophonic workshop....1972 m'thinks! ( Also not to forget...probably the grandfathers of trance...Hawkwind with "You should'nt do that" ....also 72 )

Respond to this message   
Simpele Ziel
(no login)
82.170.148.149

Ehm...

November 22 2007, 7:56 PM 

...disco was over het algemeen geen electronische dansmuziek...Wel een hoop aan gesleuteld maar zeer zeker niet allemaal electronisch gegenereerd. Disco is een samenkomst van diverse dansbare muziekstijlen (latin, funk, blues, rock etc.) in een deel van de jaren '70 van de vorige eeuw. Ja, het heeft invloed gehad op de alternatieve muziek van daarna maar dat kan ook gezegd worden over bijv. klassieke en of experimentele muziek. Het zegt eigenlijk alleen iets over de interesse in bepaalde ritmes en of melodieen dan in wat anders...

Respond to this message   

AircrashBureau
(Inloggen AirCrashBureau)
205.188.116.5

Re: Ehm...

November 25 2007, 6:00 PM 

Droid schreef:

"And least we forget .....before Kaftwerk you had "Popcorn" by the B.B.C. Radiophonic workshop....1972 m'thinks! ( Also not to forget...probably the grandfathers of trance...Hawkwind with "You should'nt do that" ....also 72 )"

Ahem!

"Popcorn" is geschreven door Gershon Kingsley rond 1969 en is gebasseerd op een oud Joods volksdeuntje. Stan Free, met wie Kingsley samen in het First Moog Quartet zat, heeft later een kauwgomballenversie ervan op plaat gezet onder de naam Hot Butter .

Respond to this message   
ACB
(no login)
64.12.116.68

November 25 2007, 6:51 PM 

Als je in interviews leest over invloeden op newwave/postpunk bands, wordt wel vaak het nummer "I Feel Love" genoemd dat Giorgio Moroder opnam en waarop Donna Summer wat mocht hijgen en kreunen. Maar dit nummer is inderdaad niet erg kenmerkend voor disco. het heeft een discobeat, maar is het dan ook disco? Het is eerder een crossover van krautrock en disco.
Krautelectronica waarvan de meesten helaas alleen maar Kraftwerk kennen, maar als je je klassiekers kent, hoor in veel vroege wave Can, Neu!, Faust en Cluster terug.
Laten we daarnaast ook even Conny Plank noemen die vele krautrock en newwave bands heeft geproduceerd, maar ook de discoplaat van glamrockers Sparks.

Ik denk dat "I Want More" van Can uit 1974 ook wel genoemd mag worden.

Respond to this message   
Kratarknathrak
(no login)
80.60.28.71

November 25 2007, 7:10 PM 

Probeer die "I feel love" van Donna Summer eens in de Patrick Cowley mix te krijgen. Zal je veel duidelijk worden.

Respond to this message   
La Olga
(no login)
77.250.31.233

Deze mag niet ontbreken in deze draad!

November 25 2007, 7:56 PM 

http://techno.org/electronic-music-guide/

Ik weet het het is een oudje maar o zo overzichtelijk en leerzaam, vooral voor de jonkies.

Respond to this message   
AirCrashBureau
(no login)
205.188.116.5

November 25 2007, 10:15 PM 

Bedankt voor de tip! Maar Cowley(RIP) was toch pas begin jaren 80 actief en hot? (Die remix is uit 1982 en het origineel uit 1977) Een Moroder epigoon? En waar past Cerrone in het plaatje?

Respond to this message   
René
(no login)
82.93.153.223

November 25 2007, 10:53 PM 

"I Feel Love" / Maar dit nummer is inderdaad niet erg kenmerkend voor disco. het heeft een discobeat, maar is het dan ook disco?"

Ja. Wat mij betreft, en niet alléén wat mij betreft, is dat ook disco. De europese smaak echter. Maar toch ook disco.

En inderdaad. Disco (seventies disco; dus niet de stock aitken and waterman of whatever nazaten) is niet een elektronisch genre. Maar het gaat hier nu over de invloed van disco op de (huidige) scene. En dan is de elektronische tak (lees: euro) meer van invloed geweest dan bijvoorbeeld dingen als Bee Gees, Barry White of Sister Sledge, die toch duidelijk minder (eigenlijk geen) sporen hebben nagelaten binnen "onze" scene. Hoewel. "You keep me hanging on" (Supremes) is weleens -zeer aardig- gecovered door Colour Box ergens halverwege jaren 80, dus nog ver voordat Kim Wilde ermee aan de haal ging. Colour Box zat toen op 4AD en dat was toen in ieder geval nog behoorlijk wave... Tegenwoordig is dat ook een varamuzieklabel.

Can heeft idd ook mooie dingen gedaan, al vind ik de solodingen van Holger Czukay (vaak met jaki Liebezeit trouwens) persoonlijk beter te pruimen.

En natuurlijk. Uiteindelijk is alles beinvloedt door alles en kan je op elke melodie "boer-daar-licht-een-kip-in't-water" meefluiten... Disco of niet.

Respond to this message   
Menph
(no login)
77.251.238.86

November 30 2007, 1:18 AM 

Waardeert de entree's van Rene. Lekker conkreet en met voorbeelden enzo

Ook vroeg ik me af of de 'dans scene' die Gothic verworden is een
(in)direct gevolg is van Disco.

Meningen, cijfers, foute clips?

Respond to this message   
Droid
(no login)
86.82.172.148

Ehm

December 7 2007, 12:01 PM 

I wrote 'm thinks.....however...the BBC Radiophonic workshop were responsiable for the Dr Who theme....( And I did'nt even have to look that up word for word on the net ! )

Respond to this message   
AirCrashBureau
(no login)
64.12.116.68

Die zoeken we op!

December 7 2007, 11:19 PM 

Integendeel....allemaal uit het hoofd Droid, allemaal uit het hoofd... Ik ben dan ook van ver voor het nieuwe leren.

Respond to this message   
Current Topic - Disco
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar de Index  
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement