Hoe kun je in het toestel de beelbuis afregelen? (32PW9513/12)
Met de software(menu) functies krijg ik 'm niet goed genoeg. Beeld moet goed zijn, hangt aan een schotel en de vorige tv was wel haarzuiver
Met de standaard menufuncties kun je niet de beelbuis scherper zetten, en op oude tv's kon je dat afregelen dmv een potmeter. Heb deze opengeschroeft maar zie er geen in zitten waar ik wat mee kan regelen. Is er een verborgen softwarematige functie?
Met andere woorden, hij is een beetje wazig en dit wil ik afregelen.
helderheid / kontrast / enz. kun je in het normale menu regelen
Scherpte/focus meestal bovenst potmeter aan lijntrafo.
WAARSCHUWING - LET OP !!
Je moet hiervoor toch wel even weten hoe een tv opgebouwd is.
Op veel punten staan hoge spanningen,zelfs netspanning
het gaat om scherpte / focus, maar ik kan zoals jij zegt geen potmeter ontdekken. Softwarematig gaat niet, dus vraag me af of die potmeter bij dit toestel ergens verdekt opgesteld zit. Bij ouderwetse toestellen zie je de scherpte/focuspotmeter meestal zo zitten, maar bij dit specifieke toestel vind ik 'm niet.
da's mijn probleem....
Bij dit toestel zit de potmeter op de lijntrafo. (die grote grijze blok waar de kabel aanzit die met zuignap op de beeldbuis zit) Er zitten twee potmeters onder elkaar, een voor focus en de ander voor de G2 spanning. Zet je toestel op teletekst en regel de focus zodanig dat je tekst scherp is. Mocht je de verkeerde potmeter verdraaien krijg je terugslaglijnen (groene strepen die horizontaal iets schuin met een tussenafstand van een paar centimeter door je beeld lopen. Deze kun je dan het beste afregelen op een zwarte achtergrond, draai de potmeter tot de terugslaglijnen net verdwijnen)