Macrobiotiek is een middel om evenwicht te scheppen in je lichaam, in je dagelijks leven. Macrobiotisch voedsel is daarbij een belangrijk hulpmiddel.
De voeding is zo natuurlijk mogelijk en wordt gebruikt in bepaalde verhoudingen om een evenwichtige maaltijd samen te stellen.
Ik vind 't moeilijk om dit in een kort antwoord samen te vatten, er bestaat echter een heldere brochure, uitgegeven door De Nederlandse Vereniging voor Macrobiotiek.
Ik denk dat Ferdinand je zo'n brochure wel toe kan sturen. Ferdinand.....?
Welk eten?
Macrobiotisch eten is niet vegetarisch en ook niet veganistisch, maar kan dat in sommige gevallen wel zijn. Je gaat uit van een basis van granen, groenten en peulvruchten. Deze basis kan uitgebreid worden met (seizoens)fruit en vis. In enkele gevallen wordt er zelfs voor gekozen om ook af en toe zuivel en vlees te gebruiken!
Ben zelf al enkele jaren veganist,
maar ik geraak ook steeds meer geïnteresseerd in de macrobiotiek.
Daarom wilde ik vragen of ik die folder ook kan krijgen!!?
via een vriendin heb ik veel interesse gekregen voor macrobiotiek. En dus ging ik eens op internet kijken. Wat zie je dan? Iedereen zegt: de basis zijn granen en peulvruchten. Met uiteraard groenten en fruit, en vis (soms zelfs vlees). Het lijkt dus best doenbaar. Maar ik zou zo graag een concreet 'plan' hebben om er aan te beginnen! Hoe hebben jullie dat gedaan?
Het is inderdaad niet zo moeilijk, maar het is toch aan te bevelen een basisserie macrobiotisch koken te volgen, bijvoorbeeld op het Kushi Instituut in Amsterdam (tel: 020 6257513, www.macrobiotics.nl), en een goed kookboek aan te schaffen, bijvoorbeeld De Complete Macrobiotische Keuken, van Aveline Kushi, waarin, naast recepten, ook veel achtergrondinformatie staat over macrobiotiek, traditionele voedingswijzen en ingrediënten.
En je kunt overwegen lid te worden van onze vereniging, met 4x per jaar het magazine Macro'drome, en activiteiten, waaronder een jaarlijks verenigingsweekend met een bekende macrobiotisch leraar (dit jaar op 4,5,6 oktober 2002 met de Amerikaan Steve Acuff).
Veel succes gewenst,
Peter Termars,
bestuurslid NVvM
Ik ben ontzettend geinteresseerd in de macrobiotische keuken. Ik zag dat je het boek van kushi noemde, maar nergens kan ik deze vinden. Heeft iemand een isbn nummer van dit boek, zodat ik deze makkelijker kan bestellen?
Verder vind ik het opvallend dat in macrobiotische recepten bij de ene wel tarwe(meel), tomaten, paddestoelen of geitenyoghurt wordt toegestaan en in andere weer niet. Ik vind het moeilijk om een uitgebalanceerd menu te koken temeer omdat in bovengenoemde producten antioxidanten zitten die je beter kunt vermijden. Wie heeft raad?
Dag Patries,
Komplete gids voor de macrobiotische keuken - Aveline Kushi,
ISBN 9072 538 021
Verkrijgbaar bij uitgeverij Genmai Rotterdam www.degroenepassage.nl, tel 010 4046578, of bij Deshima, de winkel van het Kushi Instituut Amsterdam, www.macrobiotics.nl
Succes, Peter Termars, NVvM.
'k Ben nu 2 jaar bezig met macrobiotiek. Ik kan er alleen maar zeer positief over zijn. Kijk maar eens op mijn website www.dirkbaelus.be. Hier schrijf ik over mijn ervaringen met macrobiotiek.
Hier luna
macrobiotiek heeft toch ook veel te maken met de yin of yan van de mens?
dingen die yin mag eten mag yan niet eten , hebben ze mij wijs gemaakt.
Is dit zo en waar vind ik deze lijst met voedingsmiddelen voor yin en yan ?
groeten luna
Het boek "De macrobiotische weg" geschreven door Kushi Michio is volgens mij een heel goede intro tot de macrobiotiek.
Dit boek is nog vrij makkelijk overal te koop.
Er bestaat uiteraard ook een engelstalige versie van "The macrobiotic way".
Méér info ? Schrijf me gewoon.