Niets van dit forum mag zonder toestemming van de beheerders van het forum en/of de schrijvers van de bijdragen worden gekopieerd of anderszins overgenomen.

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar het overzicht  

1 of 2 borsten bij te weinig groeien?

February 17 2005 at 11:00 AM
Annemarie 

Hallo allemaal,

Ik vind het soms maar moeilijk hoor die BV. Ik word soms zo onzeker. Gisteren wilde Linde niet zo goed drinken. Ze begon steeds te huilen aan de borst. Waarom? Ik heb geen idee.
Ze groeit niet super (laatst 300 gram in anderhalve maand). Nu weet ik niet goed of ik 1 of 2 borsten per keer moet aanbieden. Ik geef haar in principe 1 borst tot ze na een tijdje stopt en als ik denk dat ze nog niet genoeg heeft gehad, dan leg ik haar nog een keer aan. Meestal dezelfde borst, maar soms ook wel de andere (wanneer ik denk dat de andere 'leeg' is).
Wat kan ik het beste doen om te zorgen dat ze goed gaat groeien?

groetjes Annemarie

Respond to this message   
AuthorReply
christineLLL

hoe oud en hoeveel voedingen?

February 17 2005, 12:15 PM 

Dag Annemarie,

Hoe oud is Linde en hoe vaak per dag drinkt ze? Normaal geef je 2 borsten, tenzij je wilt een overproductie afbouwen. Tijdens een erg onrustige periode van de dag kan het ook soms zinvol zijn voor 2 of 3 uurtjes aan dezelfde kant te blijven. Zo kan de baby van het rustgevende en pijnstillende drinken aan de borst genieten zonder veel melk binnen te krijgen, die de problemen groter zou kunnen maken.

Waarom ben je begonnen maar een kant te geven? Was er een probleem? Algemeen is het natuurlijk zo, dat baby’s, die maar een borst per voeding krijgen, veel vaker een voeding nodig hebben. Dus ik ben benieuwd hoe vaak Linde drinkt en hoe oud ze nu is.

Christine

Respond to this message   
Annemarie

ze is 4,5 maand

February 17 2005, 12:49 PM 

Hallo,

Linde is 4,5 maand oud. In het begin gaf ik altijd twee borsten per voeding, maar op een gegeven moment ben ik daar grotendeels mee opgehouden, omdat ik bang was dat ze de vettere achetrmelk niet binnenkreek wanneer ik haar twee borsten gaf. Ik had begrepen dat het 'normaal' was om een borst per keer te geven. Is dat dan niet zo?
Ojee, straks is dat de reden dat ze niet veel is gegroeid?! Ik voel me al schuldig. Op zich valt het aantal voedingen volgens mij nog wel mee. Meestal zijn het er 6 en soms 7 per 24 uur.

Groetjes Annemarie

Respond to this message   
ellen van kooij

altijd 2e aanbieden

February 17 2005, 1:11 PM 

Je kan altijd de 2e borst aanbieden. Heeft je kindje genoeg gedronken, dan zal het die 2e borst niet meer pakken. Of slechts een paar slokken nemen. Maar andere keren drinken ze die 2e kant ook gewoon helemaal leeg.

De eerste week namen mijn dochters die 2e borst vaak wel. Maar toen de melkproduktie eenmaal overvloedig was, hadden ze na 1 borst genoeg. Na een paar maanden wilden ze in de loop van de middag en avond ook de andere kant. En weer een paar maanden later altijd 2 borsten.
De honger wordt immers ook groter, naarmate ze meer groeien!

Respond to this message   
ellen van kooij

en bij te weinig groeien

February 17 2005, 1:13 PM 

Sorry, vergeten....

En bij te weinig groeien kan je zelfs nog meer borsten geven. De eerste kant geef je zolang ze actief drinkt (= zuigen + slikken). Merk je dat ze nauwelijks meer slikt en eigenlijk alleen nog maar wat ligt te sabbelen, dan wissel je van kant.
Is ze na de 2e borst ook nog niet echt tevreden, ga je weer terug naar de eerste borst. En zo kan je dus wel een paar keer wisselen tijdens een voeding.

Zie ook http://www.borstvoeding.com/abon/teweinig.html

Respond to this message   
Annemarie

Bedankt

February 17 2005, 1:26 PM 

Bedankt dames,

Ik ga het gelijk toepassen. Ze heeft NU honger, dus ga ik voeden. Het is me een stuk duidelijker geworden.

Groetjes Annemarie

Respond to this message   
christineLLL

Re: Bedankt

February 17 2005, 3:06 PM 

Meer kanten per voeding is een heel goed idee en omdat 6 tot 7 voedingen per dag eigenlijk niet veel zijn, mag je gerust ook 1 of 2 voedingen meer geven.

Christine

Respond to this message   
Nele

Re: 1 of 2 borsten bij te weinig groeien?

February 17 2005, 5:16 PM 

Hoi

ik herken me helemaal in jouw berichtje.
Ik heb ook een tijdje slechts 1 borst gegeven per keer, op advies van K&G, en daarbij had ik ook nog de raad gekregen om zeker 3 uur tussen elke voeding te laten. Mijn dochtertje was toen wel een beetje meer bijgekomen dan ervoor, maar dat was een heel tijdelijke verbetering.

Na alles wat ik hier op dit forum gelezen heb, lijken zulke tips als 1 borst per keer en min. 3 uur tussenlaten juist helemaal niet goed voor de melkproductie. Nu bied ik ook telkens 2 borsten aan, wat ze meestal wel wil (of soms 1 en dan een uurtje later de andere). Gaat goed hoor nu!!

En jouw meisje zal die grammetjes ook heus wel inhalen.

Groetjes,
Nele

Respond to this message   
Annemarie

Nele, lang leve dit forum!

February 17 2005, 5:30 PM 

Hallo Nele,

Het is af en toe best verwarrend met al die tegenstrijdige berichten en wanneer je kindje dan niet wil groeien raak je best onzeker.
Gelukkig bestaat dit forum, zodat we alles kunnen vragen. Ik ben er ontzettend blij mee! Ik wou dat ik bij mijn eerste kindje deze achterban had gehad; dan had ik het destijds misschien ook langer volgehouden!

Liefs Annemarie

Respond to this message   
Nele

Zeker en vast!!

February 17 2005, 5:56 PM 

Ja, het is fantastisch. Dankzij dit forum ben ik van 3x bv en 2x kv terug naar 4x bv en 1x kv gegaan, alhoewel die 4x bv ook kunnen gezien worden als 7x of 8x (want er is dus dikwijls een uur tussen de eerste en tweede borst).

Veel liefs en succes hoor!!
Nele

Respond to this message   
Annemarie

Ze wil niet vaker

February 17 2005, 5:24 PM 

Vaker voeden heb ik al geprobeerd,maar ze wil niet vaker worden gevoed. Wanneer ik haar 's nachts hoor smakken maak ik haar wel echt wakker en voed haar dan.

Groetjes Annemarie

Respond to this message   
Mathilde

Wisselvoeden

February 18 2005, 11:24 AM 

Meerdere keren wisselen van borst per voeding als je kind niet meer actief drinkt, is naar mijn ervaring de beste manier om je productie op te krikken (naast vaker voeden). Ik wisselde op een regeldag soms wel zes keer van borst en voedde om de twee uur. Dan stroomde ik de volgende dag over.

Een borst per keer geven is meer iets voor in het begin. Ik heb zelf tot drie maanden 1 borst per keer gegeven, maar Martine had dan ook last van mijn overschot aan melk (ze groeide daardoor wel tegen de klippen op). Martine wilde altijd minimaal om de drie uur drinken, totdat we rond zeven maanden serieus met bijvoeding begonnen. Nu eet ze om de twee uur .

Ik heb wel vaker het fabeltje gehoord dat je kindjes niet te vlug opnieuw moet aanleggen omdat ze anders niet goed genoeg drinken. Ook van ziekenhuispersoneel, helaas. Maar denk je dat ze bij natuurvolken ook tellen hoe vaak en hoe lang hun baby's drinken? Welnee, daar leggen ze gewoon aan als het kind een beetje onrustig wordt. Dat klokgedoe is echt iets voor onze maatschappij.

Groetjes, Mathilde mv Martine 26-5-2003

Respond to this message   

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar het overzicht  
 Copyright © 1999-2014 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  

Waarschuwing: geef nooit je huisadres, je telefoonnummer of andere persoonlijke gegevens aan iemand!