Klik di sini untuk melawat laman web SMAKL
 


  << Previous Topic | Next Topic >>Kembali ke indeks  

Adakah hukuman rotan dijalankan di sekolah agama/melayu rendah dan menengah?

October 5 2002 at 2:15 AM
Score 5.0 (1 person)
Lau Lee Sze  (Login leesze88)
from IP address 61.6.47.39

 
Salam sejahtera semua. Saya seorang pelajar dari sekolah kebangsaan. Saya ingin menanyakan perkara-perkara berikut:
1. Di Sekolah Melayu dan Sekolah Agama, adakah hukuman rotan dijalankan?
2. Adakah hukuman rotan diamalkan di sekolah rendah sahaja atau sekolah menengah juga?
3. Adakah hanya lelaki yang akan dirotan, atau kedua-dua lelaki dan perempuan?
4. Adakah hukuman rotan itu dijalankan di depan kelas oleh guru kelas atau di bilik pengetua oleh pengetua sahaja?
5. Adakah hukuman rotan dijalankan pada tapak tangan atau punggung?
6. Pernahkan sesiapa di sini dirotan? Jika ada, kenapa? Berapakah umur anda dirotan?
7. Apakah pandangan anda tentang hukuman merotan?

Saya pernah belajar di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina dan kemudian belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan. Semasa di sekolah rendah, saya dan rakan-rakan sekelas saya seringkali dirotan oleh guru. Guru akan merotan kami pada tapak tangan atau punggung mengikut kesalahan kami. Misalnya, sekiranya kami hanya tidak mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan atau ujian ejaan dan juga berbuat bising dalam kelas, kami akan dirotan pada tapak tangan, manakala sekiranya ada pelajar yang bergaduh atau bertumbuk, mereka akan dirotan pada punggung. Semasa di sekolah rendah, saya pernah dirotan oleh guru saya beberapa kali pada tangan kerana tidak mendapat keputusan yang baik dalam ujian ejaan. Saya adalah ketua kelas dan apabila kelas saya tidak bersih atau bising, seluruh kelas akan dirotan tetapi saya akan mendapat 2 kali hukuman rotan kawan saya.

Saya tidak pernah dirotan semasa di tingkatan 1 dan tingkatan 2, tetapi pada 2 bulan lepas (semasa tingkatan 3), saya telah dirotan oleh pengetua sebanyak 6 kali pada punggung. Hukuman itu adalah yang paling ngeri bagi saya. Saya dirotan kerana tidak menyiapkan latihan berformat PMR Matematik. Sebenarnya, saya tidak menyiapkannya kerana saya rasa saya tidak memerlukan latihan yang begitu banyak memandangkan saya biasa mendapat markah melebihi 95 markah bagi ujian matematik. Saya juga mahu menumpukan masa yang lebih bagi matapelajaran lain seperti Geografi dan Sejarah. Namun,pengetua tidak menerima penjelasan saya dan terus merotan saya.

Saya masih tidak dapat melupakan hukuman rotan itu kerana dalam kelas saya yang merupakan kelas A, hanya saya seorang yang pernah dirotan. Lagipun, saya adalah seorang perempuan. Saya sudah berusia 15 tahun dan saya masih dirotan, dan hukuman rotan itu dijalankan pada bahagian punggung. Kejadian saya dirotan sentiasa menjadi buah mulut rakan-rakan sekelas saya. Saya berasa agak malu dengan itu. Semasa saya disuruh tandatangan dalam buku rekod merotan, saya dapat memperhatikan hanya sedikit perempuan sahaja dalam sekolah saya yang pernah dirotan.

Adakah ada perempuan di sini yang pernah dirotan semasa dalam sekolah menengah? Sehingga kini, saya masih tidak dapat melupakan insiden itu.

Saya ingin mendengar pandangan anda semua! Terima kasih!


 
Scoring disabled. You must be logged in to score posts.Respond to this message   
AuthorReply
kerang_bakar
(no login)
161.142.2.11

pekaba???

No score for this post
October 27 2002, 10:57 AM 

bismillahirrahmanirrahim ......

iii..pekaba saudari..berkenaan dgn hukuman rotan yg sedari tanyekan tue...hem...diperingkat skola rendah..mungkin hukuman rotan ini kurang relevan..memandangkan diperingkat ni minda kanak2 masih baru hendak berkembang...tapi hakikatnye...hukuman rotan masih diperlukan...mungkin sbg pengajaran...tidak lebeh dari itu...pade peringkat skolah menengah pule...bergantung pade kesalahan...kalau do sikeolah agame seprti sekolah saye...kesalahan seperti x membuat kerje skola x akan dikenekan hukuman rotan..x kire lelaki atau perempuan...tapi hanye akan ditegur...dan ibu bape akan dimaklumkan tentang hal nie...sekirenye tidak pergi solat...sembahyang..pelajar lelaki akan dikenekan rotan..manakala pelajar perempuan pule hanye akan didende...x akan dirotan..kerana di sekolah saye..pelajar perempuan memang x akan dirotan...selain itu...pelajar di sekolah saye akan dirotan..apabila melakukan kesalahan besar shj...seperti ponteng skolah..kluar asrama tanpa kebenaran..dan sbg nye...dlm kes2 tertentu...kesalahan2 besar seperti bergaduh...x akan dikenekan rotan...tetapi akan dibawa ke guru kaunseling...kerana sebenarnye..pelajar2 ni perlukan bimbingan...sekian...

 
Scoring disabled. You must be logged in to score posts.Respond to this message   
Lau Lee Sze
(Login leesze88)
61.6.47.39

Jadi, adakah perempuan dirotan?

No score for this post
November 14 2002, 1:45 AM 

Terima kasih kerana membalas mesej saya.

Saya ingin tahu adakah di sekolah menengah, perempuan dirotan? Dan sekiranya ada, bagaimanakah mereka dirotan? Di bilik pengetua, atau di depan pelajar-pelajar lain? Saya masih berasa sedih atas perkara saya dirotan di punggung oleh pengetua saya beberapa bulan lepas. Saya adalah satu-satunya pelajar di kelas saya yang pernah dirotan, dan saya adalah seorang perempuan...

Bagaimana pula dengan sekolah rendah?

Terima kasih kerana membalas mesej saya!

 
Scoring disabled. You must be logged in to score posts.Respond to this message   
dR.bLacKjaCk
(no login)
219.92.237.211

heloo

No score for this post
December 12 2002, 11:48 PM 

saye x-smakl.kat skolah kitorg,gurlz kene rotan gak.tapi slow.kat tapak tgn je.tu pun cz tk hadir solat kat masjid.tapi selalunya kena sound jer.tkyah risau.nk apply smakl ke?selamat je.awak umur brape?totally,my school safe,best,and apen minded.tkde tahap ganas cam skolah awak.best ooo skolah saye.okey,saye skang blaja kat utm.ade asgmnt ni.ok.take care

 
Scoring disabled. You must be logged in to score posts.Respond to this message   
navellyne
(no login)
219.93.120.140

halo

No score for this post
March 22 2003, 11:11 AM 

disekolah ktaoang pun girl kena rotan gak sbab pengetua tak kira kita ni pompuan atau lelaki.jadi nang wajarle hukuman rotan ni dikenakan terhadap semua pelajar tak kira pompuam mahupun lelaki.Adakah sekolah anda macam tu juga?

 
Scoring disabled. You must be logged in to score posts.Respond to this message   
Yan
(no login)
218.111.61.19

Re: Jadi, adakah perempuan dirotan?

No score for this post
July 8 2005, 10:45 AM 

saya seorang perempuan dan belajar di sekolah menengah. Di sekolah saya, biasanya pelajar lelaki akan dirotan punggung jika melanggarkan peraturan sekolah. Mereka akan di rotan di bahagian punggung secara tertutup di bilik guru disiplin atau boleh juga dirotan secara terbuka di depan pelajar. Bagi perempuan, jika kessalahan berat dilakukan, perempuan juga akan dirotan di bahagian punggung. Tapi hanya secara tertutup di bilik guru. Saya pernah dirotan semasa tingkatan 3 di bahagian punggung kerana menerima sepucuk surat aamaran ponteng sekolah. Bagaimana kami dirotan adalah, kami akan disurun meletak tangan kami di meja guru. Lepas kami dah sedia, hukuam rotan akan dimula. Biasanya perempuan hanya dirotan sekali sahaja tak kira apakah kesalahan, tapi lelaki maximum boleh dirotan sebanyak 3 kali.

 
Scoring disabled. You must be logged in to score posts.Respond to this message   
geng debate
(no login)
203.106.242.227

assalamualaikum

No score for this post
April 7 2005, 6:25 PM 

kat skolah kami hukuman rotan adalah sbg alternatif terakhir.students yg buat kesalahan akan diklasifikasikan mengikut tahap kesalahan.kalau kesalahan ringan je cuma diberi amaran.kalau kesalahan berat akan diberi kaunseling. kalau berulang kesalahan barulah kena rotan.tapi kalau teruk sangat buang sekolah terus(buat masa ni satu dalam sejuta la..).pasal kes awak tu.. saya rasa tak patut awak kena rotan just sebab tak buat latihan. tapi awak kena terima hukuman ni secara positif. apapun kejadian tu dah berlaku tak boleh nak patah balik. daripada awak terkenang-kenang sampai mengganggu emosi lebih baik awak buktikan you can be the best student walaupun pernah kena rotan. lepas tu mesti sume orang respect kat awak punyalah.

pada pendapat saya secara peribadi, hukuman rotan ni ada baik dan buruknya. mengikut kajian hukuman rotan baik dijalankan antara umur 10-14 tahun sebab masa ni sesuai untuk proses pendidikan. tapi kurang baik dilaksanakan 15 tahun ke atas coz masa ni remaja ada nilai diri, maruah dan pendirian.kalau kena rotan boleh menyebabkan kesan rendah diri, marah, fade up dan terpahat dalam minda bertahun-tahun. dari segi lelaki dan perempuan pula boys pada saya patut kena rotan sebab boys lebih senang dididik jika hukuman tu jelas.tapi gurlz sensitif dan mudah dibentuk dgn pujukan dan nasihat yg berhikmah.gurlz-kalau berlembut mudah ikut,kalau berkeras makin teruk.conclusionnya,rotan ada pro kontra.wallahua'lam!

 
Scoring disabled. You must be logged in to score posts.Respond to this message   
Alex Lai
(no login)
118.101.169.87

Pendapat

No score for this post
September 20 2008, 11:51 PM 

Dear Lau Lee Sze,

Selamat petang. Saya ingin membalas pendapat saya setelah mebaca forum saudari iaitu dirotan apabila tidak menyiapkan latihan yang diberi.

Pertama, saya mengutuk sama sekali kepada pengetua yang mendengar penjelasan anda, tidak menerima alasan dan merotan saudari. Dia bukan seorang pengetua yang baik kerana tidak tahu cara mendengar dan menyelesaikan masalah secara terbuka. Bagi saya, amalan merotan pelajar, satu langkah mengundur pada zaman sekarang apatah lagi kepada pelajar perempuan yang mempunyai cara tersendiri bagi membuat persediaan ujian akan datang. Beliau sepatutnya membuat analisis perubahan ataupun pengecualian samaada bentuk pilihan bagi latihan yang telah ditetapkan kepada murid.

Saya tidak mahu mengulas lanjut, kerana saya sedang menyiapkan assignment saya dimana saya mencari informasi di atas web tajuk berkaitan isu cadangan merotan pelajar perempuan oleh kementerian pelajar di parlimen dan terjumpa forum saudari, apapun saya mengekalkan kutukan saya bukan sahaja kepada pengetua terbabit tetapi imej sekolah tersebut. Jika saya menjadi saudari, saya akan menolak hukuman sebelum dijalankan dan memberitahu ibubapa untuk berjumpa dgn pengetua tetapi mungkin senang dicakap bagi saya sedangkan berlainan keadaan di pihak saudari. Saya minta maaf jika terlampau pada ayat saya. Apapun ini adalah pendapat persendirian saya dan tidak ada kaitan dgn mana-mana pihak ataupun forum di atas web.

Terima kasih.



 
Scoring disabled. You must be logged in to score posts.Respond to this message   
amirudin
(Login amirudin2020)
60.50.65.3

Merotan

No score for this post
September 9 2009, 2:00 AM 

Hi, dirotan bukannya satu perkara yang memalukan. Mungkin saudari berada pada zaman sekarang yang mana pelajar sekolah kurang dirotan.
Pada zaman persekolahan saya, boleh dikatakan setiap hari guru yang mengajar setiap mata pelajaran sekolah rendah akan merotan kami, tak kira lelaki atau perempuan. Kadangkala saya dirotan oleh lima orang guru yang berlainan dalam sehari, dan setiap guru merotan sebanyak lima hingga 10 kali pada punggung saya. Pada masa itu ibu bapa suka anaknya dirotan guru. Dalam kelas saya, terdapat dua orang ibu bapa yang menghantar beberapa batang rotan panjang kepada guru dan meminta guru merotan anak mereka kerana jahat. Rotan-rotan yang dihadiahkan akan digunakan oleh guru untuk merotan kami semua.

Telah banyak kali kami seluruh kelas dirotan dalam keadaan bogel, tak kira lelaki dan perempuan. Malah guru yang berbuat demikian adalah guru perempuan, dan beliau akan suruh perempuan melihat zakar dan buah zakar lelaki manakala lelaki akan disuruh melihat dada dan punggung perempuan. Selepas dirotan, perempuan akan disuruh menggosok punggung lelaki untuk mengurangkan kesakitan. Perkara seperti ini sudah menjadi lumrah pada kami, dan kami tidak pernah mengadu kepada sesiapa pun.

Pada satu hari, saya dan beberapa orang kawan lelaki dan perempuan telah mencuri rambutan di sebuah dusun dan telah ditangkap. Di sekolah, guru besar telah mengikat tangan dan kaki kami dan kami berada dalam keadaan bogel. Seterusnya guru besar menyalakan beberapa batang lilin hari jadi dan lilin tersebut diterbalikkan dan dipegang oleh beliau di bahagian atas perut,dada, punggung, zakar, dubur. Cecair yang jatuh dari lilin itu begitu menyakitkan dan kami kena tahan hingga lilin itu habis terbakar. Selepas itu, dua rotan panjang dan besar diikat oleh beliau dengan getah, dan setiap kami telah dirotan di punggung yang bogel sebanyak tiga puluh kali setiap orang. Lelaki dirotan dengan lebih kuat di mana guru besar akan melompat dan menghayungkan rotan dengan kuat ke atas punggung kami. Kami tidak dapat bergerak kerana telah diikat. Punggung kami telah bengkak dan lebam dan tidak dapat duduk, tetapi tiada sesiapa pun berani memberitahu ibu bapa, kerana pada masa itu ibu bapa akan menyokong pihak sekolah malah memuji guru sekolah. Saya langsung tidak simpan ini dalam hati dan sebenarnya saya banyak berterima kasih kepada guru dan guru besar sekolah ini kerana saya telah menjadi pelajar baik selepas keluar dari sekolah. Jika tidak, mungkin pada hari ini, saya terlibat dalam jenayah besar dan disebat di penjara.

Oleh yang demikian, bagi kes saudari, itu adalah perkara yang sangat remeh dan tidak perlu disimpan dalam hati.


Saya amat menyokong agar murid dirotan dengan kuat di sekolah supaya disiplin dapat dikawal dengan baik.






 
Scoring disabled. You must be logged in to score posts.Respond to this message   
amirudin
(Login amirudin2020)
60.50.65.3

Merotan

No score for this post
September 9 2009, 2:03 AM 

Hi, dirotan bukannya satu perkara yang memalukan. Mungkin saudari berada pada zaman sekarang yang mana pelajar sekolah kurang dirotan.
Pada zaman persekolahan saya, boleh dikatakan setiap hari guru yang mengajar setiap mata pelajaran sekolah rendah akan merotan kami, tak kira lelaki atau perempuan. Kadangkala saya dirotan oleh lima orang guru yang berlainan dalam sehari, dan setiap guru merotan sebanyak lima hingga 10 kali pada punggung saya. Pada masa itu ibu bapa suka anaknya dirotan guru. Dalam kelas saya, terdapat dua orang ibu bapa yang menghantar beberapa batang rotan panjang kepada guru dan meminta guru merotan anak mereka kerana jahat. Rotan-rotan yang dihadiahkan akan digunakan oleh guru untuk merotan kami semua.

Telah banyak kali kami seluruh kelas dirotan dalam keadaan bogel, tak kira lelaki dan perempuan. Malah guru yang berbuat demikian adalah guru perempuan, dan beliau akan suruh perempuan melihat zakar dan buah zakar lelaki manakala lelaki akan disuruh melihat dada dan punggung perempuan. Selepas dirotan, perempuan akan disuruh menggosok punggung lelaki untuk mengurangkan kesakitan. Perkara seperti ini sudah menjadi lumrah pada kami, dan kami tidak pernah mengadu kepada sesiapa pun.

Pada satu hari, saya dan beberapa orang kawan lelaki dan perempuan telah mencuri rambutan di sebuah dusun dan telah ditangkap. Di sekolah, guru besar telah mengikat tangan dan kaki kami dan kami berada dalam keadaan bogel. Seterusnya guru besar menyalakan beberapa batang lilin hari jadi dan lilin tersebut diterbalikkan dan dipegang oleh beliau di bahagian atas perut,dada, punggung, zakar, dubur. Cecair yang jatuh dari lilin itu begitu menyakitkan dan kami kena tahan hingga lilin itu habis terbakar. Selepas itu, dua rotan panjang dan besar diikat oleh beliau dengan getah, dan setiap kami telah dirotan di punggung yang bogel sebanyak tiga puluh kali setiap orang. Lelaki dirotan dengan lebih kuat di mana guru besar akan melompat dan menghayungkan rotan dengan kuat ke atas punggung kami. Kami tidak dapat bergerak kerana telah diikat. Punggung kami telah bengkak dan lebam dan tidak dapat duduk, tetapi tiada sesiapa pun berani memberitahu ibu bapa, kerana pada masa itu ibu bapa akan menyokong pihak sekolah malah memuji guru sekolah. Saya langsung tidak simpan ini dalam hati dan sebenarnya saya banyak berterima kasih kepada guru dan guru besar sekolah ini kerana saya telah menjadi pelajar baik selepas keluar dari sekolah. Jika tidak, mungkin pada hari ini, saya terlibat dalam jenayah besar dan disebat di penjara.

Oleh yang demikian, bagi kes saudari, itu adalah perkara yang sangat remeh dan tidak perlu disimpan dalam hati.


Saya amat menyokong agar murid dirotan dengan kuat di sekolah supaya disiplin dapat dikawal dengan baik.






 
Scoring disabled. You must be logged in to score posts.Respond to this message   
amirudin
(Login amirudin2020)
60.50.65.3

Merotan

No score for this post
September 9 2009, 2:18 AM 

Hi, dirotan bukannya satu perkara yang memalukan. Mungkin saudari berada pada zaman sekarang yang mana pelajar sekolah kurang dirotan.
Pada zaman persekolahan saya, boleh dikatakan setiap hari guru yang mengajar setiap mata pelajaran sekolah rendah akan merotan kami, tak kira lelaki atau perempuan. Kadangkala saya dirotan oleh lima orang guru yang berlainan dalam sehari, dan setiap guru merotan sebanyak lima hingga 10 kali pada punggung saya. Pada masa itu ibu bapa suka anaknya dirotan guru. Dalam kelas saya, terdapat dua orang ibu bapa yang menghantar beberapa batang rotan panjang kepada guru dan meminta guru merotan anak mereka kerana jahat. Rotan-rotan yang dihadiahkan akan digunakan oleh guru untuk merotan kami semua.

Telah banyak kali kami seluruh kelas dirotan dalam keadaan bogel, tak kira lelaki dan perempuan. Malah guru yang berbuat demikian adalah guru perempuan, dan beliau akan suruh perempuan melihat zakar dan buah zakar lelaki manakala lelaki akan disuruh melihat dada dan punggung perempuan. Selepas dirotan, perempuan akan disuruh menggosok punggung lelaki untuk mengurangkan kesakitan. Perkara seperti ini sudah menjadi lumrah pada kami, dan kami tidak pernah mengadu kepada sesiapa pun.

Pada satu hari, saya dan beberapa orang kawan lelaki dan perempuan telah mencuri rambutan di sebuah dusun dan telah ditangkap. Di sekolah, guru besar telah mengikat tangan dan kaki kami dan kami berada dalam keadaan bogel. Seterusnya guru besar menyalakan beberapa batang lilin hari jadi dan lilin tersebut diterbalikkan dan dipegang oleh beliau di bahagian atas perut,dada, punggung, zakar, dubur. Cecair yang jatuh dari lilin itu begitu menyakitkan dan kami kena tahan hingga lilin itu habis terbakar. Selepas itu, dua rotan panjang dan besar diikat oleh beliau dengan getah, dan setiap kami telah dirotan di punggung yang bogel sebanyak tiga puluh kali setiap orang. Lelaki dirotan dengan lebih kuat di mana guru besar akan melompat dan menghayungkan rotan dengan kuat ke atas punggung kami. Kami tidak dapat bergerak kerana telah diikat. Punggung kami telah bengkak dan lebam dan tidak dapat duduk, tetapi tiada sesiapa pun berani memberitahu ibu bapa, kerana pada masa itu ibu bapa akan menyokong pihak sekolah malah memuji guru sekolah. Saya langsung tidak simpan ini dalam hati dan sebenarnya saya banyak berterima kasih kepada guru dan guru besar sekolah ini kerana saya telah menjadi pelajar baik selepas keluar dari sekolah. Jika tidak, mungkin pada hari ini, saya terlibat dalam jenayah besar dan disebat di penjara.

Oleh yang demikian, bagi kes saudari, itu adalah perkara yang sangat remeh dan tidak perlu disimpan dalam hati.


Saya amat menyokong agar murid dirotan dengan kuat di sekolah supaya disiplin dapat dikawal dengan baik.






 
Scoring disabled. You must be logged in to score posts.Respond to this message   
amirudin
(Login amirudin2020)
60.50.65.3

Merotan

No score for this post
September 9 2009, 2:19 AM 

Hi, dirotan bukannya satu perkara yang memalukan. Mungkin saudari berada pada zaman sekarang yang mana pelajar sekolah kurang dirotan.
Pada zaman persekolahan saya, boleh dikatakan setiap hari guru yang mengajar setiap mata pelajaran sekolah rendah akan merotan kami, tak kira lelaki atau perempuan. Kadangkala saya dirotan oleh lima orang guru yang berlainan dalam sehari, dan setiap guru merotan sebanyak lima hingga 10 kali pada punggung saya. Pada masa itu ibu bapa suka anaknya dirotan guru. Dalam kelas saya, terdapat dua orang ibu bapa yang menghantar beberapa batang rotan panjang kepada guru dan meminta guru merotan anak mereka kerana jahat. Rotan-rotan yang dihadiahkan akan digunakan oleh guru untuk merotan kami semua.

Telah banyak kali kami seluruh kelas dirotan dalam keadaan bogel, tak kira lelaki dan perempuan. Malah guru yang berbuat demikian adalah guru perempuan, dan beliau akan suruh perempuan melihat zakar dan buah zakar lelaki manakala lelaki akan disuruh melihat dada dan punggung perempuan. Selepas dirotan, perempuan akan disuruh menggosok punggung lelaki untuk mengurangkan kesakitan. Perkara seperti ini sudah menjadi lumrah pada kami, dan kami tidak pernah mengadu kepada sesiapa pun.

Pada satu hari, saya dan beberapa orang kawan lelaki dan perempuan telah mencuri rambutan di sebuah dusun dan telah ditangkap. Di sekolah, guru besar telah mengikat tangan dan kaki kami dan kami berada dalam keadaan bogel. Seterusnya guru besar menyalakan beberapa batang lilin hari jadi dan lilin tersebut diterbalikkan dan dipegang oleh beliau di bahagian atas perut,dada, punggung, zakar, dubur. Cecair yang jatuh dari lilin itu begitu menyakitkan dan kami kena tahan hingga lilin itu habis terbakar. Selepas itu, dua rotan panjang dan besar diikat oleh beliau dengan getah, dan setiap kami telah dirotan di punggung yang bogel sebanyak tiga puluh kali setiap orang. Lelaki dirotan dengan lebih kuat di mana guru besar akan melompat dan menghayungkan rotan dengan kuat ke atas punggung kami. Kami tidak dapat bergerak kerana telah diikat. Punggung kami telah bengkak dan lebam dan tidak dapat duduk, tetapi tiada sesiapa pun berani memberitahu ibu bapa, kerana pada masa itu ibu bapa akan menyokong pihak sekolah malah memuji guru sekolah. Saya langsung tidak simpan ini dalam hati dan sebenarnya saya banyak berterima kasih kepada guru dan guru besar sekolah ini kerana saya telah menjadi pelajar baik selepas keluar dari sekolah. Jika tidak, mungkin pada hari ini, saya terlibat dalam jenayah besar dan disebat di penjara.

Oleh yang demikian, bagi kes saudari, itu adalah perkara yang sangat remeh dan tidak perlu disimpan dalam hati.


Saya amat menyokong agar murid dirotan dengan kuat di sekolah supaya disiplin dapat dikawal dengan baik.






 
Scoring disabled. You must be logged in to score posts.Respond to this message   
 
  << Previous Topic | Next Topic >>Kembali ke indeks  
Find more forums on SchoolsCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2014 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  
New Page 1
SEKOLAH MENENGAH AGAMA KUALA LUMPUR