<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Return to Index  

Dio(d)rama

December 23 2002 at 8:31 AM
  (no login)
van IP adres 212.29.182.21

Heren,

al een tijdje ben ik aan het experimenteren met een diorama. Voor een "gewone" ondergrond gebruik ik porion of een mengsel van houtlijm en zand (tip van Rob ). Maar nu wil ik een meer gladde ondergrond zonder zand. Ik de engelstalige bladen hebben ze het dan vaak over "celluclay". Weet iemand wat dit is en of het bij ons te koop is ?

Alvast bednakt en de groeten,
Marc

Respond to this message   
AuthorReply

(no login)
194.138.137.11

Celluclay is naar mijn weten hier niet te koop ..

December 23 2002, 9:11 AM 

Hoi Marc,

Celluclay is volgens mij hier niet te koop. Ik heb diverse boeken van F. Verlinden en Shepard Paine over dit onderwerp. Op de foto's ziet Celluclay er uit als een tussenvorm van klei en epoxyputty.

Voor een gladde ondergrond zijn natuurlijk ook veel geschikte vormen te bedenken. Wat moet het voor soort ondergrond worden? Straat? Gras?

Zelf gebruik ik veel gips(plaat) als basis voor een gladde ondergrond.

Wat dio(d)rama ideeen betreft kun je veel leren van spoorweg modelbouwers. Ik heb daar de laatste jaren een beetje in gezeten en die gasten hebben de meest mooie (en goedkope) ideeen.

Ik heb het boek "praktijkboek modelspoorwegbouw" (het kan zijn dat ik de titel niet helemaal juist heb). Dat is een verzameling van artikelen over allerlei soorten modelbouw onderwerpen. Op een aantal onderwerpen na is het HEEL erg handig voor dio(d)rama bouwers. Ik heb het zelf via de ECI gekocht ooit eens jaren geleden, omdat ik toen voor kennissen de dioramabouw van de spoorweg deed.
Om je een idee te geven wat er allemaal instaat:
- airbrush technieken
- soldeer technoieken
- maken van bomen, water, wegen
- ondergrond, gras
- weathering technieken.

En dat zijn en nog maar een paar die me zo even te binnen schieten.

Gr.

Marc

Respond to this message   

(no login)
62.238.87.10

wel te koop in nederland

December 23 2002, 9:42 AM 

maar onder een andere naam, nml papiermache. (misschien niet goed geschreven). In de betere hobbyzaak en kreativiteitswinkel (pipoo) kun je het kopen. Het zit in een zak, je moet er water bijvoegen, roeren en klaar ben je. Nog wel even op je diorama aanbrengen.

Respond to this message   

(no login)
194.138.137.11

Ga ik gelijk proberen ...

December 23 2002, 10:07 AM 

Bedankt voor deze info.

gr.

Marc

Respond to this message   

(no login)
212.29.182.21

bedankt !! n/t

December 23 2002, 10:15 AM 

.

Respond to this message   

(no login)
212.58.189.142

kopen ??

December 23 2002, 11:32 AM 

Waarom zo'n dure zak kopen ??

gewoon zelf maken van oude kranten of toilet papier en een doosje behanglijm.......

1 het is goedkoper

2 je kunt meer maken dan met 1 zo'n dure zak celluclay

3 als je het in een emmer aanmaakt en deze afdekt met een vochtige doek kun je het nog vrij lang gebruiken .

4 het is licht en goed verwerkbaar .

succes ermee ik doe dit zo al jaren..........

cheers

Eric

Respond to this message   

(no login)
62.238.87.10

gelijk heb je

December 23 2002, 6:12 PM 

n/t

Respond to this message   

(no login)
194.151.195.222

m.b.t. celluclay

December 24 2002, 4:55 PM 

Zoals enkelen hierboven hebben opgemerkt is celluclay inderdaad hier te koop. Ik heb het al eens gebruikt. Houd rekening met het volgende:
Het spul droogt verschrikkelijk lang. Vooral als je een aanzienlijke laag aanbrengt. Bovendien krimpt het aanzienlijk. Wees daarom voorzichtig waar je het opbrengt. Het krimpen kan gedeelten van je diorama doen scheuren. Een van de pluspunten is dat het na drogen oersterk is en makkelijk te beschilderen.

Luc Klinkers

Respond to this message   
Current Topic - Dio(d)rama
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Return to Index  
Create your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2014 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  

Bedankt voor Uw bijdrage(n) De Twenot behoudt ten alle tijde het recht om berichten te verwijderen als de inhoud racistisch, fascistisch, kwetsend, niet relevant of simpelweg oervervelend is.
Ook het niet willen opvolgen van de simpele basis regels zal resulteren in het verwijderen van Uw bericht(en)
Alle andere hobby gerichte mail is welkom. Voor vragen, opmerkingen en klachten kunt U contact opnemen met de webmaster via dit email adres: twenot@twenot.nl