Hoi allemaal, ik ben een tijd niet meer op dit forum geweest.
Ik ben nu meer op m'n nieuwe site bezig (http://ferdinand.gelooft.nl/)
Niet toevallig kwam ik vandaag op de NVVM site en ik zag dat Peter gisteren een berichtje heeft geplaatst.
Peter: jij bent zeker teruggevlogen (letterlijk en figuurlijk)
(ter informatie: eergisteren was Peter nog in Engeland bij het One World Camp http://www.macrobios.com).
Hieronder reageer ik op de vraag wat is macrobiotiek?
Macro en Bios zijn Griekse woorden die zoiets betekenen als 'groot' en 'leven'. Het woord 'macrobiotiek' wordt in de wandelgangen gebruikt voor een eetstijl met vnml. granen en groenten. Sommige mensen denken er meer over te weten en spreken dan over Japan en yin en yang. Over het algemeen hebben de meeste Nederlanders naar mijn idee geen idee wat macrobiotiek is, laat staan dat macrobioten het zelf weten.
Macrobiotiek, zoals wij het kennen, vindt haar oorsprong in de ervaringen en leer van George Ohsawa. Op zijn beurt is George Ohsawa sterk beinvloed door Sagen Ishizuka. Het Zen-Boeddhisme en het Taoisme spelen een belangrijke rol in hun gedachtengoed. Michio Kushi was 1 van de leerlingen van George Ohsawa en door Michio kent nu het gros van de westerse wereld 'macrobiotiek'. Op zijn beurt had Michio Kushi ook weer tal van leerlingen. Een bekende Nederlandse leerling van Michio Kushi is Adelbert Nelissen.
Naar mijn weten zien deze leraren macrobiotiek als
het persoonlijk toepassen van yin en yang in alle aspecten van je leven door kennis van de orde van het universum.
Door eigen ervaring en ervaring van anderen (namelijk het bestuderen van tradities) vullen macrobioten deze levenswijze in. Macrobiotiek is een levenswijze. Het bestaat dus niet enkel uit voeding, ook al vervult voeding een centrale rol. Voeding wordt gezien als medicijn en voeding wordt het eerste aangepakt als een macrobioot iets wil veranderen in zijn leven.
Beweging en het denken is echter ook belangrijk. Denk aan shiatsu, do-in maar ook aan filosofie en diagnose.
Voor de macrobioot zijn belangrijke handvaten hierbij de constitutie (wat we hebben meegekregen van onze voorouders) en de conditie (hoe we er op dit moment voor staan).
Om
voeding als voorbeeld te nemen: voor iedereen is macrobiotische voeding anders, omdat iedereen een andere constitutie en conditie heeft. Een macrobioot zal veelal als volgt aan de slag gaan:
hij zal als uitgangspunt de traditionele basisvoeding nemen (zie de vele macrobiotische kookboeken, die vaak als basis de Japanse traditionele keuken hebben. Aangenomen wordt dat granen en groentes het basisvoedsel is.)
daarnaast zal de macrobioot experimenteren voor zijn eigen specifieke conditie en constitutie, met als instrumenten de tegenpolen: yin en yang, dit gebeurt vaak met advies van consulenten of kookcursussen.
de voeding zal telkens veranderen aangezien de conditie telkens veranderd onder invloed van seizoenen e.a. omstandigheden.
Door naar de orde van het universum te leven krijgt men schone 'antennes' waardoor we helderder worden en meer inzicht krijgen etcetera.
Het bovenstaande is mijn visie op en ervaring met de standaard macrobiotische leefwijze van macrobioten die 'serieus' macrobiotiek beoefenen.
Ik zelf wil me geen macrobioot noemen zoals hierboven staat beschreven. Naar mijn inszien is een macrobioot bezig met zijn eigen goed en kwaad. De macrobioot zoekt zelf uit wat goed is voor hem en wat slecht is voor hem. De intentie ligt bij hem zelf.
Ik weet dat wij mensen een zeer beperkt inzicht hebben als ik het vergelijk met God (God is mijn eeuwige hemelse Vader, Hij is geest, almachtig en enkel liefde). Het universum is een speldeknopje voor God. Hij heeft het gemaakt en weet er alles van.
Waar zou ik dan de arrogantie vandaan durven halen om zelf mijn leven in te richten, om zelf te bedenken wat goed en kwaad is? Ik weet dat iedereen dit doet en ik heb het zelf ook gedaan. Maar nu is mijn prioriteit: doen wat God van mij wil.
Ik wil namelijk geleid worden door Gods Geest. Als God mij direct zegt wat goed en kwaad voor mij is, dat is zoveel meer waard dan wanneer ik het zelf ga ontdekken! Sterker nog, ik durf te beweren dat het zogenaamde 'goed doen' voor God helemaal niets uithaalt. Ook al zetten we ons hele leven in voor anderen en zijn we nog zo 'schoon'.
Daarom wil ik geen leiding meer accepteren van mijn verstand, van mijn gevoel of van welke leraar dan ook, ik wil leiding van Gods Geest. Dit heb ik ontvangen door mijn oude leven te kruisigen (mijn gevoel en mijn denken) en een nieuw leven te ontvangen van God door Jezus. Een leven in de geest, en de Geest is eeuwig.
En niets van dit alles heb ik verdiend. Het is genade van mijn liefdevolle God.
Alles in dit universum heeft een begin en een einde, maar Gods Geest heeft dit niet. Daarom hebben we eeuwig leven door zijn Geest. Maar dan moeten we wel de prioriteit aan de geest geven in plaats van aan het vlees (het voelen en het denken). God heeft de mens gemaakt uit stof (vlees) en adem (geest). De mens echter koos voor het vlees (de vrucht van de boom van de kennis van het goed en kwaad). Dit kunnen we kruisigen door te kiezen voor Jezus, voor een nieuw leven door de Geest.
Voor mij is macrobiotisch leven dus Jezus volgen. Dat is pas echt leven (het bios). Weten en ervaren dat God met mij is, dat Hij alles ten goede keert voor mij. Ik raad het jullie allemaal van harte aan en hoop en bid dat jullie dit ook mogen ontdekken. Simpelweg door je leven aan Jezus te geven.