hoi
ik heb een vraagje aan jullie wat vinden jullie ervan als een meisje wordt uitgehuwlijkt.
kijk ik ben namelijk dit jaar ook uitgehuwelijkt en daarom wil ik graag jullie mening hierover.
ik wil niet trouwen met hem hij ziet er niet uit .
ik hoor het nog wel van jullie
groeten nawal
ps:hij is niet de prins op het witte paard maar hassan op het zwarte schaap
ik vind het gewoon absurd maar het heeft ook een goede kant want zo is er voor iedere vrouw een man weggelegd
justagirl
HALLO ANONYMOUS
December 19 2000, 3:18 PM
IK VIND HET ECHT ERG VOOR JE.
UITHUWELIJKEN IS DE ERGSTE WAT ER KAN GEBEUREN.
MAAR JIJ MOET OOK LOGISCH NADENKEN DAT NIET ALLES
OM UITERLIJK GAAT SNAP TE...
JE MOET HET NIET VERKEERD OPVATTEN..
MAAR JE MOET TOCH WEL EEN WEG VINDEN OM GELUKKIG
MET HEM TE WORDEN...
HOELANG BEN JE AL GETROUWD MET HEM?
IK WENS JE VEEL STERKTE MEID...
JE MOET EEN DING WETEN DAT HET NIET HARAM IS OM TE
SCHEIDEN IK ZEG NIET DAT JE HET MOET DOEN.
MAAR WEL VOOR JE OUDERS. LATER ALS ZE BOVEN ZIJN BIJ
ALLAH DAN KRIJGEN ZE DIE ZWEEPSLAGEN.
JE DOET MAAR WAT JE GOED UITKOMT.
VEEL STERKTE
NOU DE BALLEN MEID...
justagirl
sorry,
December 19 2000, 3:27 PM
IK VROEG NET HOELANG JE GETROUWD BENT.
MAAR JE BENT NIET GETROUWD EN GELUKKIG NIET (VOOR JOUW DAN)
EXCUSE ME!!
JE MOET GOED NADENKEN VOORDAT JE EEN BESLISSING NEEMT.
NEEM DAT MAAR VAN MIJ AAN!!!
Warda
Untitled
December 19 2000, 10:57 PM
Noemen je ouders zichzelf moslim?
Ben jij moslim?
Je hebt duidelijk gezegd dat je niet wil?
In dat geval pak je koffers en vertrek, en ga zo ver mogelijk als je kunt.
En wees niet bang, Allah zal jou niet straffen, je wordt immers gedwongen, en dat mag niet in de islaam, dus jouw treft geen blaam.
Dat is mijn raad.
En dat zou ik doen als ik gedwongen werd. Daar ben ik 100 % zeker van.
Ik zou weggaan, en een eigen leven beginnen, en god vragen me te helpen.
Wil je je leven opofferen voor de eer van je ouders?
Sex met een man die jij verafschuwt, je zult al je woede en haat op hem richten, ook al is het zijn schuld niet, je gaat hem elke nacht haten wanneer hij je neemt, elke nacht, elke dag leef je samen, denk daar aan, meid.
Niemand is het waard dat je dit op je neemt, niemand.
Als je duidelijk te kennen hebt gegeven dat je niet wil, en je ouders dwingen je gewoon om te trouwen, dan betekent het dat ze niet van je houden, als ze echt om je geven, dan houden ze wel rekening met je gevoelens.
Ik vind het een schande dat het nog gebeurt.
Dit is mijn oudere zus ook overkomen, ze moest van mijn ouders, want ze dierven niet nee zeggen tegen die familie, iedereen kent iedereen, en die jongen was zogezegd een 'brave', kende bijna de hele koraan van buiten en ging altijd naar de moskee, maar was zo ouderwets als onze over, over, overgrootouders. (Vrouw aan de haard, en zo snel mogelijk zwanger maken, djellaba, hoofddoek, koken, dik worden, ....)
Mijn zus zei nee, en mijn vader zei, ofwel trouw je met hem, of je vertrekt.
Toen heeft mijn oudere broer haar gezegd: meid, als ik jou was zou ik mijn koffers pakken en wegwezen, je offert je lichaam en ziel toch niet tegen je wil, omdat 'anderen' over je leven beslissen????
En ze dreigde weg te gaan, had al ingepakt, en toen is mijn vader toch gaan zeggen dat dochterlief niet wil, 'maar ik heb haar gedwongen hoor, ik heb haar eens goed laten voelen wat de wil van de ouders is, dus het spijt me, maar ze heeft er van langs gekregen.'
Vanaf toen hebben ze nooit meer dwang uitgeoefend op dit vlak, en gelukkig weten ze nu iets meer van de islaam, en beseffen dat het verkeerd was. Mijn zus is nu gelukkig getrouwd, ze zijn al tien jaar getrouwd en ontzettend verliefd. Stel je voor dat ze niet sterk was geweest en dat ze dit had moeten missen!
Onder dwang uithuwelijken gebeurt nog, bij veel mensen, uiterlijk merk je er niks aan, je kan je niet indenken dat zo'n mensen (moskeegangers) hun dochters onder dwang uithuwelijken.
Maar het gebeurt.
Maar als je Allah kent, en je houdt van hem, dan weet je dat hij barmhartig is, en hij keurt dit niet goed, hij wil slechts het beste voor de mens, daarom, hij zal je niet straffen als je voor jezelf kiest in zo'n situatie.
Ik weet niet of je al goed met je ouders hebt gepraat, ik weet dat veel meisjes dat niet durven, en daarom maar trouwen, maar dat is niet goed, je moet je trots en je angst opzij zetten en goed met je ouders praten, dat voorkomt heel veel narigheid.
Misschien hoef je niet eens drastische maatregelen nemen en weg te lopen en dus zo met elk familielid de band verbreken. Misschien komen jouw ouders wel tot het besef dat ze verkeerd bezig zijn en dat ze jouw echt heel veel verdriet hiermee doen.
Ik wens je heel veel sterkte toe in deze moeilijke periode, en ik zou zeggen, vraag eerst allah om hulp.
Want wij zijn slechts mensen.
Faysal
Untitled
December 19 2000, 11:19 PM
Uithuwelijken is in de Islam niet verboden,mits met toestemming van de vrouw zelf.
Maar een huwelijk uit liefde is veel beter.
Cogito
Uithuwelijken misdaad!
December 20 2000, 12:08 AM
Kies voor jezelf en laat je niet uithuwelijken. Ouders die zo iets doen zijn zeer misdadig en die houden niet van je als ze na je bezwaren nog steeds hum wil doordrijven. Niet doen
hassan
Untitled
December 20 2000, 2:25 AM
In Nederland zijn schijnhuwelijken verboden. En een gedwongen huwelijk is een schijnhuwelijk. Tenzij jij erin toestemt.
Warda
Untitled
December 20 2000, 6:50 AM
Inderdaad dat uithuwelijken niet verboden is, is het niet in meerdere culturen, ook in westerse culturen dat de vader zijn dochter weggeeft?
Daarom vermeldde ik er ook bij 'onder dwang'.
Het is best dat iemand dan zegt dat hij/zij gedwongen word om te trouwen, want dat is niet hetzelfde als uithuwelijken.
even een reactie na de fajr
noura
het kan wel goed komen
December 20 2000, 9:40 AM
hoi ik ben noura
ik vind het heel erg dat je zus dit heeft moeten mee maken, maar mijn zus is zo iets ook over komen
toen hebben mijn ouders haar ook gevraagd of ze wou vertrekken of 'ja' moest zeggen, maar toen heeft mijn zus haar koffers gepakt en is bij een vriendin gaan logeren.
na een halve jaar zonder een bericht of zo, hadden mijn ouders toch de knoop door gehakt en hebben ze haar gesmeekt om terug te komen, want ze zagen in dat ze verkeerd bezig waren.
nu is mijn zus al 3 jaar getrouwd, gelukkig en wel
en mijn ouders waren heel erg trots op haar dat ze zo voor zichzelf was op gekomen, want mijn moeder is uitgehuwelijk, maar ze is wel gelukkig met mijn vader dat is de geval niet, het kan wel fout gaan maar ook goed zoals mijn vader en moeder
groetjes noura
Cogito
Untitled
December 20 2000, 12:15 PM
In bepaalde delen van Zuid-Europa Sicilië, Griekenland komt ook nog wel eens uithuwelijken voor.
riduan van sammar
Untitled
December 20 2000, 11:50 PM
hallo en hoe gaat het met jullie ik wens jullie een prettige kerstdagen en een gelikkige nieuwjaar.
maar ik ken ook een meisje dat is uitgehuwelijkt ,maar na 4en een half maand waren ze gescheiden.dus ik hoop voor jou niet behalve als jij het zelf hoopt.en veel sterkte ermee
najoua
NEWSFLASH
December 22 2000, 10:17 AM
wij zijn moslims, dus wij vieren geen kerstmis. Zeg liever; 'iedoelfitr sa'ied
nieuwjaar is trouwens ook pas binnen drie maanden
Faysal
Najoua
December 22 2000, 1:12 PM
Juist....
Overigens is het Islamitische nieuwjaar gebaseerd op de maankalender,of hijri qamari(voor religieuze doeleinden) over 3 maanden,en wordt het het jaar 1422...Dit kalender is erg goed voor het uitrekenen van religieuze feesten,die vaak betrekking hebben met de maan,zoals de Ramadan.
Maar volgens het veel preciezere,en overigens vroeger voor politieke en economische doeleinden gebruikte zonnekalender,de hijri shamsi,is het nieuwjaar pas op 21 Maart,en dat is het elk jaar weer,en wordt het het jaar 1380...(nu is het 1370)Slechts een klein aantal Islamitische landen viert het,maar het raakt weer in trek,zelfs Turkije overweegt het elk jaar te gaan vieren!(maar niet voor wereldlijke zaken)
Dit zijn de naties en landen waar het gevierd wordt:
1.Iran ('eyd-e nowrouz)
2.Koerdistan ('eyd-e newroj)
3.Libie
4.Turkije (nevruz)
5.Kazachstan (newruz)
6.Uzbekistan (nowruz)
7.Turkmenistan (newruz)
8.Azerbaydjan (nevruz)
9.Tadjikistan ('eyd-e newrouz)
10.Afghanistan ('eyd-e newrouz)
11.Kirgizstan (newruz)
Verder nog een klein aantal Arabische landen waarvan ik niet weet welke...
De naam nowrouz is Perzisch,en betekent "nieuwe dag".
Het is de eerste dag van de lente,21 Maart.
Het is oorspronkelijk het nieuwjaarsfeest van de Zoroastriers,maar de Iraniers,en alle andere moslimlanden die ik genoemd heb gebruiken de datum van de vlucht van Mohammed als uitgangspunt.
Ook wordt er op nowrouz feest gevierd,gedanst en lekker gegeten.Men bezoekt familie,anderen gaan bidden.
Ooit werd dit nieuwjaar in de hele moslimwereld gevierd,totdat Ataturk het met de oprichting van Turkije afschafte,en de landen die nog in de invloed van de Ottomaanse bureaucratie waren(de Arabische landen),hetzelfde deden.
Erg jammer,maar gelukkig wordt de feest in vele landen in ere hersteld.
Elke 21 Maart kan je over geheel Nederland deelnemen aan Koerdische of Iraanse vieringen van Nowrouz.Ga eens een kijkje nemen.
Groetjes
Faysal
Faysal
Untitled
December 22 2000, 1:15 PM
Zoals je ziet is het maankalender korter dan het zonnekalender,en niet geschikt voor wereldlijke zaken,zoals afspraken maken omtrent de handel,of andere wereldlijke dingen...
Dus als je PRECIES wilt weten hoeveel jaar geleden Mohammed naar Medina vluchtte,dan moet je van het zonnekalender uitgaan.Dat was precies 1379 jaar en 9 maanden geleden!
Groetjes
Faysal
hassan
Untitled
December 22 2000, 6:19 PM
Najoua,
Ik wens je een goed feest van het ontbijt.
De Engelsen zeggen: breakfast, breek het vasten.
Faysal,
Het is de kalender en die kalender. Het kalender klinkt heel raar.
Als je "het" wilt gebruiken zet er dan tje achter.
Want alle verkleinwoorden zijn "het"woorden, of ze nu mannelijk ("de"), vrouwelijk("de") of onzijdig("het") zijn:
het is "de man", "de meid", "het huis"
maar altijd "het mannetje", "het meisje", "het huisje".
Veel Marokkaanse jongens zeggen "die meisje", in plaats van "dat meisje" en dan denken sommige meisjes dat die jongens dom zijn.
Zielig voor die jongens, want die kunnen er ook niets aan doen dat ze zo praten.
Untitled
January 5 2001, 2:42 PM
"t fokschaap en het kofschip zijnn prima hulpmiddelen !!
maar ach ja terug naar het onderwerp !!
er is op zich niets mis met uithuwelijken, jullie (de dames) moeten niet zo zeuren " hij is niet bepaald de prins op een witte paard maar meer een hassan op een zwarte schaap"
hiermee doe je teneerste de schapen tekort door ze ondergeschikt aan het paard te beschouwen, terwijl ze dat beslist niet zijn.
of wilde je zeggen dat je vanavond paardenvlees gaat eten ........schapen zijn zinvolle wezens (en ze smaken nog lekker ook)
ten tweede doe je HASSAN tekort !!
je kijkt duidelijk neer op je landgenoten, jammer maarja SEE IT YOURSELF....
have a nice life
hassan
Untitled
January 5 2001, 9:38 PM
Om te weten of je een d of een t schrijft kan je "'t fokschaap" of het "kofschip" gebruiken, maar "koffieshop" is wat meer van deze tijd.
justaboy
Untitled
January 8 2001, 10:52 AM
hahaha das echt een goeie hassan ja de spelling moet zich ook aan de tijd aanpassen dus fuck the kofschip en de fokschaap .....gewoon koffieshop haha
from den haag with love
Jimmy
Uithuwelijken kan heel goed om verkeerde redenen.
July 20 2001, 5:15 PM
Krijgen je ouders soms geld als ze je met deze man uithuwelijken? Ik kan me indenken, dat als ie nog in Marokko woont, dit een reden kan zijn om meisjes uit te huwelijken.
TEGEN GAAN...
November 26 2001, 9:48 PM
uithuwelijken is bij de nerderlandse wet VERBODEN.
en als ik word gepak met een copy van windows ben ik een crimineel. DAT ZIJN DE OUDERS DIE HUN KINDEREN 'WEGGEVEN' DUS OOK. maar ja, als een kind er aangifen van doe of wijgert is ze al: buiten de familie, of erger: dood. nee deze cultuur moeten wij tegen gaan. dit is niet goed en tegen de mensen regten. ps: met tegengaan bedoel ik niet de hele cultuur maar de dingen die illigaal zijn in nederland. hun MOETEN zig er maar bij neer leggen dat het NIET IS TOEGESTAAN in nederland.
TV-programma van Fons de Poel
December 11 2001, 3:39 PM
Hallo,
Voor een TV-programma van Fons de Poel (presenteert o.a. Netwerk) ben ik op zoek naar mensen die zijn uitgehuwelijkt, en waarbij dat heel goed is uitgepakt.
We zijn bezig met het maken van een documentaire over de liefde. Mocht je me hiermee kunnen helpen, of meer willen weten over het een en ander bel me dan op 020-3143403 of mail naar wiet.tulner@idtv.nl
Alvast bedankt.
Groeten
Wiet
Current Topic - wat vinden jullie van uithuwelijken