February 24 2006 at 10:45 PM No score for this post
(no login)
Ik heb hier een philips breedbeeld tv 28pw3905 waarvan het beeld en het geluid het niet meer doet. Het enige wat je hoort is een soort van pulserend zacht tikkend geluid wat volgens mij uit de buurt van de trafo komt.
Ook het stanby lampje knippert heel vaag (amper te zien)op het ritme van dat tikkende geluid.
Heb diverse verbindingen opnieuw gesoldeerd op de hoofdprint zonder succes.
Daarna transistor 7541 eruit gehaald en doorgemeten, deze lijkt de geest te hebben gegeven, meet geen enkele waarde meer (alles oneindig).
Zou dit de oorzaak van het probleem kunnen zijn of zou er nog meer loos kunnen zijn?
Ik twijfel om een nieuwe transistor te kopen omdat een nieuwe transistor al gauw rond de 30 euro kost en ik niet zeker weet of dit de oplossing is van dit probleem.
En daarbij komt dat de televisie ook al ruim 8 jaar oud is.
Indien transistor defekt meet ook de condensator en de diode door die bij de transistor hoort.
indien goed transistor vervangen ( trafo kan uuk defekt zijn )
Goed informeren want een transistor kan geen 30 euro kosten.
Welke type transistor is het?
De transistor waar het om gaat is een (ST)W9NA60 of IRFPC48.
Bij de elektronika zaak bij mij in de buurt hadden ze hem niet.
Ik kwam de W9NA60 wel op het internet tegen, wat ik zei daar kwam de prijs rond de 30 euro uit. Stond ik ook van te kijken van die prijs.
Ik zal de diode, de trafo en de condensator die in de buurt zit ook nakijken, misschien levert dat inderdaad ook wat op.