-- Voeg dit forum toe aan je favorieten --

<< Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar de index  

Motief om WEL vlees te eten

July 11 2001 at 10:27 AM
  (no login)
van IP adres 62.59.153.76

Vlees werkt verwarmend en versterkend voor het lichaam, tenzij je er te veel van eet. Het werkt vooral als een goed geneesmiddel voor mensen die zwak zijn door ondervoeding en het is een van de beste middelen tegen veel gevallen (maar niet alle) van bloed-armoede.

Het eten van vlees werkt anders dan sommige willen geloven versterkend voor je imuunsyteem. Met name voor mannen bouwd het karakter. Plantaardige voeding kan nooit geheel het dierlijk voedsel vervangen in de zin van dat de uitwerking op het lichaam hetzelfde is. Sommige mensen kunnen geheel zonder dierlijk voedsel, maar 'anders' wil niet altijd zeggen dat het beter is.

De gevaren van vlees en ander dierlijk worden in sommige kringen helaas zeer overschat en is meer een direct gevolg van de extreme overconsumptie van onze maatschappij. Desondanks eet de mens al duizenden jaren vlees of vis, dat verander je niet in honderd jaar macrobiotiek. Suiker ,al het overdanig bewerkt voedsel en overconsumptie in het algemeen dat zijn grotere boosdoeners.

Iedereen die het hier niet mee eens is denkt waarschijnlijk te zwart/wit.

Peter

Respond to this message   
AuthorReply
pay
(no login)
217.136.11.114

ik ga akkoord met jij

July 23 2001, 5:29 PM 

.

Respond to this message   
maarten
(no login)
217.136.120.180

wat een zever is dit?

December 29 2001, 10:24 AM 

Beste

Ik wil je hierbij even melden dat je niet echt weet waarover je spreekt.

Laten we een onderscheid maken tussen Vegetariërs en Veganisten. Vegetariërs eten nog wel dierlijke produkten zoals eieren, kaas, melk. Hierin zit waarschijnlijk met wat jij bedoelt die zogenaamde "versterkende" zaken ook, en vegetariërs hebben dus niets tekort in tegenstelling tot uw bewering.

Veganisten moeten daarentegen wel opletten met hun voeding, daar zij geen eieren,... meer eten. Hun belangrijkste probleem kan een vitamine B12-tekort zijn, daar moeten ze dus rekening mee houden bij het samenstellen van hun dieet, zodat ze toch bepaalde plantaardige producten gebruiken waar deze vitamine ook inzit.

Respond to this message   
A. Nonymouse
(no login)
194.78.218.175

Re: Motief om WEL vlees te eten

April 17 2003, 8:01 PM 

Ohsawa zelf heeft nooit gezegd dat men geen vlees mag eten. Macrobiotiek is geen vegetarisme of veganisme.
Het is een voeding gebouwd op evenwicht volgens de yin-yangfilosofie.
In sommige van Ohsawa's boeken kun je zijn 10-dieten-tabel vinden, gaande van van "nr. 7" (het meest strikte dieet, bestaande uit niets dan granen en zeezout, en zeer weinig drinken) tot -3 dat een dieet is dat zeer veel toelaat, vlees en dierlijke produkten inbegrepen, en daarom niet geschikt is om ziekten te genezen.

Respond to this message   

(no login)
145.53.4.73

Re: Motief om WEL vlees te eten

August 1 2003, 12:45 AM 

Vlees eten is een keuze, bewust of onbewust, om in feite een lijk van een ooit levend wezen te eten.
De dieren zijn een evolutie stadium lager dan de mens, staan dus heel dicht bij de mens.
Het is niet zo gezond om dit te eten.
We eten toch ook geen mensenvlees.

Vanuit de makrobiotiek wordt niets verboden, ieder mens is vrij, wel wordt aangeraden zoveel mogelijk granen te eten, om dat dit voedsel het verst afstaat van onze menselijke evolutie, en daarom het meeste te bieden heeft, om in balans te eten, en voedsel tot je te nemen dat je ondersteunt bij je eigen evolutie.

Het is mijns inziens niet zwart/wit denken als je geen vlees eet, maar een bewuste keuze geen levende wezens te willen doden ten behoeve van je eigen voeding.

groeten van Marijke.

Respond to this message   

(no login)
213.218.65.17

wel of geen vlees

October 6 2003, 10:07 PM 

Vlees zet de maaltijd kracht bij, dus echt iets voor de zwakkeren.
Of dit vlees betrokken moet worden van het hudige aanbod bij de slager betwijfel ik.
Ons gebit, en zeker het tegenwoordige, lijkt mij meer geschikt voor klein gedierte zoals slakken, wormen,
oorwormen, lieve heersbeestjes en dergelijke.
Een goede bron van vitamine b12 zijn walnoten.

Respond to this message   

(Inloggen fcknbstrds)
62.194.107.44

vlees is af en toe toch wel lekker! sorry hoor !

May 4 2004, 1:03 PM 

Ts eigenlijk wel krankzinnig dat een mens kan nadenken over zn voedsel of ie t wel of niet zal nemen en zich afvragen of t wel gezond is ,esthetisch verantwoordt een Leeuw gaat volgens een programma te werk pakt zn prooi doet
zich te goed en gaat daarna even een tukkie doen zonder zich te bekommeren of t wel verantwoordt was (tenminste dat denk ik )en of gezond
OK ik voeg nix toe maar vondt het wel even grappig om op te merken :)ik zelf kan nog niet eens een mug doodslaan !
terwijl ik af en toe best wat dierlijk voedsel tot me neem
maar ja t killen is al gedaan voor me ik was mn handen in onschuld , als je van schuld kan spreken
(mn sterrebeeld is wel Leeuw:) )

Respond to this message   
Dirk
(no login)
148.177.129.213

Vlees niet echt nodig

September 27 2006, 4:15 PM 

Wel of geen vlees eten is een persoonlijke keuze. Mensen die begaan zijn met het leed van anderen, zullen het eerder niet eten. Mensen die eerder aan hun eigen gemak en plezier denken, zullen gewoon verder dieren blijven eten. Zie ook http://www.vegetarischgenieten.com

Respond to this message   

(Inloggen Hiziki)
83.118.117.41

Re: Vlees niet echt nodig

October 28 2006, 3:01 PM 

De goede man heeft niet door dat, door vlees te eten, je eigenlijk 2de hands gras eet! Ga gerust U gang. Ik hou het liever bij vers gras (graan).

Respond to this message   

(no login)
89.220.0.230

gezond vlees

November 8 2006, 6:27 PM 

Hoi,
Ik kan het niet nalaten om te reageren. Zelf ben ik vegetariër, maar ik ben niet zozeer tegen het eten van vlees. Ik zelf heb de keuze gemaakt om geen vlees te eten ten eerste omdat de gedachte dat ik een lijk zit te eten me misselijk maakt en ten tweede omdat ik tegen de dieren mishandeling ben. Ik snap niet dat mensen het over hun hart kunnen verkrijgen om een dier te eten dat zijn/haar leven opoffert om de mens te voeden en daarvoor als dank een rot leven heeft gekregen. Als mensen de behoefte hebben om vlees te eten zouden ze misschien ook het respect voor het dier kunnen opbrengen om het zo "natuurlijk" mogelijk te huisvesten en te voeden. Ook is het voor mens en dier beter om ze niet vol te stoppen met medicijnen en hormonen. Als iedereen bereid was om iets meer voor zijn stukje vlees te betalen en er iets minder van te eten (veel mensen eten veel te veel vlees) dan zou dit de gezondheid van mens en dier ten goede komen. Denk ik nu zwart/wit???
Groetjes Barbara

Respond to this message   
Current Topic - Motief om WEL vlees te eten
  << Vorig Onderwerp | Volgend Onderwerp >>Terug naar de index  
Find more forums on HealthCreate your own forum at Network54
 Copyright © 1999-2009 Network54. All rights reserved.   Terms of Use   Privacy Statement