Ditt eget forum for alt som er gammelt og grønt.
LET'S O.D. ON O.D.! (Let's overdose on olive drab!)
NB! ALLE INNLEGG SKAL UNDERSKRIVES MED FULLT NAVN. Innlegg som ikke er underskrevet med fullt navn, må påregnes å bli slettet. Ta også gjerne med hvor du bor i landet, kanskje du deler interesse med noen i nærheten!!!
NB! HVis du skal søke i tidligere innlegg, så kan du ikke søke med kun ett eller to tegn (eksempelvis "M6"; bruk "M6-saken" eller lignende).
kan vel være passende betegnelse på min kjære Ford GPW - for het!
Noen og enhver kan "gå litt varm" om dagen; men dette er et mer vedvarende problem. Jeg må kjøre med to egg stablet oppå hverandre under gasspedalen og holde en fart på maks 30mph for at hun ikke skal koke.
Dette er noen stikkord:
- Kjøleanlegg tømt, spylt, prøvd rensemiddel - ikke noe hjelper.
- Termostat byttet.
- Kjørt uten termostat.
- Byttet vannpumpe.
- Ikke noen tegn på feil innstilt tenning eller forgasser.
I min uvitenhet står jeg igjen med to gjenstående årsaker:
* En eller flere tette kjølekanaler i blokk og/eller topplokk.
* Liten lekkasje i toppakning.
Begge disse to scenarier byr på litt småklunder, så jeg drømmer jo om at det kan være noe annet og lettfikset som er årsaken.
Tanker/erfaringer fra dere, karer (Slapp av Monica - du regnes også som en av "kara"! ) som kan hjelpe meg videre?
Hvordan er radiatorslangene når den koker? Nedre skal jo være ganske kald hvis alt er som det skal. Hvis begge er varme så får ikke radiatoren avgitt varme. Da er det vel flere kanaler som er tette. Den må da roddes opp.
Rakk en liten tur for å hente minstemann i barnehaven og der var sannelig første svar kommet allerede!!! Tusen takk!
Løp ut og kjente på slangene. Ikke noe problem å brenne seg på noen av dem. Ikke noen vitenskapelig måling; men ikke mulig å kjenne forskjell. inn for å skrive svar - og så begynte jeg å tenke. Klart begge var varme, den hadde jo stått stille noen minutter. Oppstart og litt høy tomgang et minutt - klar temperaturforskjell å kjenne mellom slangene. Hmmm, hva nå?
Hva med radiatorlokket og pakningen som ligger nede i "tuten" ?
Vann under trykk har et høyere kokepunkt derfor skal radiatorlokket holde et visst trykk i kjølesystemet. Dersom ikke lokket virker vil du få for lavt kokepunkt. Prøv med et annet lokk og bytt pakningen. (Moane har nye lokk)
Er det mye maling og eller møkk utvendig på radiator registeret?
Jeg har nylig erfart at en runde med malingsfjerner og høytrykkspyler utvending på selve registeret senket temperaturen betraktelig.
(I dette tilfellet var det 2 lag med mat 1 + noe svart lakk under dette)
Anbefaler og demontere radiator for og gjøre dette slik at du får spylt fra begge sider.
Radiatoren har ikke mye utvendig "sminke", så tror ikke problemet ligger der. Innvendig er den skylt gjennom (demontért øvre og nedre slanger og latt det renne gjennom lenge. Dette var efter behandling med "renseglye").
Radiatorlokket er en mulighet. Kokingen vil holdes tilbake da; men temperaturen ligger gjerne mellom 190 og 200F med liten belastning. Ved litt mer dynamikk i kjøringen og/eller motbakke, så går det rake veien til 210+. Hvilke temperaturer opplever dere med deres Jeep'er? Et radiatorlokk med allverdens tetning vil vel kun til en viss grad forhindre "koking"; men ikke bidra til å holde temp'en nede?
Takk igjen for superkonstruktive innspill - dette er jo helt supert!
Hvis motoren går på litt høy tomgang skal nedre slange være helt kald hvis radiator fungerer. Husk på at den får MYE mer varme å avgi under kjøring og høyere belastning. Hvordan er det med shrouden?
det er å stake opp rørene i gjennom radiatoren. Må gjøres på et radiatorverksted. En eller begge tankene må loddes av. Eventuelt få et radiatorverksted til å koke hele radiatoren for å få ut gammel dritt.
..målt temperatur på motoren ikke er et mål på hvor varm motoren er overalt internt. Det kan godt være over 100 grader enkelte steder selv om måleren viser 90 grader f.eks. Dermed vil det koke på disse stedene om ikke systemet er satt under trykk. Slik punktvis koking vil gi luft i systemet og enda dårligere varmeavledning, og systemet koker til slutt over.
Derfor er det essensiellt at systemet holder på trykket, husker ikke helt hvor mange grader man kan legge til på kokepunktet per bar overtrykk men tror normalt systemtrykk kan resultere i et kokepunkt rundt 115 grader( ?).
Glykol (frostvæske) øker også kokepunktet, pluss at det smører pakninger og hindrer korrosjon og frostsprengning.
Et hvilket som helst bilverksted bør kunne trykkteste anlegget og glem ikke å få testet radiatorlokket, det er lokket som er overtrykksventilen i systemet.
For Gjør-Det-Selvere som undertegnede er det selvsagt obligatorisk med slikt verktøy
å dra deg over åsen og bort til meg så har jeg en boks BAR'S NURAL rustfjerner og renser for kjølesystemet også kalt vakthunden i kjølesystemet. Hva nå det er!! I allefall fjerner det rust, kalk og skitt. Har vært benyttet mye på gamle båter der jeg har mitt daglige virke.
Boksen er eksklusiv og gratis så start opp! Og alle dere andre som skulle hatt en. Morten er sjefen her så litt særordninger må han ha. Bent i det røde huset.
Og må du søke for å få gå ut får du heller ringe så kan jeg henge den på en hest og jage ned på jordet. 40036077 er nummeret.
Har hatt litt av det samme problemet selv.
Kjørte rens, spylte, testet termostat - uten hell.
Jeg hadde kjørt med for lav flottørstand så tennpluggene ble helt hvite samt uten Radiatorshrud.
Jeg monterte desert kit eksp.tank Radiatorshrud og justerte flottørnivået og disse tingene hjalp litt.
Så problemet i dag er egentlig bare de aller aller varmeste dagene..
Så nå om dagen - i disse varme dager må jeg også ta det rolig ellers så stiger temp.Kjøring i ca 35-40 er OK men over dette blir det varmere, samtidig som oljetrykket blir lavere fordi oljen blir tynn.
For å ikke lese meg blind på instrumentet på jeepen målte jeg også temp med lokket av radiatoren.
Aha opplevelsen var stor da at instrumentet mitt (Ja i Jeepen - Unnskyld Frank, GPWn) viser for mye.
Så når jeg har trodd det var fare på fære, har vi alikevell vært et godt stykke unna koking.
Så har jeg hørt at det å tømme systemen og etterfylle med rent vann sammen med 2 tabletter med maskinoppvask kjøre så det blir så varmt man tør, og så tømme fungerer bedre enn mye bedre enn radiatorrens.Jeg har hørt at det kom ut mye dritt etter denne behandlingen, selv om det var førsøkt 2-3 runder med radiator rens...
Jeg Har imidlertid ikke forsøkt dette selv.
fra Bent (Tusen takk for super service!) er nå helt på, motoren kjørt varm og skal få litt mer driftstid før det blir tømming, spyling og påfylling av ny kjølevæske. (Godt) Mulig det er innbilning; men den gikk hvertfall ikke varmere med luriumet i kjølesystemet - kanskje en liten propp eller forsnevring allerede har gitt efter for overmakten. Å ha dette i kjølesystemet minimum 4, maksimum 24 _driftstimer_, som står anbefalt på forpakningen, har jeg nok ikke nerver til på en så gammel sak. Det har fått 1/2 time sålangt og blir nok endel mer iløpet av dagen.
Sturla: Ellers kan tilføyes at shroud'en er intakt; men filt/lerretsbåndet på den ene siden av radiatoren stort sett mangler. Det gir naturlig nok endel lekkasje av luft utenom radiatoren. Flottørstand gjenstår å sjekke. Synes motoren går rimelig greit gjennom hele turtallsområdet og ulike belastninger.
The story continues - kanskje jeg finner ut av dette i tide til at temperaturen stuper imorgen....
Registret på Jeep'n er det samme som til Ford Capri, et lite tips hvis noen trenger det. Mått skift pga endel lekasjer i radiatoren på min bil, fikk da beskjed om at det var det samme som Capri. Jeg var på et radiator verksted i trondheim.
Ja æ har vert eier av en sånn handtak bil engang æ å...
Den er grei men det var jo endel forskjellige caprier ute og gikk da, 1,6 2,0 3,0 osv.... vet du hvilken du fikk fra ?
Så kanskje jeg kan finne tilsvarende på nettet .
http://www.andersenbilradiator.com/1.html i enebakkveien skaffer nye register på mål.
De har tatt maaaange jeep radiatorer så dette fikser disse kara uten at du behøver og tenke så mye på Capri og andre engelske rustdyr.
Bytte register i en jeepradiator som er nogenlunde i topp og bunn koster ca 2500.- . Prisen kan sikkert variere litt fra gang til gang avhengig av hvordan dette er loddet sammen fra før men det er ihvertfall min erfaring.
Har du sjekket/skiftet vifteremmen?
Jeg har hatt problemer med utslitt vifterem på Volvo felt.
Det gav ustabil kjøling og koking som resultat.
Men den gikk også tom for strøm etterhvert, alt samen under Sweden offroad tour.
Hvis du skal kjøre uten termostat, må returrøret til vannpumpen blokkeres for at det skal virke.
Stakk en passende tykk bolt ned i det på en Volvo 145 jeg arvet etter min far i sin tid.
Da regulerte jeg temperaturen med 0-2 passe brede pappstrimler foran radiatoren.
Da er "lurium-prosessen" gjennomført. Kjørt med stoffet tilsatt, slange/termostat demontert og anlegget skylt godt gjennom for så å bli påfylt ny kjølevæske. Mulig litt lavere driftstemperatur; men det skyldes nok mest at utetemperaturen er gått ned med 15-20 grader.... :-O
Fra flere kanter er det kommet tips om å sjekke at radiatorlokket faktisk tetter og gir nødvendig trykk. Jeg har ikke reservelokk liggende; men det skal la seg løse snart, så jeg kan få sjekket det.
En annen, svært interessant opplysning kom fra et mangeårig medlem i HMK. I en periode levérte Per Horgen radiatorer til Frosvaret, som hadde to lag istedenfor tre i radiatorregisteret. Denne karen har selv erfaring med at disse var helt marginale, selv da de var helt nye og ble montért på nyoverhalte motorer og at dette var relativt alment kjent. Ut for å sjekke og - joda, enkelt var det å se at registeret ikke fylte helt ut til rammen nede på baksiden av radiatoren. Det var en glippe på 7-8mm. Jeg har altså en slik radiator og det er lite håp om at denne kan bli brukbar i tiden fremover, med global oppvarming og dertil hørende varme somre... Da står jeg nok overfor alternativene: korte turer, kjøring kun på kjølige dager - eller bytte av radiator eller register.
Jeg har fått tilbud om å få låne en (uoriginal, efterkrigs) radiator, for å se om det gjør susen.
Jeg prøver seff også å skifte radiatorlokk for å se om det hjelper noe.
Takk sålangt for alle supre innspill, karer. Dere utgjør en fantastisk kunnskapsbase og det er hyggelig at derre vil dele denne med andre!
Fikk låne et (brukt) radiatorlokk med ny pakning av en god venn og om ikke syreprøven eller Den Store Sttyrkeprøven er bestått, så gikk vaffal Den Lille Styrkeprøven med glans
Først ca 30km med Bantam-henger med litt last. Definitivt forsiktig pådrag og kjøring; men den var på maks 102-103 grader F. Det får være greit i 20+ grader C ute og såpass ekstra vekt å dra på. Hjemturen gikk noe mer friskt og uten henger, ikke under 30MPH i noen oppoverbakker og ellers rundt 40MPH på flatstrekkene, lot den trille unna i nedoverbakkene og aldri over 190F på tempmåleren. Det ser ut til at en så enkel ting som tett radiatorlokk er tiltaket som har gitt størst uttelling, sålangt.
Radiator med større (original) kjølekapasitet er nok Den Viktige Medisinen; men nå er hun vaffal greit kjørbar. Takk til dere alle for flotte innspill, Bent for luriumet og David for lån av deler!
Her har "halve" HMK engasjert seg i saken i "måneder og år" !?..lagt hodene "i bløt", sjekket TMèr, scannet nettet i dager og uker, kontaktet fagfolk og andre folk, verksteder, folk har droppet ferien og hatt møter halve natten med "brainstorming", Skrevet og ringt landet rundt, osv.osv.. Så presterer du og si med et fårete glis; Det var bare lokket gutter !!!! Du kunne vel i det minste komme med en mer interessant forklaring (til oss andre som med spenning har ligget våken om natta og lurt på åssen dette skulle ende,f.eks. at motoren måtte ut, for og skifte radiator !! eller du kunne i det minste skifte bakaksel !!DET hadde vært noe det. Så det så ! ))) ED
Sannheten er vel at jeg med mine glimrende tekniske kunnskaper og ferdigheter kanskje hadde endt opp med å bytte _både_ bakaksel og motor i prosessen med å finne roten til alt ondt! Derfor er jeg takknemlig for all hjelp, inkludert forslag i denne tråden om nettopp å sjekke radiatorlokket!
Forøvrig mener jeg Jeep er verdens fineste bil!
MC(ool)H
Morten M
PS Skulle forresten ikke du vært opptatt med å beise hytte, fjerne flått fra buskene eller noe annet nyttig på denne tiden av dagen, fremfor å trakassere en lykkelig Jeep-eier?!?
...på deg som har Dodge! Klart jeepen er verdens beste bil; men det er heller ikke tvil om at Dodge'en er hakket bedre!!! ;-D))) Må innrømme at jeg savner mine sterkt og selv om Jeep'en er liten, snerten og morsom, er det heller ikke tvil om at Dodge'en kjører rundt den hva angår slitestyrke, utholdenhet og egnethet som feriebil... Kanskje vi begge er så heldige at vi igjen har hver vår av hver type!?!
som faktisk gjorde litt "godt" og lese, vi har jo begge holdt på mange, mange år med de grønne kjøretøyene, og sett og opplevd mye rett og slett på grunn av de grønne bilene. Vi har jo begge skrudd og pusset opp flere av disse "styggvakre" gamle militærbilene, blitt kjent med en haug flotte mennesker med de samme interessene, vært med på noen av de fineste turer og treff i inn og utland, osv.osv..Så joda Morten vi har noen fine kjøretøyer (kona er frendeles ikke helt overbevist, men er på glid etter snart 25 år..)
ED
om de tingene der no.Fikk låne en perm idag fra en som har lengre fartstid enn meg i HMK, med Mud&Snow som inneholder blader fra før -93 da jeg ble medlem. Er kommet til nr.4-91 og leser nett no om da dere i Østfold hadde besøk fra England. Er dessuten mye auksjons-stoff i disse årgangene...Nederlenderne står ikke høyt i kurs:-) Ser der var mer kanadiske doninger i sving på den tiden. Tror nok der er mange artikler som sikkert hadde tålt å blitt utgitt på nytt i M&S som nye (nyere) medlemmer hadde hatt interesse av og satt pris på. Jeg synest iallefall det var artig og spennende lesning.
Frank
Ja "det var tider det"... som vi gamliser har lett for og si...
July 19 2009, 12:15 AM
Besøket av gutta i styret i IMPS, noen hadde med damer også,var veldig interessant, de bodde i sivilforvarsleiren i Våler, vi var på turer overallt, dengang hadde HMK egen olivengrønn buss !! så vi lånte den og var på fellestur til Oslo, forsvarsmuseet og hjemmefrontmuseet på Akershus bl.a.
Auksjonene var en smule mer interessante dengang, med masser av kjøretøyer fra krigstiden. Jeg har flere ganger etterlyst historier og reportasjer fra HMK`s tidlige historie, men det har av en eller annen grunn ikke blitt noe av det.
Vet dere forresten at Østfold Avd. var først ute (i HMK) med og arrangere et langweekend treff med ovenatting i Våler og organiserte såkallt "veteranløp" med såkallte poster osv.Det var i 86.
ED