Het DGMB wordt gesponsord door:

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar de Index  

proefliggen.. rip

January 30 2009 at 11:01 AM

(Inloggen JJV)
DutchGothic MB Member
van IP adres 145.100.65.110

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3127045/__Proefliggen_in_doodskist__.html

Wie altijd al eens wilde weten hoe het voelt in een doodskist te liggen, kan vanaf zaterdag de proef op de som nemen op de expositie 'Ik R.I.P.' bij Mediamatic in Amsterdam. De kunstinstelling heeft hiervoor een milieuvriendelijke kartonnen kist vanuit Polen laten overkomen.

Belangstellenden kunnen zich even in de wereld van de doden begeven door in deze milieuvriendelijke 'lijkdoos' te gaan liggen. Een foto levert het bewijs.

Willem Velthoven, directeur van Mediamatic, vergelijkt de kartonnen kist met een stevige verhuisdoos. Voordeel is dat hij slechts 25 euro kost. Ter vergelijking, de meest simpele houten lijkkisten kosten volgens hem zeker 500 euro. Voor een luxer exemplaar betaal je zo duizenden euro's. Het budget dat overblijft als je voor deze goedkope variant kiest, kun je volgens Velthoven besteden aan een kunstenaar die hem een persoonlijk tintje kan geven.

Voorlopig is de kartonnen kist via de website van Mediamatic verkrijgbaar. In de toekomst hoopt de directeur dat het concept wordt overgenomen. We willen geen begrafenisondernemer worden.

Colafles

De expositie toont verder doodskisten uit Ghana. Mensen van de Ga-gemeenschap laten zich begraven in bijzondere exemplaren die bijvoorbeeld een colafles voorstellen, een ui, een goudvis, krab of gymschoen. Velthoven vindt dat Nederlanders afstandelijk omgaan met de dood. Ik begrijp niet dat het hier zo op zijn Hollandse gereformeerdheid moet met van die saaie kisten.

In de expositieruimte hangen portretten van opgebaarde overledenen uit de wijk Harlem in New York, gemaakt door de Amerikaanse fotografe Elizabeth Heyert. Luguber is het volgens Velthoven niet. "Ze hebben daar een heel vrolijke begrafenistraditie en dat zie je op de foto's.

Mediamatic lanceert de website www.ikrip.nl waar mensen kunnen aangeven wat er met hun profiel op internet moet gebeuren als ze zijn overleden. Vragen als hoe weten je internetvrienden dat je er niet meer bent en wie mag en kan de informatie op de site aanpassen, komen hier aan de orde. De site is in eerste instantie alleen toegankelijk voor de ongeveer 20.000 leden die Mediamatic via sociale netwerksites heeft, maar moet later ook voor bijvoorbeeld hyves beschikbaar worden.

Respond to this message   
AuthorReply

De Nachtzuster
(Inloggen Social_Misfitt)
DutchGothic MB Member
62.195.239.112

Re: proefliggen.. rip

February 1 2009, 12:38 PM 

Een leuk idee. En dan kan Run paint Run daar mooi een fetish-afbeelding van mij overheen schilderen, ga ik toch nog glorieus ten onder.
Maar waarom zou ik na mijn dood milieuvriendelijk willen zijn? Na mijn dood de zondvloed! [groene smilie met vleugeltjes]

Respond to this message   
Current Topic - proefliggen.. rip
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar de Index  
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement