(Inloggen DistortedChaos) DutchGothic MB Member van IP adres 195.121.14.2
SUMMER DARKNESS - WINTER EDITION 2009 & CYBERIA
Vrijdag 06.02.09 - Tivoli de Helling - Utrecht
Smullen geblazen en niet zo'n klein beetje ook voor de liefhebbers van de betere duistere klanken! Meteen na Oud & Nieuw een gratis knallende Cyberia, eind februari een dijk van een festival met onder ander Feindflug en Jesus and the Gurus live op de planken en aan het begin van die maand de Summer Darkness Winter Edition 2009, gevolgd door Cyberia.
Inmiddels is het winterse zusje van het grote Summer Darkness festival in augstus niet meer weg te denken uit de donkere concertagenda. Met maar liefst twee internationale headline-acts en twee Nederlandse groepen staat Tivoli de Helling een hele live-avond in het teken van de betere (dark)electro, synthpop, industrial en veel meer· met na afloop van de bands natuurlijk een dampende Cyberia-dansnacht met de resident-DJs: -X-X-X-, Krat en DistortedChaos.
Op de Summer Darkness Winter Edition 2009 worden de eerste namen van het grote Summer Darkness festival bekend gemaakt. Bovendien worden dan de nieuwe Summer Darknesswebsite en het nieuwe SD meisje gelanceerd!
Darkwave en synthpop van de allerbeste soort vind je bij Diorama. Dit duet tussen Torben Wendt en Felix Marc (NamNamBulu / Frozen Plasma) staat bekend als één van de meest toonaangevende en vernieuwende acts uit de wave-scene. Melancholisch én atmosferisch bewegen deze twee moeiteloos tussen vervoerende ballads en pompende clubtracks.
Voor dat laatste kun je Faderhead ook wel laten lopen. Dat bewees deze duizendpoot op Summer Darkness en op tour in ons land. Electropunk met een goed stel hersens, bravoure én spetterende melodie: al drie albums lang draait Faderhead zijn hand niet om voor een portie stevige dansvloerkrakers met industriële beats en catchy pophooks. Diorama en Faderhead stellen op de Summer Darkness Winter Edition 2009 allebei exclusief hun nieuwe platen live voor.
Support komt van het Nederlandse NG-Pro. Afgelopen zomer verscheen 'The Place To Be' dat een beukende darkelectro/industrial cocktail serveerde. Technoide, compromisloos en uitermate dansbaar is NG-Pro één van de heetste Nederlandse darkelectro-acts.
Onder het motto dat in oorlog en liefde alles geoorloofd is, vlamt het veelbelovende splinternieuwe Schwarzblut uit de startblokken. Nederlands, maar voorzien van Duitse vocalen tekent dit trio voor sinistere electro-industrial.
Na afloop van de concerten is er natuurlijk een Cyberia-dansavond met de resident-DJs: -X-X-X-, Krat en DistortedChaos!
* Algemene info:
Vrijdag 06.02.09
SUMMER DARKNESS - WINTER EDITION
Live on stage:
DIORAMA
FADERHEAD
NG-PRO
SCHWARZBLUT
Aansluitend:
CYBERIA
The Darkside of the Underground
met:
DJ -X-X-X-
DJ KRAT
DJ DISTORTEDCHAOS
TIVOLI - De Helling - Utrecht
Open: 18.00 - Aanvang live acts: 19.00 * Entree: euro 15,-
Voorverkoop start 29.11.08.
(Inloggen DistortedChaos) DutchGothic MB Member 195.121.14.2
Tijdschema SD-WE + Cyberia
January 19 2009, 10:52 AM
Hierbij het tijdschema van de aankomende SD-WE + CYBERIA editie van vrijdag 06.02.09:
18.00 uur - deuren open
19.30 - 20.00: SCHWARZBLUT
20.20 - 21.00: NG-PRO
21.30 - 22.30: FADERHEAD
23.00 - 00.00: DIORAMA
00.00 - 05.00: CYBERIA - met DJ -X-X-X- + DJ KRAT + DJ DISTORTEDCHAOS
[ dj's zowel in de zaal als ook in het cafe ]
Zorg dus dat je er al vroeg bij bent voor de volledige ervaring Smiley
LET OP !!!
Tijdens deze SD-WE editie worden, zoals elk jaar, weer de eerste namen van de zomer editie van SUMMER DARKNESS 2009 bekend gemaakt ( en wij zijn al geruime tijd druk bezig om hier weer een leuke gevarieerde line up van te maken ).
Verder zal ook de geheel vernieuwde site van Summer Darkness gelanceerd worden. Op deze geheel vernieuwde site kun je naast informatie over Summer Darkness ook informatie gaan vinden over nieuwe cd's, party en event revieuws en in de toekomst zullen er nog meer items worden toegevoegd. Hou deze site dus in de gaten.
(Inloggen dracula242) DutchGothic MB Member 80.101.147.210
en hoe was het?
February 7 2009, 1:43 PM
En hoe hebben jullie de avond ervaren? Mijn ervaringen zijn als volgt.
SCHWARZBLUT
Helaas heb ik deze geheel gemist omdat ik niet zo vroeg aanwezig kon zijn. En ik weet wat ik gemist heb, aangezien het stadgenoten en kameraden zijn en ik in oktober hun eerste erg overtuigende optreden heb mogen meemaken.
NG-PRO
Hiervan heb ik alleen het de laatste track Star #9 meegekregen. Dat klonk erg goed en sloeg ook goed aan. Alleen de buhne prestatie vond ik nog niet zo geweldig maar dat vind ik toch erg snel. De band zal vast daarin verder groeien, ze zijn nu al een topper in nederland dus alle verwachtingen zijn hoog.
FADERHEAD
Ik heb faderhead 1 maal eerder gezien, toen waren ze met een 4 of 5 mans sterke band. Toen was ik erg teleurgesteld omdat de sound geheel niet overeenkwam met hun toenmalige debuutalbum. Eerlijk gezegd vond ik het toen wel goed, maar niet naar mijn smaak, dus niet mooi.
Ditmaal was het wel een echte electro-act, en dat is geen verbetering. Ik vind ik het nog steeds niet mooi (maar dat is mijn smaak), maar nu ook erg slecht. Ik had niet de indruk dat hij er zelf lol in had, maar het publiek vond het wel mooi, en dat is het voornaamste.
DIORAMA
Dit was de band waarvoor ik ben gekomen. Ik heb ze eerder gezien in Ekko en toen vond ik het optreden erg prachtig. De band (4 of 5 man) was toen behoorlijk in zich zelf gekeerd en was geheel niet met buhne-prestatie bezig. Maar de muzikale prestaties waren daarentegen prachtig.
Helaas ben ik ditmaal hierin ook teleurgesteld. De band was uitgekleed naar 3 man en dat vond ik erg jammer, verder was de prestatie wel erg ok. De zanger had duidelijk meer bewegingen in zijn act wat ik zeer ten goede vind. Echter zat mijn teleurstelling hierbij in de (wan)prestaties van de geluidstechnici die volgens mij last hebben van gehoorbeschadigingen. De muziek stond zo erbarmelijk hard dat alle subtiliteit die de muziek de Diorama in zich draagt tot pulp geblazen werden. Het stodn zo hard dat om sommige momenten de muziek tot, een "in elkaar gedrukte smurrie van kabaal" werd.
Het was mijn fout dat ik geen oordoppen mee had genomen, echter ben ik van mening dat ik die niet nodig hoef te hebben.
DE AFERPARTY
Ik ben na enige tracks naar huis gegaan. Ik was moe en teleurgesteld. Pluspunten van de avond waren de momenten waarop ik met de vele bekenden heb staan kletsen, waarvan ik velen al enige tijd niet meer had gezien. Dat was de verdienste van de avond. Het grootste gedeelte van het muzikale aanbod was niet naar mijn smaak, ook op de afterparty niet. Ik blijf toch meer de voorkeur houden bij electro en darkwave volgens de "80's/90's" tradities die wars zijn van techno en pop invloeden.
Daarna NG-Pro wat eigenlijk altijd leuk om te zien is. In ieder geval een band die live zijn uiterste best doet om de boel op te blazen.
Bij Faderhead was ik er na 30 seconden er al over uit dat dit toch eigenlijk niet zo heel geweldig was (of eigenlijk gewoon slecht). Vocaal gezien is dit toch wel heel beroerd, en de 2 man op het podium zag er toch wel een beetje karig uit. Ik verbaasde me er in ieder geval over dat dit vrij populair schijnt te zijn, maar ehm...ieder zijn ding natuurlijk!?
Daarna Diorama, en daar was ik positief door verrast. Dit is in mijn optiek wel een act die er een showtje van maakt, lekker dansbaar en soms zelfs lekker stevig. De zanger klonk in vergelijking met Faderhead gewoon goed, had alleen wel het idee dat de beste man een kater had van de avond tevoren aangezien hij telkens zijn hoofd vasthield
Tussendoor en achteraf lekker staan ouwehoeren met Krat, XLII en de leden van Misery en The Chaos Industry en uiteraard flink wezen spammen voor UnterWelt. Al met al een geslaagde avond dat Summer Darkness Winter Edition.
En tot slot nog de bekendmaking van het programma van Summer Darkness 2009, met VNV Nation als grote headliner en daarnaast Covenant, Rotersand, The Cruxshadows, Gothminister en Grendel als meest aansprekende namen. Dat word weer leuk in augustus :dz:
(Inloggen dracula242) DutchGothic MB Member 80.101.147.210
Re: ...
February 9 2009, 8:10 AM
@CO2
Ik wist inderdaad nog niet dat de band al zo lang meedraaide. Ik ben ook pas bij de laatste schijf geïnteresseerd geraakt.
Toch vond ik de buhne prestatie niet echt spannend, al wist de band het publiek wel op te zwepen. Maar die ervaring heb ik met bijzonder veel acts in de scene, hetgene ook het nadeel is van electronische muziek. Als er niet iets opvallends gebeurd, of er geen persoon met een mooi charisma op het toneel staat, wordt het al snel saai.
En natuurlijk is dit alles mijn persoonlijke smaak, velen vonden Faderhead ook prachtig maar ik vond het een drama.
Het volume bij Diorama was inderdaad buitensporig Ook ik had geen oordoppen meegenomen in de veronderstelling dat dat niet nodig was.
Schwarzblut was weliswaar niet vernieuwend, maar wel erg leuk!
NG-PRO was daarentegen niet mijn cup of tea
De combinatie Faderhead en Diorama heb ik in de Willemeen in Arnhem al eens beter gezien maar niettemin waren ze wel favoriet bij mij. Geluidstechnische fuck up of niet