| Vragen over ramadanDecember 14 2000 at 3:34 PM | Sjon |
| - Geachte lezer,
Vandaag had ik het met iemand over de ramadan. Deze persoon zei te weten, dat na het ondergaan van de zon overvloedig wordt gegeten. Is dat zo?
Dat begrijp ik dan niet.? Het betekent dan waarschijnlijk ook dat vrouwen (?)het heel zwaar hebben met voorbereidingen voor zo'n maaltijd, waarvan ze niet mogen proeven.
De geest van de Ramadan vind ik wel sympathiek, maar van de letter is door een niet-strenggelovige, nuchtere(?) Nederlander niet goed te begrijpen.
Zoals dat gesteggel over wanneer de Nieuwe Maan er is. Deze persoon vertelde me ook dat je bijv. niet mag douchen, omdat je water zou kunnen binnen krijgen.
Vergezocht, vind ik dat.
Hartelijke groeten, Sjon |
| | Author | Reply | Yasmine
| Untitled | December 14 2000, 3:48 PM |
Sorry maar wie is die persoon dat die zo'n onzin uitkraamt. Je moet ook in de ramadan bidden en voordat je bidt moet je je lichaam reinigen met water. Dus douchen mag (moet) je zeer zeker. De vrouwen zijn in de ramadan vaker langer in de keuken omdat ze iets speciaals op tafel willen zetten in deze heilige maand. Maar dat verschilt ook per gezin. Mijn moeder houdt van koken dus in deze maand staat ze lang in de keuken, terwijl mijn paps het huishouden doet. Wat betreft het eetpatroon in de ramadan dat verschilt van persoon tot persoon. Sommigen eten tot ze erbij neervallen en de ander is na een kommetje soep al bomvol.
Ps Er zijn veel moslims die zelf niet de kennis over hun godsdienst hebben en naar fabeltjes luisteren. |
| Muslimah
| Antwoorden , ( allah weet het beter) verbeter mij ..als ik het fout heb | December 14 2000, 4:04 PM |
Vrede zij met je( asalamoe aleika),
Dat overvloedig eten dat ligt aan de personen in kwestie zelf. Je vind het bereiden van voedsel een zware beproeving, maar dat geld voor al de handelingen die je verricht tijdens deze maand. Het is een maand van beproevingen, om zelfbeheersing en uiteindelijk zelfoverwinning en zelfvertrouwen te kweken. Er zijn mensen die hele dag in een fabriek werken. Het is niet de bedoeling om op je lauweren te gaan zitten tijdens de maand ramadan. Wat is daar zo onsympatiek aan als je je normale bezigheden continueert. Ik heb wel wat tegen teveel eten. Zware maaltijden voorbereiden om je maag ermee te belasten of om er een maand van vreetfestijnen te maken..ja dat is niet echt de motto.
Ik vind dat je wel heel suggestief bent. Wij zijn strenggelovig omdat we ons aan de wetten van onze schepper houden. Volkomen natuurlijk dat je als gemaakt, gecreerd bent, je leeft naar de wetten van je maker. Hij weet immers wat het best is voor jou. Jij bent voor mij als ongelovige ook een raadsel. Ik snap niet wat je bedoelt met strenggelovig. Vaak word deze woord geassocieerd met slecht en niet-modern etc. Dat is voor mij als volledig overtuigde muslima niet van toepassing en met mij vele en vele miljoenen andere muslims. Dat wat een muslim slecht zo maken is niet de islaam zelf maar zijn onwetendheid, zijn religie niet goed kennende. De imaan, diepe geloof in het een zijn van GOd en zijn leerstellingen(wetten) die Hij uit liefde voor ons heeft gegeven als leidraad in ons leven, ontbreekt of is niet sterk bij sommige van onze muslims en al helemaal bij ongelovigen van mensen. Begrijp je dan ook waarom ik dan niet kan begrijpen dat jij niet gelooft.
Wat betreft dat douchen, een muslim doet de wassing elke dag dat vooraf gaat aan het bidden. Wassing is een reiniging die elke muslim doet als hij zijn behoefte of op andere manier zich heeft vies gemaakt, verricht. Men moet het gebed rein intreden om in contact te komen met Allah. Nou en bij de wassing wordt er drie keer de mond gewassen dus douchen kan en mag dan ook. Voor de zekerheid vraag het een imaam of geleerde die dat 100 % zeker weet. Zij hebben meer kennis dan ik. Wat ik wil zeggen wassing is een verplicht onderdeel en dus kan het douchen ook. Maar om helemaal de onzekerheid en twijfel weg te halen, kan men ook in de avonden douchen. Het is natuurlijk niet de bedoeling om door de wassing en het douchen je dorst te gaan lessen. Dat is een kwestie van je intentie. Wie hou je dan voor de gek jezelf of je schepper !!!!
Groetjes Fatima Zahra
PS; tijdens het spoelen van de mond altijd zoveel mogelijk uit spugen..raad ik de doucher aan. |
| muslimah
| Untitled | December 14 2000, 4:26 PM |
Een aantal correcties ...een wassing wordt verricht voorafgaande aan elk gebed ..snel typen is niet zo goed voor de spelling..ik hoop wel dat je essentie van het verhaal oppikt..en als er iets is dat ik geschreven heb wat niet goed leesbaar is of onbegrijpelijk dan hoor of lees ik dat wel.
Fatima |
| Faysal
| Untitled | December 14 2000, 7:29 PM |
Wat doen jullie moeilijk.
De maag krimpt nadat men voor een paar dagen heeft gevast.Dus men kan tegelijkertijd minder op.Iemand die toch overvloedig eet,die heeft simpelweg niet gevast,en is het hele jaar door een vraatvarken.Ik denk dat het gewoon een stomme poging is om de Islam en de ramadan weer zwart te maken.
Aan alle niet-moslims:
Zolang onze natie bestaat zullen wij de ramadan en de Islam NOOIT verraden.
|
| Noureddine
| Faysal, heb je bij de stalinisten gezeten | December 18 2000, 2:47 AM |
Faysal, jongen, heb jij soms bij de stalinisten gezeten? |
| Faysal
| Noureddine | December 18 2000, 3:52 AM |
| hassan
| Untitled | December 18 2000, 7:51 PM |
Faysal, waar heb ik die rethoriek over de Islamitische Natie vaker gehoord? Ik mag een boon zijn als die kretologie niet afkomstig is van Louis Farakhan, het boegbeeld van de Amerikaanse "Nation of Islam".
Je kent hem wel, die man behangen met gouden horloges, gouden brilmonturen en gouden zegelringen die de belangrijkste leider is van de moslims in Noord-Amerika. |
| Rashid
| Untitled | December 20 2000, 1:06 AM |
Hassaan, Trek je je jassaan, Je komt nogges in de kou te staann
Met je grote mond en je zachte kont, zo dus verf maar je haren blond
hahaha... (slaat nergens op, 'kweet!)
|
| hassan
| Aan rashid, degene die het rechte pad wijst. | December 20 2000, 4:24 AM |
Jij kan rijmen en dichten zonder je hemd op te lichten.
Maar de tijd voor Sinterklaasgedichtjes is al voorbij hoor. | |
| | |
|
|