Niets van dit forum mag zonder toestemming van de beheerders van het forum en/of de schrijvers van de bijdragen worden gekopieerd of anderszins overgenomen.

--

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar het overzicht  

Wanneer eerste symptomen van een allergie?

October 9 2005 at 5:35 PM
Lot 

-
Mijn zoontje is nu 4 weken en ik hou mijn hart vast. Zijn oudere broertje (nu 4) heeft namelijk heeel erg eczeem gehad. Zo erg dat we echt wanhopig waren. Zijn eerste jaar was echt een nachtmerrie. Altijd krabben en 15 keer per nacht wakker.
Eigenlijk wilden we het bij 1 kind laten maar toch ging het weer kriebelen...
Mijn oudste heeft trouwens nooit bv gehad (vraag me niet waarom, nooit over nagedacht, stom he)

Maar goed, ik geef mijn jongste nu dus wel borstvoeding ondanks problemen (spruw, tepelkloven) en wil dit heel graag volhouden.
Ik ben zelf niet op een hypoallergeen dieet.
Ik hou zijn huidje goed in de gaten en of hij veel huilt.

Tot nu toe is hij een erg tevreden baby. Wat hij wel heeft is dus spruw, onrustig drinken (komt waarschijnlijk door spruw) en groene/gele poep.
Kan dit op een beginnende allergie wijzen?

Weet iemand wanneer de eerst symptomen van een allergie zich openbaren?????

Respond to this message   
AuthorReply

Re: Wanneer eerste symptomen van een allergie?

October 9 2005, 5:48 PM 

Hi,

Zo te horen heeft hij nog geen last van allergie. Mijn jongste begon met 6 weken met waterdunne ontlasting (groen) overstrekken tijdens voeden, slecht slapen (ondanks inbakeren), veel windjes.

Kippe-ei heb ik vanaf begin gelijk uit mijn dieet geweerd (oudste twee reageerden ontzettend heftig op de kippen ei)

Anti-oxidanten (oa. in vitamine K en vitamine D) reageerde ze ook gelijk op met kramp en onrust.

Koemelk dus vanaf zes weken geweerd, laatst weer paar dagen toegevoegd en gelijk weer onrustiger, dunnere ontlasting (waterdun) en overstrekken.

Mijn meiden zijn dus zo gevoelig dat zelfs spoortjes via borstvoeding al reactie uitlokken... de meeste kinderen zijn gelukkig niet zo gevoelig... Vaak is borstvoeding al hypoallergeen genoeg, jouw lichaam breekt alle eiwitten al in stukjes (zoals ook bij hypoallergene flesvoeding). Mijn meiden zijn zo gevoelig dat ik met de hypoallergene flesvoeding ook reactie krijg, wij moesten uiteindelijk dieët voeding gebruiken voor mijn middelste dochter.

Hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb kunnen verschaffen.
Groetjes Nynke

Respond to this message   

2 weken

October 9 2005, 7:09 PM 

Mijn dochter was 2 weken dat ze eczeem kreeg en ging spugen. Ik ben met behulp van een dsietiste op dieet gegaan en dat ging goed.
Nu ben ik preventief op dieet tot deze dochter 6 weken is, dan gaan we op advies van de kinderarts beginnen met eerst wat melk etc maar ik zie dat het eczeem al begint zonder melk, noten, pinda's dus wat het gaat brengen...
wat jij beschrijft klinkt gewoon als spruw maar kan me jouw angst voorstellen, goed in de gaten houden en bij twijfel naar de huisarts

Respond to this message   
P. Smouter

Al héél snel

October 10 2005, 10:30 AM 

Bij mijn oudste zoon (nu 14 jaar) begon de reactie al in de eerste week. Hij kreeg nl. vreselijke buikpijn van koemelk. Volgens de kraamverzorgster gebeurt dat meestal pas na ± 10 dagen. Zijn reactie was heel heftig en voorspelbaar. Als ik iets met melk at of dronk, dan kreeg hij exact twee uur na de tweede voeding gerekend vanaf de melkconsumptie zo'n heftige buikpijn dat het geen huilen maar zelfs gillen van de buikpijn was. Later bleek hij ook gevoelig voor smaakversterker (natriumglutamaat).
Mijn tweede zoon (nu bijna 12) reageerde anders maar ook al in de eerste week. Hij leek mijn melk 'af te keuren', hij dronk heel onrustig met veel loslaten en een vies gezicht trekken als ik iets met geraffineerde suiker at. Later kreeg hij vreselijke buikpijn van sinaasappels.

Het is dus bij elk kind anders en ik denk dat het ook aan de allergische reactie zelf ligt. Eczeem is natuurlijk anders dan buikpijn.

Ik ben voor beiden op dieet gegaan. Beiden zijn hun eerste allergiën (of waren het intoleranties?) overgroeid binnen een jaar. De aanleg blijf je echter je leven lang houden. Mijn oudste zoon heeft nu een overgevoeligheid voor geraffineerde suikers en hooikoorts. Mijn jongste zoon heeft nog steeds een aversie tegen sinaasappels. Verder zijn ze heel gezond en zelden ziek.

Respond to this message   

eczeem

October 10 2005, 4:58 PM 

Uit de nieuwste onderzoeken blijkt dat eczeem niet of nauwelijks door voeding van de moeder (via de BV dus) kan komen. Wanneer eczeem de enige klacht is, wordt er tegenwoordig geen hypo-allergeen dieet meer aangeraden.

Als je zoontje normaal groeit, gezellig is en zachte ontlasting heeft (bijvoorbeeld dikte á la satesaus) heeft, dan zijn er geen tekenen van een allergie. De kleur van de ontlasting maakt helemaal niets uit.

Bij veel kinderen komen de allergische klachten pas als er naast moedermelk andere dingen gegeven worden. De fruit- en groentehapjes of een flesje kunstvoeding.
Met name voor kinderen met een allergische aanleg, is het héél erg belangrijkd at ze 6 maanden lang NIETS anders dan moedermelk binnen krijgen (hooguit medicijnen en vitamines erbij). De darmpjes kunnen zich dan zo optimaal mogelijk ontwikkelen en de kans op klachten ná de periode van volledige bv wordt dan verkleind.

Na die 6 maanden volledig blijf je dan gewoon BV geven. Alleen dus aangevuld met vaste voeding. Koemelkprodukten stel je uit tot minstens 9 maanden (nog later mag natuurlijk ook).

Meer lezen over BV en allergie:
http://www.borstvoeding.com/kleintjes/voedselovergevoelig.html
en over eczeem:
http://www.kindereczeem.nl

Respond to this message   
Current Topic - Wanneer eerste symptomen van een allergie?
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar het overzicht  
 Copyright © 1999-2008 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement  

Waarschuwing: geef nooit je huisadres, je telefoonnummer of andere persoonlijke gegevens aan iemand!